07.09.2023
ID.7 -tähän asti parhaan ID:n kylmätyypit
Volkswagen on esitellyt jokin aika sitten ID-sarjaansa ID.7:n, mikä perustuu samaan MEB-alustaratkaisuun, kuin ID.3, ID.4, ID.5, ID.Buzz, Cupra Born, Skoda Enyaq ja osa Audin sähköautoista. Nyt ID.7:ssa kuitenkin esiteltiin uusi voimakkaampi sekä energiatehokkaampi moottori. Suomessa on tällä hetkellä kierroksella esittelyauto, mitä pääsee katselemaan ja koeistumaan, muttei vielä koeajamaan. Tämä blogikirjoitus on kylmätyypit ID.7 Pro Performance Max -autosta lisävarusteineen sekä tiivis vertailu omaan ID.4:ääni sekä ID.7:n polttomoottorikilpailijaan.
Auton näköinen vaunu
Kun lähestyn autoa, ensimmäinen ajatus on, että siinähän on omaan makuuni oikein sopusuhtaisen, ehkä hieman virtaviivaisen ja aika ison näköinen auto. Tiivistetysti, se näyttää oikeastaan siltä, miltä oletankin polttomoottoripuolelta esimerkiksi Passatin korvaajan näyttävän.
Auton antama mielikuva vastaa myös todellisuutta. Auto on 37,7 cm ID.4:ää sekä 18,8 cm farmari Passatia pidempi. ID.7 on myös vertailukolmikkoni levein. Korkeus asettuu ID.4:n ja Passatin väliin. Myös Akseliväli on ID.7:ssa pisin. Valmistaja ilmoittaa ID.7:lle jopa hämmentävän pienen 10,9 m kääntöympyrän. Passatista huomiona, että olen melkoisen varma, että siinäkin on kattotaakka sallittu, mutta en nyt sitä löytänyt.
Sisällä hyvin tilaa
Pääsen tutustumaan autoon myös sisältä päin. Asettelen sähkösäätöisen etuistuimen mieleiseksi ja kokeilen Interior Style & Wellness -lisävarustepaketin omasta ID.4:stäni monipuolistamaa istuimen hierontatomintoa. Nyt voi ajotietokoneen näytöltä valita useammasta eri vaihteohdosta mieleisen hieronnan ja valitsen sellaisen, mikä hieroo myös takamusta.
Hieronnasta nauttimisen aikana noteeraan myös istuimen ilmastoinnin viilentävän mukavasti hieman hikistä paidanselkääni ja takalistoa. Istuimessa on myös istuinosan pituuden säätö, mitä arvostan suuresti.
Ratin takana on enää matalana viiruna oleva mittaristo ja iso osa tiedosta on keskitetty nyt tuulilasiheijastenäyttöön. Sieltä löytyy nyt mm jopa kulutustiedot. Ajotietokoneen ruutu on nyt tässä varustetasossa ainakin iso, 15" ja uusi 4.0 softa on tuonut mukanaan runsaasti lisää käytettävyyttä.
Hetken kuluttua maltan lopettaa hieronnasta nauttimisen ja testaan takaistuinta. Etuistuin on säädetty minun 176 cm pituudelle mukavaksi siten, että se on aika matalalla ja oikeastaan hieman taaempana kuin yleensä pidän. Mahdun mukavalla tilavuudella istumaan takaistuimelle. Takaistuimillekin saa nyt istuinlämmityksen.
Tavaratilaa ID.7:ssa on lähes yhtä paljon kuin ID.4:ssä ja enemmän kuin Passat Variant GTE:ssä tavaratilaverhon alla. Toki farmariperän käytettävyys on parempi ja sellainen ID.7:sta on ilmeisimmin tulossa myöhemmin myös markkinoille.
Suorituskykyä ja toimintamatkaa uudella tehokkaammalla moottorilla
ID.7:n myötä Volkswagen sai MEB-autoihin uuden moottorin, joka antaa sähköautolle tyypillistä tasaista voimaa on nyt 210 kW / 545 Nm verran ja voima välitetään taka-akselilla oleville 255-leveille renkaille. Uuden moottorin kerrotaan olevan myös aiempaa energiatehokkaamman ja kun siihen yhdistyy ID.4:ää pienempi ilmavastuskerroin sekä otsapinta-ala, on WLTP-toimintamatka kasvanut 605 km lukemaan ja WLTP yhdistetty kulutus on nyt 14,5 kWh/100 km. Lukemat vaihtelevat varustetasojen mukaan.
ID.7:n uusi moottori sekä aerodynaamisuus enteilevät hyvää toimintamatkaa ja hyvää kiihtyvyyttä. Passatista huomiona, että siinä 50l polttonestetankilla toimintamatka on tuon sähkön toimintamatkan jälkeen pitkä. En lähde edes arvailemaan, mikä on realistinen kulutus Passat GTE:llä kun sähkö on kulutettu loppuun.
Käytännön toimintamatkaksi omalla kokemuksella arvioin, että kesäistä maantietä autollä pääsee yli 500 km ennen ensimmäistä välilatausta. Talven kurjimmassa kelissä noin 310 - 320 km ja kesäistä moottorititietä jo hyvällä kelillä edes takaisin oman 179 km/suunta työmatkani, eli noin 360 km ja vielä jää akkuun pelivaraakin.
Käytännössä uskoisin, että ID.7 lataa 350 kilometrin verran lisää toimintamatkaa (10 - 80 % -välin) noin 28 minuutissa. Pienenä nyanssierona aiempiin ID-autoihin huomasin, että latausluukku aukeaa nyt ylöspäin.
Uusia hyviä ominaisuuksia
Jo aiemmin kirjotin, että uusi 4.0 ohjelmisto on nyt vakiona ja se on ensituntumalta huomattavasti parempi, kuin 3.2. Käytettävyyttä parantaa pikavalintojen käytettävyys suoraan päänäytöltä. Näkymiä voi nyt muokata aiempaa monipuolisemmin ja esimerkiksi navigaattorinäkymän saa useampaan näkymään toimivaksi. Niin ja hyviä uutisia niille, keitä on häirinnyt ID-autoissa tähän asti valaisemattomat lämmityslaitteen ja radion säätimet. Nyt nekin on valaistu.
Akuston lämmitys toimii navigaattorilla tai manuaalisesti. Kuljettaja voi asetuksista määritellä, lämmitetäänkö akkua automaattisesti suurteholatausta varten sekä pystyy tosiaan manuaalisesti käskyttämään lämmityksen päälle. Näin se pitääkin toteuttaa.
Maksimilataustehoksi ilmoitetaan nyt 175 kW. Se on sama kuin omassa takavetoisessa vuoden 2021 mallisessa ID.4:ssäni 3.2 softalla. Se vain varmasti tulee toteutumaan paremmin kuin omassani, etenkin talvisin. AC-lataus on edelleen 11 kW: tehoinen.
Tässä esittelyautossa löytyi myös useiden käyttäjien toivoma toiminto. Kun nappasin kaistallapitoavustimen pois päältä, sammutin auton ja laitoin siihen takaisin virrat päälle, kysyi auto, että pidetäänkö tekemäni muutokset. Eli nyt on olemassa pieni toive, että tämä auto muistaisi myös kaistallapitoavustimen valinnan. Tällä on merkitystä etenkin pienemmillä teillä talvisin paljon ajaville. Nyt ajomukavuuden varmistamiseksi sen joutuu aina käymään joka kerta poistamasta päältä.
Lasikaton tummennus on nyt sähköinen, eli siinä ei ole enää verhoa lainkaan, vaan se muuttuu napista joko läpinäkyväksi tai maitolasiseksi.
Auton sisutus on mielestäni miellyttävä kaikkinensa. Materiaalit laadukkaan tuntuisia ja keskikonsolissa isosti säilytstilaa. Tunnelmavalaistus on myös muuttunut hieman ja on ainakin omaan silmääni mielekäs.
ID.7:n hinta
Hinnat alkaen versio on tässä vaiheessa 58 790 euroa ainakin maahantuojan autonrakentajassa. Epäilen, että myöhemmin tulee myös edullisempia versioita tarjolle.
Itse haluaisin ID.7:ni olevan nimenomaan nyt esittelyssä olleen auton kaltainen, eli Pro Performance MAX ja lisättynä Design+ paketilla sekä Interior Style & Wellness -paktetilla. Silloin ID.7:n hinta kiipeää 67 305 euron tasolle ja siihten sitten vielä päälle mm talvirenkaat. ID.4 vastaavasti varusteltuna maksaisi nyt 65 585 euroa, eli alle 2000 euroa vähemmän. Passat Variant GTE:n kun rakensin maahantuojan sivustolla lähinnä vastaavaksi, kertyi sillekin hintaa 66 384 euroa, mikä asettuu ID.7:n ja ID.4:n väliin ja ID.7:n ostamalla pääsee heti nauttimaan mm edullisesta liikenne-enegiasta, mukavasta tasaisesta sähköauton voimasta, hiljaisuudesta ja aina vähintään paikallisesti päästöttömästä ajosta liikenne-energian osalta.
Esimerkiksi omassa käytössäni ID.7:lla ajamisen liikenne-energia maksaisi kotilatauksella noin 2,34 euroa / 100 km. Arvioni perustuu nykyisen autoni ympärivuotiseen keskikulutukseen sisältäen lataushäviöt. Maksan kotona lataussähköstä 13 snt/kW ja ID.7:n pienemmällä kulutuksella ympärivuotinen kulutus asettunee lataushäviöineen noin 18 kWh/100 km tasolle.
Näistä kolmesta oma valintani olisi nyt ehdottomasti ID.7. Koeajettavia versioita on tulossa vielä tämän vuoden puolella Suomeen maahantuojan liikkeisiin ja ensimmäisiä autoja saatanee toimituksiin ensi vuoden puolella.
Keskustelu
Vastauksena "En lähde edes arvailemaan, mikä on realistinen kulutus Passat GTE:llä kun sähkö on kulutettu loppuun. "
Amerikkalaiset ilmoittaa lataushybridien kulutuksen myös ilman sähköä, vastaavalla tekniikalla varustetussa audi a3 e-tronissa virallinen yhdistetty kulutus 36 mpg = 7.8 l/100 km. Omalla kokemuksella vuokra-Passat GTE tyhjällä akulla lähtiessä maantieajossa noin 7 l /100 km
Moi, kiitos tiedosta. Onpa yllättävän korkea kulutus. Minulla ei ole kuitenkaan mitään tarvetta saati omaa kokemusta sitä kyseenalaistaa, joten iso kiitos tiedosta.
Hieno peli, mutta turhan suurikokoinen omaan käyttöön. Toivottvasti tästä tulisi pienennetty versio vaikkapa Skodan keulamerkillä.
Moi
se on oikeastaan just sama itselläkin. Tarpeettoman suuri omaan käyttöön.
4 vuoden ja 100tkm ajokokemuksella puhtaasti bensalla kulutus 80/100km/h tiellä 5,5-6 l/100km, motarilla 120km/h todellinen nopeus n 6,5-7l/100km
Moi,
kiitos tiedosta. Ihan uskottavalta nuokin kuulostavat.
Jostain syystä blogi-kirjoitus haiskahtaa maksetulta mainokselta?
Talossa id.4 ja eUp. Polttomoottoivolkkareitakin on ollut ja tässä vaiheessa tuntuu siltä että Volkkarilla osaavat tehdä autoja mutta softapuoli on susip.. siis surkeaa. En jaksa uskoa että kaikki ne pienet mutta inhottavat bugit olis poistuneet. Seiskaa pitäisi päästä ajamaan vähintään useita päiviä ennnen ostopäätöstä. Ei siis kovin kovaa luottoa tähän.
Moi,
Ei ollut maksettu mainos. Kannattaa käydä ajamassa sitten kun siihen on tilaisuus. Vaikka tykkäsin itse kovasti, ei ehkä tule olemaan ainakaan uutena seuraava autoni. On meille tarpeettoman iso.