10.07.2024
Esittelyssä sähköinen avolava-auto -Tesla Cybertruck
Teslan avolava-auto Cybertruck on jo myynnissä USA:ssa nelivetoversiona alkaen noin 80 000 USD hintaan. Esimerkiksi Model X Plaid näyttää olevan suunnilleen samaa hintatasoa siellä puolen isoa rapakkoa. Cybertruck oli Euroopan kiertueella esittäytymässä ja kävin itsekin sitä katsastamassa Raisiossa. Kirjoitan tähän tiiviin esittelyn autosta.
Kookas avolava-auto
Iso auto on kyseessä, mutta kuinka iso ja mihin sitä vertaisi? Minulla ei ole käytännässä mitään kosketuspintaa hyötyajoneuvojen ammattikäyttöön olipa kyseessä umpipakettiautot, avolava-autot tai kookkaammat kuljetuskalustot. Tein jälleen itselleni taulukon selvittääkseni miten isosta autosta on kyse ja isohan se on Suomen teille.
Kyseessä on Amerikan malliin kookas avolava-auto. Varmaan oikeampi vertailukohta olisi ollut joku Ford F-150 mittojenkin suhteen, mutta se taitaa kertoa monelle muullekin Suomalaiselle yhtä vähän kuin itselleni. Siksi vertailu hieman tutumpiin autoihin, vaikka Amarokia lukuunottamatta ne edustavatkin täysin eri käyttötarkoitusta.
- Fiat 500e mahtuu kokonaan Cybertruckin akselivälin sisään.
- Omaan ID.4:ään verrattuna se on yli metrin pidempi, lähes 35 cm leveämpi ja 16 cm korkeampi. Totean jo tässä vaiheessa, että käytännön este Cybertruckin ostamiselle ilmeni. Se ei millään mahtuisi meidän kaupunkiasunnon p-ruutuumme.
- Kookkaana pitämääni Tesla Model X:ään verrattuna Cybertruck on lähes 63 cm pidempi, 20 cm leveämpi ja 11 cm korkeampi.
- Avolavaverrokiksi valitsin Volkswagen Amarok V6:sen. Siihen verrattuna Cybertruck on 38,3 cm pidempi, 29 cm leveämpi, mutta lähes 10 cm matalampi. Lava on Cybertruckissa lähes 20cm pidempi, mutta Amarokista löytämieni tietojen perusteella kapeampi.
Avolava-auton keskeinen mitta on varmasti monelle lavan käytettävissä oleva koko, mutta Cybertruck tarjoilee erittäin väljät sisätilat neliovisessa matkustamossa. Sisätilojen ilme on tuttua Teslaa isolla keskinäytöllä sekä takamatkustajien näytöllä sekä muutoin pitkälle viedyllä minimalistisuudella.
Akku, toimintamatka ja latautuminen
Cybertruckin Cyberbeast -versiossa on 120 kWh:n nettokapasiteetin omaava akku. Sille kerrotaan WLTP-toimintamatkaksi 515 km, mutta 0.335 ilmanvastuskerroin sekä suuri otsapinta-ala antavat oletuksen, että se kutistuu tuntuvasti etenkin nopeassa maantie- tai moottoritieajossa.
Kuitenkin esimerkiksi Car And Driver -testissä Cybertruck Cyberbeast kulki 402 kilometriä tasaisella 120 km/h nopeudella, mikä on hämmentävän pitkä matka noin suurella nopeudella ajettuna näin kookkaalle autolle. Testi ajettiin Kaliforniassa ja autossa oli ilmastointi automaatilla. Lavapeitteen kiinnittämisellä kerrotaan olevan jopa 10 % vaikutus ilmanvastukseen. Ajonaikainen kulutus siis toteutui testissä noin 30 kWh/100 km tasolla. Tämä testi antaa aiheen olettaa, että jos autoja joskus saataisiin Eurooppaan ja Suomeenkin, niin talvisilla moottoritienopeuksilla toimintamatka olisi todennäköisesti jotain 350 - 420 km välillä, koska silloin ei saa missään ajaa yli 100 km/h. Omalta osaltani toimintamatkan todellinen toteutuminen jää kuitenkin nyt koeajomahdollisuuden puuttuessa spekulaatioksi.
DC-latauksen maksimitehoksi ilmoitetaan Cybertruckille 250 kW. Näkemissäni eri testeissä 250 kW:n maksimilatausteho onkin toteutunut, mutta latauskäyrä lähtee nopeasti laskemaan. Silti pidän esimerkiksi EVKX-julkaisemaa tietoa, minkä mukaan 10 prosentista 80 prosenttiin latautumisen keskiteho oli toteutunut 124 kW:n keskiteholla melko kohtalaisena.
10 prosentista 80 prosenttiin väli tarkoitaa noin Cybertruckin 120 kWh:n akulla noin 84 kWh lisää liikenne-energiaa. Laskennallisesti 124 kW:n keskiteholla se kestää noin 42 minuuttia. Sillä energiamäärällä ja Car And Driver -testin kulutuksella pääsee jatkamaan matkaa noin 280 kilometriä lisää. Käytännössä asemien kohdalle sattumisen puitteissa ensimmäinen akullinen tarkoittaa Suomen kesässä noin 350 - 400 km väliä, koska ajonopeudet ovat meillä niin paljon testiä matalammat ja siihen perään vielä tuo noin 280 kilometriä, joten noin 600 kilometrin matkan taittanee noin 45 minuutin lataustauolla. Kylmyys ja muut ajovastukset tietenkin nostavat kulutusta ja lyhentävät toimintamatkoja, kuten myös kuormaaminen.
Autoon on tarjolla myös lavalle kiinnitettävä toimintamatkan laajennin, jolla yhdistetty WLTP-toimintamatka kasvaa 705 km tasolle.
Onko Car And Driver -testin 30 kWh/100 km toteutunut kulutus 120 km/h nopeudella paljon? Se tarkoittaisi esimerkiksi minulle 15 snt/kWh kotilatauksen hinnalla noin 4,5 euroa / 100 km ja tyypillisellä suurteholatauksen 35 snt/kWh hinnalla 10,5 euroa / 100 km liikenne-energiakulua. Auton mittavertailuun valitsemani VW Amarok V6 dieselillä ei todennäköisesti mene edes 10 l/ 100 km kulutuksella vastaavaa nopeutta. Tyypilliellä 1,70 euroa litra hinalla se tarkoittaisi Amarokille noin noin 17 euroa / 100 km tai ylikin liikenne-energian hinnaksi.
Rajusti tehoa ja kiihtyvyyttä
Cybertruck Cyberbeast tarjoilee kolmesta sähkömoottorista 622 kW / 1390 Nm voimaa nelivedon kautta rajuksi 2,7 sekunnin repäisyksi satasen vauhtiin. Auton huippunopeus on 209 km/h. Siinä saa olla tavarat lavalla melko hyvin kiinnitetty, kun autolla ottaa täyden kiihdytyksen liikennevaloista.
Tarjolla on myös hieman maltillisemman 450 kW / 1001 Nm tehon tarjoava nelivetoversio sekä noin 235 kW:n tehon tarjoava takvetoinen versio. Sekin suoriutuu satasen nopeuteen vähintään riittävässä 6,7 sekunnin ajassa.
Esittelyautossa oli alla M+S kuvioideut 285/65R20 kumit jonkinlaisella maastokuvioinnilla. Maallikkoarvaaukseni on, että nuo kumit eivät ole kovin hyvät missään olosuhteissa. Kesäksi autoon olisi hyvä olla kunnolliset kesäkumit ja talveen pohjoisen kitka- tai nastarenkaat. Maastoon sitten tarvitaan olemattomalla maastokokemuksella arvioni mukaan huomattavasti kookkaammat ja karkeampikuvioiset renkaat etenkin pitkästi yli 3000 kg:n painoiselle autolle.
Mitä Cybertruck maksaa?
USA:ssa hinnat näyttävät alkavan 57 390 USD tasolta takavetoisella. Nelivetoinen alkaen 76 390 USD ja Cyberbeast alkaen 96 390 USD. En osaa sanoa, onko noissa jotain paikallisia hankintatukia tai vastaavasti tulee maksettavaksi vielä jotain veroja tai veronkaltaisia maksuja, mutta tuollaista hinnastoa Teslan sivusto näyttää siellä päin.
Vertailun vuoksi Model X nelivetoinen alkaa siellä 63 990 USD ja Plaid alkaen 86 490 USD.
Suomeen Cybertruckia ei ole hinnoiteltu, mutta Model X:n hinnoista voinee tehdä vertailua. Nelivetoinen on Suomessa alkaen 102 990 euroa ja Plaid alkaen 117 990 euroa.
Teslojen hinnat on katsottu Teslan sivustolta 11.7.2024.
Voisiko siis olettaaa, että Cybertruck saattaisi Suomessa maksaa kahden puolen 100 000 euroa? Vaikea sanoa ja pelkkää spekulaatiota, koska autoa ei tuoda EU-alueelle.
Olisiko tuollainen noin 100 000 euroa sitten paljon tehokkaasta avolava-autosta Suomessa? Volkswagen Amarok V6 moottorilla ja paremmalla varustelulla näyttää maksavan Suomessa alkaen noin 129 000 euroa.
Kenelle Cybertruck olisi sopiva sähköauto?
Kuten jo pelkästään kookkaiden ulkomittojen johdosta totesin, meille se ei sovellu. Ei kertakaikkiaan mahdu pysäköintiruutuumme. Toki auto ei oikein edusta muutoinkaan sellaista mitä autoltani haluan. Arvostan mieluummin pientä kulutusta kuin isoa autoa ja edelleen omassa ajatuksessa esimerkiksi Ioniq 6 on kärkipäässä. En myöskään tarvitse tavara-autoa. Uskon kuitenkin vahvasti, että jos autolle saataisiin EU-hyväksyntä ja Suomeen maahtantuonti, niin sille olisi ostajia täälläkin. En yhtään epäröi, etteikö löytyisi ammattikäyttäjissä tarvetta sekä halukkuutta. Lavalta saa ulos sähköä jopa 9 kW:n teholla työväineiden käyttöön. Lavalle pystyy varmasti rakentamaan erilaisia katteita vakiona olevan sähköisen tilalle.
Varmasti Suomessakin on niitä, ketkä haluaisivat ison Amerikan lava-auton etenkin, kun kulutuksesta aiheutuvat liikenne-energiakulutut eivät kasva Cyberbeastilla mihinkään kohtuuttomiin lukemiin. Harrastekäyttäjät myös arvostanevat useisiin tarpeisiin virran ulosottoa. (esittelyautossa oli luonnolliseesti USA-malin pistokkeet lavalla)
Auton kori on jotain ruostumattoman teräksen seosta, jonka tarkkaa koostumusta Tesla ei tietenkään kerro julkisuuteen. Etenkin ammattikäyttäjille korin materiaali tarjoaa huolettomuutta käytettävyyteen, koska pieniä oksistojen naarmuja tai vastaavia ei tarvitse pelätä. Eihän autossa nimittäin ole edes maalia teräksen päällä, mikä naarmuuntuisi. Autolle on myös tehty monenlaista väkivaltaa lukuisissa Youtube-videoissa. Sitä on ammuttu erilaisilla aseilla läpäisemättä ovipeltiä tai taottu lekalla eri suunnista. Autohan näyttää olevan lähes "bullet broof", vaikka ei tietenkään sitä todellisuudessa ole. Uskottavasti auton kori siis kestää myös kovaakin käyttöä.
Avolavan päälle saa sähköisen katteen, joten sen käytettävyys on erinomaisella tasolla moneen tarpeeseen. Lisäksi tavaratilaa on edessä leveässä frunkissa sekä lavan takaosan alla. Tuo lavan takaosan lokero sopii hyvin kalareissun juomien säilyttämiseen, koska sinne sopii useampi janojuoma jäiden sekaan. Kun jäät ovat sulaneet ja juomat nautittu loimutetun juuri pyydetyn lohen kera, voi sulaneet vedet päästää pohjapropusta pois.
Cybertruckia katsellessa kuitenkin tuli mieleen ajatus, että entäs jos Tesla joskus tekisikin umpipakettiauton samalla tekniikalla? Siitä yksimoottorinen takavetoinen versio 120 kWh akulla ja toimintamatkan laajentimella sekä muutostyöt matkailuautoksi. Voisin olla hyvin kiinnostunut, periaatteessa. Hinta toki olisi itselle siltikin este uuteen, mutta josko vielä joskus ja sitten käytettynä rakenteluun...
Peruskysymys Cybertruckin ympärillä on kuitenkin tuntunut olevan miltä se näyttää. En lähde arvioimaan auton ulkonäköä kenenkään muun puolesta. Jokainen saa tehdä oman maun mukaisen päätöksen, mutta omalaatuinen ja erottuva se vähintään on.
Keskustelu
Ei kommentteja