02.05.2024
Peugeot e-3008 koeajoa maistelumenuun verran
Peugeot e-3008 oli ensimmäinen kontaktini ja koeajoni Stellantiksen uuteen STLA-medium alustalle tehtyyn sähköautoon. Tälle alustalle tulee rakentumaan Stellantis-konsernissa monen merkin ja vielä useamman mallin sähköautotarjonta ja alustalle asennellaan sähkömoottoriden ja akustojen lisäksi myös polttomoottoreita ja polttonestetankkeja.
Ensimmäiset Peugeot e-3008 -sähköautot ovat olleet jo toista viikkoa koeajokiertueella Suomessa. Tavoittelin koeajokiertueen ensimmäisenä päivänä Vantaalla päästä lyhyelle koeajolle, mutta silloin oli jo päivän koeajot täynnä. 2.5.2024 pääsin Tampereella ajamaan autolla lyhyen 15 minuutin koeajon. Tässä blogikirjoituksessa on Peugeot e-3008 koeajoraporttini ikäänkuin maistelumenuulla tarjoiltuna. Lyhyellä tutustumisella ei päässyt syvälliseen tuttavuuteen, mutta vastaavasti tällä koeajojen maistelumenuulla on tarjolla myös hieman uudistunutta e-208:aa sekä vanhaa ID.4:ää sekä Teslan Model Y:tä vertailukohtina.
SUV-auto viistolla perällä
Etenkin etuviistosta katsottuna totean, että Peugeotilla on muotoilutiimin onnistuminen jälleen erittäin onnistunutta. Autossa on selkeä sukunäköisyys muihin uusiin Pösöihin ja etenkin koeajolla ollut vihreä väri on mielestäni aivan täydellinen autoon. Toki ulkonäkö jättää itselle nälän odottaa joskus mahdollisesti tulevia matalampia sekä virtaaviivaisempia Peugeot e-508 versioita.
Ulkomitoiltaan e-3008 on hyvin lähellä ID.4:ää ja ID.5:ttä, mutta hieman Teslan Model Y:tä pienempi. Maavaraa näyttäisi olevan runsaasti tarjolla sitä kaipaaville. Nämä ulkomitat antavat aiheen olettaa myös mainioita sisätiloja.
Sisätilat eivät vastaa odotuksia takaistuimella
Kuljettajan paikalle istutaan melko korkealle fiksun oloisesta kahvasta oven avaamalla. Ovessa on myös karmit ikkunalle, mitä pidän hyvänä asiana. Kun olen säätänyt GT-varusteisen auton istuimen manuaalisilla säädöillä kohdalleen, jään kaipaamaan istuimen etureunan nostomahdollisuutta sekä istuinosan pituuden säätöä. Peugeottimaisen pienen ratin saa laskettua sopivan alas, jotta koko mittaristo näkyy ratin yli, eikä läpi, kuten yleensä autoissa.
Kuljettaja istuu syvällä omassa poterossaan ja etumatkustaja omassa poterossaan, koska keskikonsoli on rakennettu korkeaksi, mutta omaan silmääni tyylikkääksi kokonaisuudeksi. Hallintalaitteet, infotainment, mittaristo ja fyysiset painikkeet on melko pian opeteltu. Hyvää intuitiivisuutta niiden käytössä siis mukaan. Kaikenkaikkiaan pidän tästä kuljettajan paikasta.
Ennen liikkeelle lähtöä katsastan myös muut auton tilat. Takamatkustajien tilat ovat yllättävän ahtaan tuntuiset. Kun olen säätänyt etuistuimen omiin asetuksiin, niin kaltaiselleni 176 cm pätkälle takajalkatila juuri ja juuri riittää. Polvet eivät sentään vielä ota kiinni etuistuimen selkänojaan ja jalat mahtuvat kenkineen etuistuimen alle. Istumakorkeus myös riitti minulle hattu päässä. Tilavuuden tunteessa ero omaan ID.4:ään (ID.5 on samat tilat) tai Model Y:hyn on merkittävä Pösön tappioksi. Näkyykö tässä kohdassa nyt negatiivisena se, että STLA-medium -alusta on myös polttomoottorille tarkoitettu? Toki e-3008:nkin takatilat riittäisivät meidän nykysiin tarpeisiin.
Tavaratila sen sijaan on ilmoitettuja litroja kookkaamman oloinen ja selkeän muotoinen. Välipohjan alla on lisää tilaa ja sen sai ainakin koeajoautossa asetettua kahteen korkeuteen. Etutavaratilaa ei e-3008:ssa ole tarjolla.
Teen tässä kirjoituksessa vertailua omista lähtökohdistani ja oman tulkintani kautta Volkswagen ID4/5 ja Model Y -sähköautoihin. Tiloista pisteet menevät siten, että Pösö saa 1, ID.4 saa 2 ja Tesla saa 3.
Mukavaa ajettavuutta
Peugeotien ajettavuus on puhutellut minua jo aiemminkin ja niin jälleen. Pidän alustan toimivuudesta, vaikka moni media on sitä moittinut kovuudesta. Omaan makuuni jousitus toimii riittävän pehmeästi, mutta tarkan ja nopean ohjauksen avulla kaarteet ovat myös mukavia ajettavia. Aivan e-208:n mittatilausnahkakäsineen tarkkuuteen tämä isosisko ei yllä kuitenkaan. Omaan makuuni e-3008 on miellyttämpi ajettava kuin ID.4:ni, vaikka häviääkin jousituksen pintapehmeydessä Volkkarin säädettävälle alustalle. Ero Model Y:hyn on vielä suurempi. Vakionopeussäädin päällä ajaessa huomasin hetken etsiväni luontevaa paikkaa oikealle jalalle. Yleensä lepuutan sitä vauhtipolkimen oikealla puolella jonkin verran koukussa polvesta. Pösössä näin ei voinut toimia, koska vauhtipolkimen oikealla puolella ei ollut kengälle riittävästi tilaa ja kun polvea koukisti ylemmäs, alkoi keskikonsolin sauma painamaan ikävästi. Pian kuitenkin huomasin sijoittavani oikean jalan jalkaterän sujuvasti vauhtipolkimen alle ja sain mukavan asennon lepuuttaa jalkaa. Jos tämä auton ostaisin, niin todennäköisesti korottaisin sentillä tai parilla istuimen etureunaa heti uutena, kuten tein aikanaan e-208:lle ja kahdelle Leafille.
Koeajoauto oli vielä esisarjaa ja siinä en saanut toimimaan Peugeotin ohjailevaa ajoavustinta, mutta kävin heti perään ajamassa saman ajolenkin e-208:lla, missä ominaisuus oli. Peugeot ohjaili kuivalla ja puhtaalla moottoritiellä aivan yhtä hyvin kuin Tesla tai ID-Volkkari. Toki ainakaan e-208:ssa ei ollut kaistanvaihtoautomatiikkaa, tai en saanut sitä toimimaan.
Moottoritienopeudessa sisätilan melu pysyi hyvin kurissa. Autossa oli alla kitkarenkaat ja tein vertailun omaan ID.4:ään heti perään mittaamalla melutasoa erittäin epätieteellisellä Apple Watch -tekniikalla. Tulos vaihteli molemmissa autoissa 120 km/h nopeudessa karkealla asfaltilla 63dB ja 65 dB välillä. Äänen laadussa oli sen sijaan hieman enemmän eroa. Ilmeisesti Pösössä ei ole tuplalaseja, tai jostain muusta syystä ajoviiman ääni kantautui hieman selkeämmin vasempaan korvaan. Toki myöskään e-3008:ssa se ei ollut millään tasolla häiritsevä. Aiemmista kokemuksista sanoisin, että Model Y:ssä on enemmän sisämelua, lähes samalla tasolla, kuin oli heti perään testaamassani e-208:ssa, eli mittauksen mukaan 65 dB ja 67 dB välillä. Pikkuisen e-208:n ja Model Y:n melussa korostuu enemmän rengasmelu.
Maantieajon mukavuudesta henkilökohtaiset pisteeni menevät: Model Y saa 1, ID.4 saa 2 ja e-3008 saa 3 pistettä.
Riittävän reipasta kulkua yhdellä sähkömoottorilla
Koeajettava oli Peugeot e-3008 GT jossa on yksi sähkömoottori edessä, jonka 157 kW ja 343 Nm voimavara ei aiheuttanut etuvedolla vetelyn tunnetta kiihdyttäessä. Näillä voimavaroilla 2134 kg painoinen auto kiihtyy satasen nopeuteen tehtaan ilmoituksen mukaan 8,7 sekunnissa ja siltä kiihdyttäminen tuntuikin. Minulle täysin riittävä, mutta kaukana uuden ID.5:n 5,1 sekunnista tai Model Y LR RWD:n 5,9 sekunnista.
Tiedän, että monet sähköautoilijat vierastavat etuvetoa, mutta itselleni se sopisi oikein hyvin myös sähköautoon.
Suorituskyvystä pisteeni menevät seuraavasti: Peugeot saa 1 pistettä ja ID.5 sekä Model Y saavat 3 pistettä.
Kulutus, akku ja toimintamatka sekä latautuminen
Peugeot e-3008 GT 73 kWh:n kulutus on maahantuojan hinnastossa 17,1 kWh/100 km, mutta minulle ei nyt selvinnyt oliko kyseessä WLTP-mittaustavan kulutus vai jokin muu. Löysin autolle myös WLTP-yhdistetty kulutustiedon, mikä oli vain 13,9 kWh/100 km. Se kuulostaa jopa jo epäilyttävän matalalta. ID.5 RWD 77 kWh:lla se on ilmoitettu 16,1 kWh/100 km tasolle ja Tesla Model Y LR RWD:lle on ilmoitettu 15,5 kWh/100 km. (WLTP-kulutuksissa on mukana lataushäviö).
Tämän kertainen koeajomahdollisuus oli vain 15 minuutin pistäytyminen Tampereen Hatanpäältä autoliikkeestä Helsinkiin vievälle moottoritielle ja takaisin. Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kulutuksesta ei siis pidä tehdä, mutta teinpähän kuitenkin vertailun omaan ID.4:ään sekä e-208:aan käyttäen samaa reittiä samassa kelissä ja samoilla nopeuksilla. e-3008:lle sain kulutuslukemaksi 18,0 kWh/100 km, pikkuinen e-208:n kulutti vain 15,7 kWh/100 km ja oma ID.4:ni kulutti 21,2 kWh/100 km. Ero ID.4:ni ja e-3008 välillä on jo erittäin merkittävä, mutta onko se uskottava, koska koeajolenkki oli niin kovin lyhyt. En löytänyt vertailevia kirjoituksia, joissa olisi ollut samassa ajettuna e-3008, ID.4/5 ja Tesla Model Y, joten Pösön todellinen kulutus suhteessa muihin jää nähtäväksi myöhemmin. Hyvältä kuitenkin näyttäisi ainakin tässä vaiheessa energiataloudellisuus.
Peugeot e-3008:n akut ovat 400V jännitteellä ja nyt koeajamassani autossa oli 73 kWh nettokapasiteetti. Myös 98 kWh:n akku on tulossa myöhemmin tarjolle. 73 kWh akulla ja etuvedolla autolle ilmoitetaan WLTP-yhdistetty toimintamatka 525 km tasolle. Oman lyhyen koeajoni kulutuksella toimintamatka olisi toteutunut noin 405 km pituisena. Oman ID.4:ni kulutuksella ja uuden vastaavan auton 77 kWh akulla sen toimintamatka olisi toteutunut 363 km pituisena. Tesla Model Y LR RWD yhdistetyksi WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 600 km.
Latautumista en päässyt testaamaan, mutta e-3008:lle ilmoitetaan suurimmillaan 160 kW:n DC-latausteho. 20 prosentista 80 prosenttiin latautumisen kerrotaan kestävän puoli tuntia. Tuo varaustasojen väli 73 kWh akulla tarkoittaa 43,8 kWh:n lisälatausta joten keskiteho ilmoituksen mukaisella latauksella on 87,6 kW. Se ei edusta parasta päätä tämän päivän sähköautoissa ja tulee jäämään selkeästi ID.5:den ja Tesla Model Y:n taakse.
Arvioni kulutuksesta, toimintamatkasta ja latautumisesta, eli pitkän matkan suoriutumisesta menee seuraavasti: Uudet ID.4/ID.5 -autot sekä Model Y saavat 2 pistettä ja e-3008 saa vain yhden pisteen.
Hinta
Maahantuojan hinnastossa e-3008 hinnat alkavat Allure-varustetason 49 390 eurosta. Koeajamani Peugeot e-3008 GT Launch Edition on hinnastossa alkaen 54 690 euroa. Volkswagen ID.5 Pro Elegance takavetoisena näytti maahantuojan autonrakentajalla hinnaksi 53 590 euroa. Tesla Model Y LR RWD hinta on 51 590 euroa ja se sisältää jo vetkoukun asennettuna.
Hinnoittelusta annan siis pisteet seuraavasti: Tesla Model Y 3 pistettä, ID.4 saa 2 pistettä ja e-3008 saa 1 pisteen.
Yhteenveto e-3008
Vaikka omassa arvioinnissani Model Y sai 12 pistettä, ID.4/5 sai 11 pistettä ja e-3008 sai vain 7 pistettä, pidän siitä silti erittäin kovasti. Se on hyvän näköinen viistoperä SUV-autoksi, etenkin oikeilla väreillä. Minä pidin suuresti Pösön ajettavuudesta ja riittävästä hiljaisuudesta. Vaikka takatilat ovatkin pienemmän oloiset, niin meillehän sekin tila riittäisi. Meille valinta olisi ehdottomasti vasta myöhemmin tulevalla 98 kWh:n akulla, jolloin toimintamatka on pidempi ja matalahko latausteho ei ole niin suuri haitta. Erittäin mielenkiinnolla odotan vertailevia tietoja e-3008:n kulutuksesta muihin saman luokan autoihin nähden. Kuitenkin, itselleni e-3008 koeajosta jäi eniten nälkä odottaa mahdollista tulevaa e-508:aa sekä etenkin Stellantiksen STLA-large alustalle tulevia sähköautoja. Peugeot e-3008 tarjoaa kuitenkin monelle sähköautoa suunnittelevalle hyvän vaihtoehdon viistoperäisten SUV-autojen sarjaan.
Keskustelu
Hei! Nämä sinun koeajoraportit ovat erittäin hyödyllisiä ja kiinnostavia :) Jatka samaan malliin!