10.08.2017

Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian

Osoite kopioitu

Marraskuussa 2017 starttaa Ranskan Paul Ricard -moottoriradalla kaikkien aikojen ensimmäinen Electric GT -ratasarjan kilpailu. Tarkemmat tiedot rataviikonlopun ohjelmasta kertovat, että lauantaina 25.11 kello 9.00 ajetaan ensimmäiset harjoitukset ja sunnuntaina 26.11 starttaa viikonlopun viimeinen kisalähtö.

kuvan lähde: Electric GT Press&Media/Pictures/Test Paul Ricard

Suomalainen Emma Kimiläinen mukana sarjassa

Hienoa, että heti alusta alkaen tähän uuteen autosarjaan saadaan mukaan Suomalaista rataosaamista. Nimittäin kuljettajaksi on ilmoittatunut Emma Kimiläinen.  Emma on kisannut käytännössä koko ikänsä ja menestynyt useissa eri autosarjoissa hienosti. Emman lisäksi sarjassa nähdään enemänkin naisosaamista, nimittäin Leilani MünterVittoria "Vicky" Piria ja Alice Powell ovat myös ilmoittatuneet sarjan kilpa-ajajiksi. Toivon kovasti menestystä etenkin Emmalle!

Tasaväkiset autot lisäävät kilpailuun tapahtumia

Luvassa on mielenkiintoista ja tapahtumarikasta rata-ajoa, koska Electric GT -autot ovat tasaväkisiä. Autoissa on 585 kW tehoa ja 995 Nm vääntöä, joiden avulla ne kilpa-autoksi suuresta painosta huolimatta kiihtyvät peräti 2,1 sekunnissa nollasta 100 km/h nopeuteen. Autojen huippunopeus on 250 km/h. Rata-autot siis pohjautuvat Tesla P100Dl -mallisiin sähköautoihin, jotka vakiona jo kiihtyvät 2,3 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen.

Kilpa-autossa on myös samankokoiset, eli 100 kWh energiamäärän sisältävät Teslan akut auton alustassa. Rata-ajossa 100 kWh akulla kerrotaan päästävän 90 km matkan yhdellä latauksella. Akuston energiatiheys on 285 Wh/kg.

Auton alusta ja aerodynamiikka on muokattu ratakäyttöön soveltuvaksi.  Kisassa käytetään kuivalla kelillä Pirellin P Zero sliksejä ja sadekelillä Pirellin sadekelin renkaita. Renkaiden koko on edessä 265/655 R18 ja takana 305/665 R18.  

Siivekkeillä saadaan runsaasti lisää pitoa suurissa nopeuksissa. Massiivinen takasiiveke painaa 250 km/h nopeudessa autoa 900 Nm ja etuspoileri 500 Nm voimalla maan pintaa kohti. 

Kilpa-autossa on luonnollisesti täydellinen turvakaarivarustus sekä kuppipenkit asianmukaisilla kisavöillä varustettuina.

Kalenterissa yhdeksän kisaviikonloppua

Electric GT:n ensimmäisen kauden kalenterissa on 9 kilpailuviikonloppua eri puolilla Eurooppaa. 

  • 25.-26.11.2017 Ranska, Paul Ricard
  • maaliskuu 2018 Portugal
  • huhtikuu 2018 Italia
  • toukokuu 2018 Saksa
  • kesäkuu 2018 Belgia
  • heinäkuu 2018 Hollanti
  • syyskuu 2018 Englanti
  • lokakuu 2018 Espanja
  • tammikuu 2019 paikka on vielä avoin.

Kisaviikonloput sisältävät runsaasti katsottavaa. Jokainen kisaviikonloppu pitää sisällään:

  • 1. päivän harjoitusajot
  • 1. päivän aika-ajot
  • 1. päivän 1. kilpalähdön
  • 1. päivän 2. kilpalähdön
  • 2. päivän harjoitusajot
  • 2. päivän aika-ajot
  • 2. päivän 1. kilpalähdön
  • 2. päivän 2. kilpalähdön

Esimerkiksi Paul Ricard -radan pituus on 3,841 km ja sillä ajetaan kilpailuisssa yhteensä 261,2 km viikonlopun aikana. Yhdessä lähdössä siis ajetaan 17 kierrosta, eli 65 km.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Model S moottoriurheilu Tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (247) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb