13.10.2022
Hyundai Ioniq 6 -esittelyssä sähköinen moottoritiennielijä
Omassa ajoprofiilissani ylikorostuu erittäin runsaasti yhden päivän aikana suoritettavat työkeikat, joiden aikana autoon kertyy lähes pelkästään moottoritienopeuksillä noin 380 kilometriä. Tuota matkaa nykyisellä ID.4:llä taittaessa on usein tullut mieleen ajatus, että tähän sopisi huomattavasti paremmin pienemmän ilmanvastuksen omaava ja siten pienemmän kulutuksen sähköauto.
Ioniq 6 -virtaviivaisella korilla pieni ilmanvastuskerroin
En ole vieläkään nähnyt Ioniq 6:tta, mutta kuvien perusteella se vaikuttaa omaan silmään virtavivaisuudellaan erittäin hyvältä. Virtaviivaiselta näyttäminen on tällä kertaa tuonut myös matalan ilmanvastuskertoimen, 0.21. Vertailun vuoksi muutamien muiden sähköautojen lukuja: Ioniq 5:llä 0.288, Kia EV 6:la ja ID.4:llä 0.28, BMW i4:llä 0.24, Tesla Model 3:lla 0.23, Lightyear Onella 0.20.
Nyt ollaan siis oikeasti matalla ilmanvastukertoimen tasolla. Kun tuohon vielä lisätään vaunun mitat, jotka pitävät otsa-pinta-alan maltillisena, on helppo uskoa autolle matalia kulutustasoja.
Hyundai Ioniq 6 mitat vs VW ID.4 vs Tesla Model 3 vs BMW i4 vertailu konkretisoi selkeästi SUV-tyylistä ID.4:ää virtaviivaisemman auton, joka on jonkin verran Teslan Model 3:sta suurempi ulkomitoiltaan. Ioniq 6 on itseasiassa hyvin lähellä i4:n ulkomittoja.
Pienellä kulutuksella pitkä toimintamatka
Ymmärtääkseni ensin markkinoille on tulossa nelivetoinen versio 77,4 kWh:n akulla. Hyundain lehdistötiedote ilmoittaa tuolla autolla 18" vanteilla 15,1 kWh/100 km WLTP-kulutuksen. Huomioitavaa on, että WLTP-kulutus ilmoitetaan sisältäen lataushäviöt. Tuon version WLTP-toimintamatka on jopa 583 kilometriä. Pisin toimintamatka on takavetoisella LR -versiolla, peräti 614 kilometriä.
Ioniq 6 kulutus ja toimintamatka vs ID.4 vs Model 3 vs i4 eDrive40 vertailu konkretisoi myös todellista maantie- ja moottoritieajon toimintatkaa. Etenkin takavetoisena ja maltillisemmalla 18" rengastuksella varutettu Ioniq 6 kulkee 77,4 kWh:n akulle kunnioitettavan 614 kilometrin matkan yhdellä latauksella ja on erittäin hyvän toimintamatkan omaavan Model 3:sen kanssa samalla tasolla.
Nopeassa kesän 120 km/h rajoitetussa moottoritieajossa ero SUV-koriseen Volkswageniin korostuu lisää. Pidän erittäin oletettuna, että Ioniq 6:lla oma päivän työmatkani Tampere - Helsinki - Tampere, joka on yhteensä noin 360 kilometriä, sujuisi ilman yhtään latausta edes kohteessa.
Pieni kulutus ja tehokas lataus kerryttävät nopeasti lisäkilometrejä latauksessa
Pitkän toimintamatkan lisäksi pienen kulutuksen toinen keskeinen positiivinen vaikutus on latauksessa kertyvien lisäkilometrien nopeus. Ioniq 6:den 77,4 kWh:n akku on sama 800 Voltin akku, kuin on uusimmissa Ioniq 5 -autoissa. Sopivalla suurteholaturilla Ioniq latautuu enimmillään jopa 233 kW:n teholla. Kuten käytännössä kaikissa sähköautoissa, myös Ioniq 6:ssa latausteho on akun täyttymisen myötä laskeva käyrä. Silti Ioniq 6 pystyy parhaimmillaan 10 prosentista 80 prosenttiin latauksen välillä peräti 200 kW:n keskitehoon. Tuo on jo erittäin nopeaa latausta ja käytännössä tarkoittaa sitä, että parhaimmillaan tuo noin 54 kWh lisää ajoenergiaa kertyy noin 16 minuutissa.
Pieni kulutus vielä tarkoittaa sitä, että kun autolla lähtee liikkeelle 100% varaustasolla, voi takavetoisella 77,4 kWh:n akulla varustetulla versiolla ajaa ennen ensimmäistä lataustaukoa esimerkiksi noin 500 kilometriä. Eli esimerkiksi Tampereen kodistani Oulun yläpuolelle. Siellä sitten 16 minuutin tiukan tauon jälkeen eväät autossa matkalla syöden pääsisi jatkamaan matkaa seuraavat 350 kilometriä, jolloin alkaisikin jo olla aikalailla Sodankylän laturin liepeillä. Siellä pidetyn tauon avulla sitten pääseekin jo mihin ikinä Lapissa haluaakin päästä. Tämän laskin jonkin verran WLTP-testiajossa toteutunutta suuremmalla arjen ajon kulutusolettamalla, eli noin 15,5 kWh/100 km tasolla.
Todellisuudessa vielä toistaiseksi 800V latausta tehokkaasti tukevia suurteholatureita ei ole kovin tiuhassa, mutta ne kyllä tylevat yleistymään lähivuosina.
Suorituskyky vähintään riittävä
Nelietoversion kahden sähkömoottorin hurjat 239 kW / 605 Nm välittyvät kaikkien neljän pyörän kautta asfalttiin niin, että auto kiihtyy satasen vauhtiin 5,1 sekunnissa. Itselle parempi versio olisikin takavetoinen yhdellä 168 kW / 350 Nm moottorilla varustettu versio, koska sen 7 sekuntiakin on itselle täysin riittävä kaikkiin ajotilanteisiin. Sama tilanne on kaikissa tässä kirjoituksessa vertailemissani autoissa, että niiden voimavarat yhden moottorin kaksivetoisena versiona ovat riittävät ja olisivat oma valintani.
Miten mahtuvat ihmiset, koirat ja tavarat kyytiin?
Ulkomittoja ja esimerkiksi akseliväliä vertaillessa on helppo uskoa, että Ioniq 6:den sisämitat riittävät meidän tarpeisiin erinomaisesti. Olen itse 176 cm pitkä ja muut ovat lyhyempiä, joten tilaa on jopa runsaasti. Tavaratilassa sen sijaan tulikin jälleen vastaan käytettävyysongelma meidän käyttöön. Ilmeisesti linjakas, jopa coupemainen perä on aiheuttanut sen, ettei auto olekaan liftback-luukulla varustettu, vaan käytännössä sedan. Tämä onkin meidän käyttään este, koska tavaratilassa ei voi kuljettaa perheemme kolmea koiraa. Harmi, koska ehdin jo tosissani innostua tästä autosta.
Hinta ja saatavuus Suomessa vielä itselle arvoitus
Saksassa Ioniq 6 LR AWD taitaa olla hinnoiteltu 62 000 euron tasolle. Ioniq 5 LR AWD on siellä hinnoiteltu hieman alle 60 000 euron tasolle, joten autosta on tulossa vain hieman verran kulmikkaampaa sisartaan kalliimpi.
Isoin haaste näiden haluamisessa tällä hetkellä on toimitusaikojen pituus ja jopa epävarmuus maailman tilanteesta johtuen. Osaako joku lukijani tarkentaa, milloin Ioniq 6 olisi Suomessa ostettavissa ja mahdollisesti toimituksissa?
Eniten itseäni harmittamana jää tuo peräkontin luukun sedanmallisuus. Ajettavuus ja jousitusmukavuus on oman ennakko-odotuksen mukaan riittävän hyvällä tasolla ajettuani kesällä muutaman tuhat kilometriä Ioniq 5:llä.
Tästä tulee monille sähköautoilijoille tai sellaisiksi haluaville kuitenkin erittäin hyvä sähköauto. Haluttavuus tulee olemaan hyvin varmaa.
Keskustelu
Autoliikkeestä kuultu, että heidän tietojen mukaan nyt lokakuussa voisi ennakkotilata ja ensimmäiset autot Suomeen tammi-maaliskuussa.
IONIQ 5 AWD on kyllä saksassa alkaen rontti 59 tonnia, eli hintaero näillä malleilla on pari-kolme tonnia, ei yli kympin luokkaa.
Moi Aleksi, kiitos tiedosta
Nähty eka Ioniq 6 liikenteessä Espoossa, mistähän se oli tullut.
ohoh! Aika kova bongaus
Ekoautovalinnassa on painotettu jo monta vuotta real rangea, miksi et puhu real rangesta vaan noita paikkansapitämättömiä markkinointiin tarkotettuja wltp-arvoja hehkutat? Mikä niistä WLTP-arvoista muuten, sieltä tulee testiproseduurista 9 arvoa pihalle? Kaikenkaikkiaan tuottamasi teksti on erityisen heikkoa varsin usein ja tekemäsäsi analyysit, kun tavalliset ihmisetkin kuulema ostelevat ässämersuja.
Toisilla näyttää löytyvän negatiivista sanottavaa kaikesta!
Itse luin kirjoituksesi oikein hyvillä mielin. Kyllä se taitaa olla jo aika yleisesti tiedossa, että kylminä talvipäivinä sähköautojen todellinen range on huomattavasti pienempi kuin nuo viralliset arvot? Silti Ioniq 6:lla ajaa pitkän matkan kovimmissakin pakkasissa.
Tilasin auton juuri ja toimitusaika Ioniq 6:lla on n. 1 vuosi ja Ioniq 5:llä se on lähempänä 2 vuotta.
Moi
ensin onnea uudelle autolle. Tosi hieno auto.
Ja kiva lukea tuo toimitusaika-arvio.