05.03.2020
Ladattavat- ja kaasuautot jo yli 17% osuudella kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä 1-2/2020
Tammi-helmikuussa vaihtoehtoisia liikenne-energiamuotoja käyttävien henkilöautojen vahva nousu jatkui. Kaikista Suomessa tammi - helmikuussa 2020 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 17,3% oli joko lataus- tai kaasuautoja. Osuus on niin suuri, ettei voi kuin ihmetellä hidasta latausmahdollisuuksien sekä kaasutankkausverkoston kehittymistä. Palaankin tähän aiheeseen blogikirjoitukseni lopussa.
Alkuvuoden aikana suurin menettäjä on edelleen ollut dieselkäyttöiset autot, joiden rekisteröintimäärä on laskenut lähes 40%. Se on jo hyvin dramaattinen muutos kahden kuukaudenkin jaksolla tarkasteltuna ja lataus- ja kaasuautojen määrä 3 301 kappaletta onkin jo kahden kuukauden ajalla ohittanut dieselien määrän. Myös bensiinikäytöisten autojen rekisteröintimäärä on ollut laskussa 8% verran.
Sähköhenkilöautoja ensirekisteröitiin uusina alkuvuonna 407 kappaletta, joka oli noin 74% kehityksellä edelliseen vuoteen nähden. Pelkästään helmikuussa sähköautoja rekisteröitiin 227 kappaletta.
Sähköautojen mallikohtaisessa tilastossa on nyt useita mielenkiintoisia havaintoja. Alkuvuoden ajalla kaikista 407 uudesta ensirekisteröidystä sähköautoista lähes puolet on ollut Volkswagen groupin tuotteita. Tämä on valtaisa muutos aiempiin vuosiin ja kuukausiin. Toivottavasti VW saa toimitukset jatkumaan jatkossakin näin hyvällä tasolla.
Pelkästään pikku-sähköautosarjan Seat Mii, Skoda Citigo ja VW eUp! -versioita on ensirekisteröity alkuvuonna peräti 123 kappaletta. Tämä kertoo siitä, kuinka haluttuja sähköautot ovat, kunhan hinnat asettuvat hieman alemmalle tasolle. Tuon mallisarjan autoja tullaan suurella todennäköisyydellä näkemään runsain mitoin pitkin vuotta ensirekisteröintitilastoissa. En hämmästyisi yhtään, vaikka ne pysyisivät koko vuoden ajan eniten rekisteröityinä sähköautoina, jos kolme varianttia lasketaan yhteen.
Listalla on myös uusia malleja, joita ei ennemmin olekaan tilastoissamme nähty. Mini Cooperin sähköversioita on helmikuussa rekisteröity maahamme neljä kappaletta. Myös yksi Porsche Taycan on päätynyt Suomen kilpiin helmikuussa. DS:n sähköversioita on helmikuussa rekisteröity jo toinen kappale Suomeen. Näiden edellämainitsemieni uusien mallien nyt rekisteröidyt kappaleet ovat todennäköisesti maahantuojien esittelykäytössä ja varsinaiset asiakastoimitukset alkanevat myöhemmin tämän vuoden puolella. Opelin ja Peugeotin pikkusähköautoja ei vielä sen sijaan näkynyt tilastoissa yhtään kappaletta.
Pidempään tilastoissa näkyneistä sähköautoista Konan 53 kappaletta alkuvuonna on myös hienoa nähtävää. Näillä olisi ollut aiemmin runsaastikin kysyntää, jos vain autoja olisi saanut nopeampiin toimituksiin. Nissan alkaa jäädä alkuvuonna rekisteröidyillä 34 Leafillaan nyt uusien sähköautomallien jälkeen, vaikka siitäkin on myös 62 kWh-versio tarjolla. Epäilen, että Hyundain ja Nissanin olisi hyvä saada laskettua Ioniqin, Konan ja Leafin isommalla akulla varustettujen mallien hintoja pitääkseen autot edelleen houkuttelevina ostoa harkitsevien silmissä.
Uusien sähköautojen lisäksi kahden kuukauden aikana on uusien sähköutojen lisäksi rekisteröity 103 kappaletta käytettyinä maahantuotuja sähköautoja. Näissä Tesla 55 maahantauodulla kappaleellaan alkaa nousta odottamalleni tasolle. Käytettyinä edullistuville Teslan Model S, X ja 3 -malleille on runsaasti halukkaita ostajia Suomessa. Euroopassa tarjontaa on huomattavasti runsaammin kuin täällä, joten on luonnollista että virta kiihtyy käytettyinä maahantuoduissa. Niin vahvaa käytettyinä tuonti Tesloissa on, että uutena rekisteröidyt jäävät selkeästi käytettyinä tuotujen määrän alle.
Lataus- ja kaasuautojen vielä voimakkaamman yleistymisen mahdollistaja on lataus- ja tankkausmahdollisuuksien lisääminen
Sähköautot, lataushybridit sekä kaasuautot lisääntyisivät vieläkin voimakkaammin, jos lataus- ja tankkausmahdollisuuksia parannettaisiin tuntuvasti. Latausauton menestyksekkään käyttämisen perusedellytys on sujuva ja järkevän hintainen kotilataus. Lataushybrideille ja sähköautoille pitäisi ehdottomasti saada taloyhtiöihin tilanne, jossa asukas tai osakas lähettää isännöitsijälle kyselyn ja siitä alkaa lähkötökohtaisesti latausmahdollisuuden onnistuminen. Toteutus tietenkin asukkaan tai osakkaan omalla kustannuksella. Kotilataamiseen ei tarvita eikä pidä tyrkyttää normaalia ulkopistorasiaa kalliimpia ratkaisuja taloyhtiöissä. Olennaisempi kuin kalliilla investoinnilla lataustehon maksimointi, on älykkäällä sähköverkolla toteutettu vaikka 8A:n latausvirtaa tarjoava latausmahdollisuus sitä tarvitseville.
Kaasutankkauksessa pitäisi pikaisesti saada muutos, että tieliikennekäyttöön voi ostaa vain biokaasua, jolloin autoa pitäisi käsitellä pienempipäästöisenä. Niin voimakkaasti kaasuautokanta on vahvistunut, että tankkausasemia tarvittaisiin dramaattisesti lisää kaupungeissa. Ei voida olettaa järkeväksi kaasuauton hankkimista, jos kodin ja säännöllisen työmatkan ulkopuolelle pitää ajaa esimerkiksi yli 40 kilometriä vain saadakseen tankattua autonsa. Ja tuo matka on siis suuressa osassa maata helposti yli sata kilometriä. Juuri nyt tosin tuntuu olevan hieman epävarmalla pohjalla mitä tehdasvalmisteisia kaasuhenkilöautoja on jatkossa uutena ostettavissa, koska Volkswagenkin ilmoitti eräiden artikkeileiden mukaan lopettavansa lähivuosien aikana uusien kaasuautojen kehittämisen. Silti oletan kaasutankkausverkoston kehittymiseen panostamisen olevan järkevää, koska vähintään raskaassa liikenteessä ollaan vahvasti panostamassa edelleen myös kaasuajoneuvoihin.
Myös päätieverkoston pikalatausverkoston sekä kaasutankkauksen katvealueet olisi ehdottomasti saatava nyt pikaisesti paikattua. Esimerkiksi koko koillis-Lappi on valtaisa katvealue molemmille vaihtoehtoisille liikenne-energiamuodoille.
Keskustelu
Käytettynä maahantuodut ladattavat hybridit ja täyssähköautot hekmikuussa 2020
672 kpl, jotka myös auttaa päästötavoitteissa.
Moi Kari,
Hienosti tullut ladattavia hybridejä myös käytettynä. Voisin tuosta lisätä pari sanaa itse tarinaankin. Kiitos!