08.09.2022
Hyundai Nexo -vetyauton koeajo Suomessa
Muokkaus 28.9.2022: Aluperin tämä kirjoitus oli ns kylmätyypit Nexosta, jonka kirjoittamiseen sain kipinän Hyundain Suomen koeajokiertueesta, jolla oli mukana myös vetyauto. Koeajon jälkeen muokkasin ja täydensin kirjoitukseen koeajokokemukseni.
Aivan ensin itselle ja julkisesti rehellinen avoin tunnustus: olen hyvin skeptinen vedyn mahdollisuuksiin ainakin länsimaiden henkilöautoliikenteen ratkaisuna. Haluan kuitenkin olla mahdollisimman avoin kaikelle uudelle teknologialle ja toivon kovasti, että ehdin koeajamaan Hyundai Nexo -vetyautoa Hyundain koeajokierueella syyskuun tai lokakuun alun aikana.
Kirjoitan paperitietojen sekä koeajon perusteella vertailua Hyundai Nexo -vetyauton ja saman merkin Ioniq 5 77 kWh takavetoversion välillä. (kuvat Hyundai.fi -sivulta autojen teknisistä tiedoista)
Paperilla vaunut ovat melko samankokoisia. Minkä Nexo on pidempi, on Ioniq5 vastaavasti leveämpi. Painot ovat käytännössä samalla tasolla. Akseliväli indikoi aika suurella todennäköisyydellä sisätilojen avaruuden eroja Ioniq5 eduksi.
- Pituus 4,670 m vs Ioniq5 4,635 m (Nexo 3,5 cm pidempi)
- Leveys 1,860 m vs Ioniq5 1,890 m (Ioniq5 4 cm leveämpi)
- Korkeus 1,640 m vs Ioniq5 1,605 m (Nexo 3,5 cm korkeampi)
- Omapaino 1889 kg vs Ioniq5 1935 kg (Nexo 46 kg kevyempi)
- Kantavuus 451 kg vs Ioniq5 515 kg, laskettu kokonaismassa - omapaino (Ionig5 64 kg suurempi kantavuus)
- Akseliväli 2,790 m vs Ioniq5 3,000 m (Ioniq5 21 cm pidempi akseliväli)
- Tavaratila 461 litraa vs Ioniq5 527 litraa + etutavaratila 57 litraa (Nyt on jo merkityksellinen ero tavaratiloissa yhteensä Ioniq eduksi.)
- Vetomassa 0 kg, kattotaakka 100 kg vs Ioniq5 vetomassa 750/1600kg, kattotaakka 80 kg (joillekin vaunun vetomassa on ratkaiseva, toisille ei)
Koeajolla koettua, Ioniq 5 vie tiloissa voiton: Samankaltaisista ulkomitoista huolimatta Ioniq 5:den sisätilat sekä tavaratila ovat avarammat. Tavatarilan alle sijoitettujen vetytankkien vaatiman tilan takia mataluus Nexossa lähentelee taannoisen Ioniq 28 kWh:n tilan korkeutta. Takana sijaitsevan tavaratilan lisäksi Ioniqissa on runsaasti tavaraa sisään vetävä frunkki, eli etutavaratila. Sellaista vetyautossa ei ole lainkaan. Toisin kuin Toyotan vetyautossa, Miraissa, Nexon takapenkit kaatuvat kahdessa eri levyisessä osassa tehden melko tasaisen laajennetun.
Paperitietoja katsoessa Ioniq5 vie moottorin suorituskyvyssä ja kiihtyvyydessä kärkipaikan Nexosta. Tässä kohtaa alkaa oma skeptisyys vedyn järkevyydestä lyödä läpi. Mitä järkeä siinä on?
- yksi sähkömoottori 120 kW/395 Nm, etuveto vs Ioniq5 168 kW/350Nm, takaveto
- 0-100 km/h 9,54 s vs Ioniq5 7,3 s (ero on jo erittäin tuntuva, eri asia sitten on mitä kiihtyvyyttä kukakin tarttee oikeasti)
- Huippunopeus 179 km/h vs Ioniq5 185 km/h (en itse kaipaa edes noin suuria huippunopeuksia)
Koeajolla koettua, Ioniq5 vie suorituskyvyssä 6-1 voiton: Ajossa Nexo on oikeastaan kuin mikä tahansa sähköauto. Voimalinja toimii yhtä vaivattomasti kuin muinaisessa Citroen iMiev -sähköautossa ja kiihtyvyys onkin suunnilleen samalla tasolla. Nexon suorituskyky jää kauas jää Ioniq 5:sen tai jopa oman ID.4:seni kiihtyvyydestä, puhumattakaan nopeimpien sähköutojen tasosta. Kyllä minä tälläkin ehtisin perille ja siitä pitää huolen sähkömoottorin välitön ja tasaisen mukava voiman anto kaikissa tilanteissa heti pyydettäessä. Lyhyt koeajolenkki ei antanut mahdollisuutta kokeilla miten polttokennon voima riittäisi moottoria pidempikestoisesti ja jatkuvasti voimakkaasti rasitettaessa. Uskoisin kuitenkin, että polttokennon 90 kW:n tehon riittävän kaikissa tilanteissa etenemisen sujuvuuteen, vaikka ns energiapuskurina toimiva korkeajänniteakku onkin vain 1,5 kWh.
Vetyauton toimintamatka paperilla on pidempi ja tankkausnopeus suurempi kuin sähköautolla. Mutta millainen Nexo on ajaa matkaa ja miten tuo toteutuu käytännössä?
- WLTP-kulutus 0,95 H2 kg/100 km vs Ioniq5 17 kWh/100 km (mielenkiintoinen on tuo vetyauton kulutuslukema, kun se ei kerro mitään uutena asiana)
- Vetytankki 156,6 l / 6,33 kg vs Ioniq akku 77,4 kWh (vetytankki on mielenkiintoisen iso tilavuudeltaan ja vie vääjäämättä autosta osansa. Tästäkö johtuvat pienet tavaratilat?)
- Tankkausnopeus 666 km / 5 min vs Ioniq 5 354 km / 18 min
- Tankkausverkosto Suomessa toistaiseksi 0 vs sähköautolle joka paikassa sähköä tarjolla ja teho- tai suurteholatausta tarjolla jo noin 2000 paikassa
- Toimintamatka WLTP 666 km vs Ioniq 5:den 507 km (Nexolla 159 km pidempi. Todellisuus voi varmasti molemmilla vaihdella. Talvi ja vetyauton todellinen kulutus on mielenkiintoinen aihe, jota toivottavasti pääsen koeajolla testaamaan.)
Koeajolla koettua, Nexon kulutus on ilmoitettua korkeampi ja sitä myöten toimintamatka lyhyempi. Suomessa ei voi tankata vetyautoa lainkaan, vaan lähin tankkausaema on Riikassa ja tästä johtuen koeajolenkki oli rajoitettu eritättäin lyhyeksi ja vieressä istui maahantuojan edustaja. Lyhyt koeajolenkki valmiiksi lämpimällä Nexolla noin +12°C kuivassa kelissä antoi autolle ajotietokoneeseen 1,4 kg/100 km kulutuslukeman. Tämän lämpimällä kelillä erittäin rauhallisesti ajetun 75% taajamanopeutta sisältävän koeajolenkin perusteella Nexon toimintamatka olisi ollut noin 450 kilometriä.
Moottorilehti sai omalla koeajollaan kulutukseksi 1,3 kg/100 km, eli minua vähemmän. Tuolla kulutuksella toimintamatka olisi edelleen ollut selvästi alle 500 km.
Vastaavalla lenkillä Ioniq 5:sen kulutus olisi toteutunut noin 13 kWh/100 km, joten sen toimintamatka olisi ollut samassa ajossa 595 kilometriä, eli peräti 145 kilometriä pidempi! Joku jo varmaan pahoitti mielensä ja väittää, ettei Ioniq 5 mene noin pienellä. Kyllä menee tuollaisen lenkin. Ja vaikka kuluttaisi enemmänkin, niin ei tuollaisessa pääosin hitaassa ajossa leudossa kuivassa kelissä kulu millään yli 17,2 kWh/100 km, jolla toimintamatka olisi vasta samalla tasolla. Joka tapauksessa Ioniq5 toimintamatka ja latausnopeus ovat jo niin suuria, että pitkälläkään matkalla ainakaan minun ei tarvitse odottaa auton latausta, koska se on valmis jo normaalin kahvin mukaan ostamisen tai vessassa käynnin aikana. Molempia ei ehtisi suorittaa ilman, että akkuun kertyy vieläkin enemmän sähköä.
Vetyauton hinta on aika korkean tuntuinen verrattuna sähköautoon. Haluaisin vilpittömästi kuulla, miksi joku haluaa maksaa Nexosta näin paljon.
- Hinta noin 80 000 euroa vs Ioniq 5 77 kWh rwd 51 990 - 59 950 euroa
- Ajamisen hinta: Riikassa vedyn hinta 28.9.2022 näyttää olevan 13,17 euroa/kg + alv, eli 16,33 euroa /kg x koeajolenkkini keskikulutus 1,4 kg/100km = 22,86 euroa/100 km vs Ioniq5 noin 3-7 euroa/100 km
Edelleen, vaikka olen itse sähköautoillut pitkään ja pidän niillä ajamisesta kovasti, niin olen kiinnostunut saamaan selville, että mikä on se todellinen tarve, johon vetyauto henkilöautoissa tuo positiivisen ratkaisun. Mikä tulee olemaan liikennekäyttöön myytävän vedyn todellinen markkinahinta, etenkin kun ainakin toistaiseksi sen tuottaminen vaatiin huomattavan paljon sähköä, jota ei ole ainakaan liikaa vapaana Euroopassa tai Suomessa. Vedyn tuotannon osalta varmasti jossain vaiheessa tilanne muuttuu ja siitä muodostuu mm sähkön ylituotantohetkien aikaan edullisemmin varastoitavaa energiaa. Milloin tuo on arkea? Tämän hetken maailmantilanteessa en edes yritä arvailla.
Onneksi pääsin kuitenkin kokemaan Hyundai Nexo -vetyauton koeajolla. Ajolleen se oli kuin mikä tahansa Hyundain sähköauto, paitsi vähän laiska. Sisustaltaan, etenkin kojelaudausta autosta hieman paistaa jo parasta ennen päiväyksen menettänyt muotoilu, eikä se ole mikään ihme, koska autohan on esitelty jo vuonna 2018.
Olisi mukava lukea muiden realistisia ajatuksia vetyautosta. Mikä siinä kiehtoo? Jotain vetyautossa on todennäköisesti enemmän, kuin minä pystyn tunnistamaan, koska mm Hyundai, jolla on erinomaisia sähköautoja, haluaa siitä huolimatta Nexoa myös Suomessa esitellä. Vai onko tulevaisuus sittenkin enemmän Stellantiksen tuomien ladattavien vetyhybridien rinnakkaiseloa sähköautojen kanssa?
Keskustelu
Saksasta näitä vetyasemia löytyy, https://h2.live/en/. Hinta näyttäisi olevan 12.85€/kg, joten tuolla 0.95 kg/100 km kulutuksella saadaan 100km hinnaksi 12.21€, eli ollaan noin diesel-auton hintaluokassa. Jenkkihinnaksi vuonna 2019 pikahaku löysi $16.51/kg
Vetyauto on parempi.
Minun mielestä kenenkään ei kuitenkaan tarvitse hävetä jos haluaa ajaa akkusähköautolla jonka perustekniikka on yli 120 vuoden takaa.
Moro,
no mutta hienoa, että pidät vetyautoista. Ei muuta kuin tilaus sisään. Olisi hienoa sitten kuulla kokemuksiasi esim talvisesta matkastasi Lappiin.
Saako takapenkkejä kaadettua monikäyttöisyyden vuoksi vai ovatko vetytankit takapenkkien takana, kuten Toyota Miraissa. Erittäin tärkeätä, varsinkin kun ei ole vetokoukkua tässäkään!
Vaikka tuolla aikaisemmassa kommentissa melko kattavasti perusteltiin miksi vetyauto on parempi niin en näkisi sitä aivan lähitulevaisuuden ratkaisuna. Autoissa vaihtoehtoja taitaa tällä hetkellä olla tuo Hyundai ja Toyota Mirai, Bmw:ltä ehkä tulossa joskus joku malli. Tankkausverkosto Suomessa on olematon verrattuna nyt jo hyvinkin kattavaan ja jatkuvasti kehittyvään latausverkostoon. Tulevaisuudessa asia voi toki olla toisin mutta en henkeä pidättelisi odotellessa.
Vetyauton parhaita puolia taitaa olla se että sitä pitää tankata ja se tankkaus on kallista. Muistuttaa siis siinä mielessä hyvin paljon tavallista polttomoottoriautoa. Helpompi siirtymä kun sähköautoon minkä voi jättää latautumaan yöunien, työpäivän, ruokatunnin tai vaikka kaupassakäynnin ajaksi ilman että tarvii seisoa asennossa auton vieressä.
Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto. Ladattava akkusähköauto on vain ikävä ja vaivalloinen välivaihe.
Moi,
Kerrotko vielä missä asioissa vetyauto on sähköautoa parempi?