07.11.2024

Peugeot e-5008 -7-paikkaisen sähköauton koeajo

Osoite kopioitu

Stellantis on tuonut myyntiin STLA-medium -alustalle perustuvan Peugeot 5008 -auton. STLA-alustalle voidaan rakenta sähkautoja, mutta niitä varustetaan myös polttomoottorein. Samaiselle alustalle on Suomessakin ollut jo aiemmin tarjolla Peugeot e-3008 ja sen rinnakkaismallit. Odotin koeajomahdollisuutta reilut pari kuukautta, mutta nyt marraskuussa se toteutui ja kävin ajamassa 73 kWh:n akulla varustettua 7-paikkaista e-5008 -mallia Tampereella.

SUV seitsemälle henkilölle, tai ainakin kahdelle aikuiselle ja viidelle lapselle

Peugeot e-5008 on jo melko kookas SUV-auto lähes 4,8 metrin pituudellaan. Se on esimerkiksi ID.4:ää 20,8 cm pidempi, ja 4,3 cm leveämpi. Akseliväliäkin on 13 cm enemmän. Toki mittoja on hyvä ollakin enemmän, koska ei ID.4:ään millään 7-istuinta järkevästi saisikaan sopimaan. 7-paikkaisia sähköautoja ei ole kovin paljoa ollut tarjolla. Toisaalta e-5008 ei ole aivan yhtä järkälemäisen suuri, kuin esimerkiksi Kia EV9. Vaikka Kia EV9 on aivan eri koko- ja hintaluokan auto, niin otin sen vertailuuni mukaan. Peugeot e-5008 asettuu ulkomitoiltaan jokseenkin ID.4:n ja Kia EV9:n puoliväliin.

Todellisuus sisätiloista on hieman ahtaampi, kuin numeroiden valossa olisin olettanut. Kuljettajan paikalla on hyvin tilaa minun 176 cm pituiselle vartalolle, mutta jäin miettimään, että mahtaako esimerkiksi parikymmentä senttiä minua pidempien kuljettajien polvea ahdistaa auton korkea keskikonsoli. No, minua se ei haitannut. Allure-versiossa oli vakiona istuimen manuaaliset säädöt korkeudelle, reisituelle sekä tietenkin etäisyydelle. Lisäksi sähköllä pystyi säätämään istuimen etuosan korkeutta ja ristiseläntukea. Kuljettajan paikalla siis mielestäni kaikki hyvin, samoin etumatkustajalla. Kun autoon mahdutetaan neljä aikuista, on myös takaistuimella hyvät tilat ja sillon myös tavaratilaa jää hyvin käyttöön.

Peugeot e-5008 on suurin anti sähköautotarjoomaan on kuitenkin seitsemänpaikkaisuus. Kolme istuinriviä käytössä ollessa soveltuu auto lähinnä kahdelle aikuiselle ja vielä kasvultaan kesken oleville lapsille. Kun nostin kokeeksi taaimman istuinrivin käyttöön, jäi tavaratila kovin pieneksi. Kävin myös kokeeksi istumassa taaimmalla rivillä ja totesin, että polvet jäävät erittäin jyrkkään kulmaan ja hattu ei enää sopinut päähän. Jalat mahtuivat olemaan välttävästi, kun keskirivin istuimen jätti siihen asentoon, mihin se palautuu kippimekanismin palauttamisen jälkeen. Tuossa keskirivin istuimen säädössä kuitenkin sen keskirivin polvitila jää niin pieneksi, etten mahtuisi mitenkään säädyllisesti istumaan omille säädöilleni asetetun kuljettajan istuimen takana. Tavaratila myös kutistuu pieneksi kolmen penkkirivin ollessa käytössä.

 

Peugeotilla saa vetää jarruttomana 750 kg ja jarrullisena 1000 kg:n perävaunua. Kattotaakasta en löytänyt tietoa. Tavaratila on 7-paikkaisena pieni ja etenkin kaikkien matkustajien tavaroille riittämätön, joten kattotaakalle olisi tarvetta matkaillessa. Etutavaratilaa ei Peugeotissa ole, toisin kuin Kiassa, mutta katselmus etupellin alle näytti, että sinne sopisi hyvin matala ja leveä frunkkilaatikko. Ehkä Pösöönkin sellainen tulee tarjolle joltain toimittajalta, koska esimerkiksi omaan ID.4:ääni olen sellaisen asentanut.

Etuveto ja maltillinen teho sekä koeajotunnelmia

Peugeot e-5008 on varustettu yhdellä eteen sijoitetulla sähkömoottorilla, mikä tuottaa 157 kW / 345 Nm voiman etupyörille. Peugeot antaa aika monelle muulle sähköautolle paljon etumatkaa voimavaroissa ja kiihtyvyydessä. Tiedän monien kokeneiden sähköautoilijoiden kavahtavan etuvetoa ja auton noin 10 sekunnin kiihtyvyys arvoa satasen nopeuteen ja vaikka itse en kaipaa tätä enempää teho autooni, niin on e-5008 kieltämättä sähköautoksi jopa laiskanpuoleinen liikkuja.

Peugeotin nopea ja tarkka ohjaus toimii hyvin kaupunkiajossa. Mittaristoa katsellaan pienen ja käteen hyvin sopivan ratin yli, kuten Pösöissä viimeaikona on ollut tapana olla. Ajolenkkini suuntautui jälleen Tampereen Hatanpään autoliikkeestä lyhyen kaupunkisiirtymän jälkeen moottoritielle kohti Helsinkiä. Pösön vaimea äänimaailma oli miellyttävä ainakin talvisilla nopeusrajoituksilla ja kitkarenkailla. Apple Watchin Db-mittari antoi 64-65 Db-lukemia ja äänen laatu oli koko ajan miellyttävä. EU:n määräämät ylinpeuspimputtimet soittelivat melko tiuhaan vaimeaa sydämensykettä hieman muistuttavia huomautuksiaa, koska halusin ajaa navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua nopeutta käyttäen ja Pösön mittaririvirhe alla olevilla kitkarenkailla oli 4-5% luokkaa. Lisäksi ainakin nyt talvirajoitusten ollessa voimassa auto arpoi tiuhaan tunnistamaansa nopeusrajoitusta 100 km/h ja 120 km/h välillä, vaikka todellisuudessa kertaakaan ei nopeusrajoitus ollut yli 100 km/h.

Koeajoautossa ei ollut muuta auton ohjaamista auttavaa automatiikkaa, kuin kaistallapitoavustin, joten ajolinjojen sulavina pitäminen on kuljettajan käsissä. Onneksi Pösön tarkka ja nopea ohjaus on kuitenkin helppoa ainakin minulle, kun olen jo aiemmin tottunut esimerkiksi e-208:lla jonkin verran ajaessani Peugeotin ohjaukseen.

Moottoritien kääntöpaikalle saapuessani testasin märällä asfaltilla hieman reippaammassa nopeudessa auton mutkassa ohjautuvuutta. Ottaen huomioon, että alla oli kitkarenkaat, oli Pösöä helppo ohjata reippaammassakin mutkan ottamisessa ja kallistelu pysyi ainakin näissä nopeuksissa vähäisenä.

Takaisin Tampereelle ajaessa keskittyi huomioni enemmän myös jousituksen pintakovuuteen. Poissa on ranskalainen pehmeys ja tilalla on valitettavasti jopa moottoritiellä hieman nypyttävä jousitus. Suuremmat heitot auton jousitus otti riittävän mukavan tuntuisesti.

73 kWh akustolla kohtalainen toimintamatka

Tällä hetkellä e-5008 on tuotannossa ja koejettavissa vain 73 kWh akustolla. Ensi vuoden puolella toimituksiin tulee kuitenkin myös suuremalla 96 kWh:n akustolla varustettuja autoja. Akusto on 400V jännitteellä ja pienemmän akuston painoksi on ilmoitettu 520 kg. 

Sähköauton kulutus etenkin maantie- ja moottoritienopeuksissa on vahvasti riippuvainen auton ilmanvastuskertoimesta sekä otsapinta-alasta. En löytänyt e-5008:lle ilmoitettua ilmanvastukerroinlukemaa, mutta teen olettaman että sen kokonaisilmanvastus on vain hieman ID.4:ää suurempi, koska WLTP-yhdistetty kulutuslukemaksi on ilmoitetttu 17,8 kWh/100 km, joka asettuu auton ulkomittojen tavoin ID.4:n ja EV9:n välille.

Moottoritien talvinopeusrajoituksilla ajettu 53 km pitkä edestakainen koeajolenkki tuotti kuitenkin kulutukseksi +7°C kelissä ja osittain kostealla tiellä maltillisen 19,9 kWh/100 km lukeman. Pidän sitä oikeastaan jopa pienenä kulutuksena. Auton ajotietokone kertoi myös, että koko koeajolenkkini aikaisesta sähkönkäytöstä 90 % oli mennyt moottorille, 4 % lämmittämiseen ja 5 % muuhun käyttöön.

Ajoin saman lenkin samana päivänä heti perään myös Cupra Tavascanin nelivetoisella versiolla. Sen mittaristo ilmoitti kulutukseksi samoissa olosuhteissa ja täsmälleen samalla lenkillä tarkoin samalla tavalla ajettuna 20,3 kWh/100 km lukeman. Autot toki ovat aivan eri tyyppisiä. Peugeot on yksimoottorinen pystyperäinen 7-paikkainen, kun taasen Cupra on nelivetoinen kaksimoottorinen viistoperäinen SUV.

Sähköauton toimintamatka on aina akuston nettokapasiteetin ja kulutuksen tulos. Peugeot e-5008:lle on ilmoitettu WLTP-yhdistetty toimintamatkaksi perusversiolle 500 km. Oman koeajolenkkini keskikulutuksella Pösö olisi päässyt 366 kilometrin toimintamatkaan viileän kelin suomalaisittain nopeassa matka-ajossa.

Kuva alla: autossa on myös hyvälaatuinen peruutuskameran kuva.

Lataamalla lisää toimintamatkaa

Peugeot e-5008:n sisäinen laturi on 11 kW:n tehoinen. Joillain markkinoilla on näkynyt myös tietoja 22 kW:n laturin optiosta, mutta hinnastoista en sellaista lisävarustetta tarjolle löytänyt. Pidempää matkaa tehdessä sähköautoilija etsiikin tehokkaampia DC-latureita. Peugeotin suurteholataus ei yllä aivan tämän päivän kärkikastiin suurimmalla huipputehollaan eikä 10 prosentista 80 prosenttiin latausvälilläkään. Niissä e-5008:n pystyy hyödyntämään suurimmillaan 160 kW:n tehoa ja 10 prosentista 80 prosenttiin välin lataaminen kestää vajaat 40 minuuttia noin 90 kW:n keskiteholla. 

Laskennallinen käytännön esimerkki:

  • Vertailukolmikostani e-5008 o heikoin lataamaan ja 10 prosentista 80 prosenttiin välin lataaminen kestää kymmenkunta minuuttia kauemmin kuin ID.4:llä ja selkeästi yli kymmenen minuuttia kauemmin kuin Kialla.
  • Latauksen keston lisäksi pitkää matkaa tehdessä olennaista on myös kuinka paljon energiaa siinä ajassa sai sekä etenkin kuinka pitkälle saadulla lisälatauksella pääsee.
  • Pösö pääsee vertailukolmikkoni autoista välilatauksella lyhyimmän matkan eteenpäin.
  • Käytännössä tämä tarkoittaa tuhannen kilometrin siirtymällä sitä, että auto on hieman myöhemmin perillä, kuin vertailukolmikostani ID.4 tai Kia EV9.
  • Tein laskennallista matkaa ja näyttäisi siltä, että ID.4 olisi 1000 km matkasta perillä vain noin 26 minuuttia nopeammin ja Kia EV9 olisi noin 37 minuuttia nopeammin.
  • Siis Lapin mökille lähtiessä Kian kyytiin laitetaan Paljun täyttäjät ja lämmittäjät ja ID.4:n kyytiin laitetaan saunan lämmittäjät ja Pösöllä voi tulla saunojat.
  • Olen kuitenkin siinä käsityksessä, ettei Peugeotissa ole käytettävissä akuston esilämmitystoimintoa suurteholatausta varten, joten talvi tulee näyttämään toteutuvien latausten todelliset tehot ja erot esimerkiksi ID.4:n uusiin versioihin sekä EV9:ään saattavat korostua talvella, koska Volkkarissa sekä Kiassa on toimiviksi jo todetut akuston esilämmitykset.

Yhteenveto ja e-5008:n hinnoittelu Suomessa

Mihin sähköautoon e-5008 pitäisi verrata? Minä olin valinnut ID.4:n vertailuuni, mutta se ei oikeastaan ole todellinen vertailukohde perheelle, joka tarvitsee tilaa kuudelle tai seitsemälle henkilölle. Myös jo neljän tai viiden hengen perhe saattaa lastenistuinten sijoittelun takia arvostaa kolmea penkkiriviä. ID.4:stä totean vain, että 77 kWh akulla ja takavedolla sen hinnat Suomessa alkavat 48 570 eurosta. Listaan seuraavaksi joitain verrokkeja ja niiden hintoja.

  • Stellantiksen pienemmistä sähköpakuista, kuten Peugeot e-Rifteristä saa L2-pituisena myös 7-paikkaisia. Hinnaston mukana 7-paikkaisen hinta näyttäisi alkavan noin 44 000 euron tasolta. Autossa on silloin 50 kWh:n akku, mikä rajaa toimintamatkan tuntuvasti e-5008:aa olennaisesti lyhyemmäksi.
  • Mercedes-Benz EQB:stä saa myös seitsemän paikkaisen kun rastittaa tilausvaiheessa tavaratilaan istuimen kahdelle henkilölle. Hinnat alkaen vaikuttaisi silloin 70,5 kWh:n akustolla olevan noin 59 000 euroa.
  • Jos Volkswagen Groupilta johonkin voisi verrata, niin ehkä sittenkin ID.Buzzin uuteen 7-paikkaiseen versioon, minkä hinnat takavetoisena ja 86 kWh-akulla alkavat Suomessa 65 990 eurosta. Toisaalta ID.Buzz on sitten jo aika paljon suurempi auto tiloiltaan.
  • Kia EV9 on saatavilla kuusi ja seitsemän paikkaisena ja on siltä osin vertailtavissa e-5008:n kohderyhmän tarpeisiin. Kia EV9 takavetoisena ja 99,8 kWh akustolla on Suomessa hinnoiteltu alkaen 75 634 euron tasoon.
  • Kiinalaisista Maxus Euniq 5 Grandwagon tarjoaa kuusi paikkaista autoa alkaen 55 250 euron hintaan.
  • Maxus Mifa9 tarjoaa seitsemälle henkilölle kuljetuskapasiteettia alkaen 79 946 euron hintaan.
  • Mercedes-Benz e-Vito tarjoaa myös 9-paikkaista versiota 90 kWh:n akulla alkaen jonkin verran yli 90 000 euron hinnalla. (maahantuojan sivuilta oli hankala saada selvyyttä mitä saa ja millä hinnalla, joten tuo löytämäni alkaen hinta saattoi olla vanhaan malliin liittyvä.)
  • Teslan Model X seitsemän paikkaisena maksaa Suomessa alkaen 108 890 euroa.
  • Mercedes-Benz EQS SUV saa myös penkitettyä yli viidelle henkilölle ja jo melkoiseen luksustyyliin. Hintaa on sitten jo helposti lähemmäs 200 000 euroa varusteltuna.

Edellämainittuihin 6- tai 7-paikkaisten autojen hintoihin verrattuna Peugeot e-5008:n 51 990 euron alkaen hinta Suomessa näyttää hyvinkin edulliselta. GT-versiona se maksaa alkaen 56 560 euroa. Mielenkiintoinen havainto 5008:sta on myös se, että e-5008 on aavistuksen edullisempi ostaa, kuin lataushybrid-versio. Latauskelvoton versio maksaa noin 9000 euroa vähemmän. Suuremmalla 96 kWh akulla ja Allure-varusteilla e-5008 maksaa alkaen 57 150 euroa. Pidän todennäköisenä, että suuremmista tehoista ja nopeammasta kiihtyvydyestä nauttiville tai enemmän huonoilla teillä ajaville autoilijoille on tulossa myöhemmin myös nelivetoinen versio.

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

e-5008 koeajoraportti Peugeot

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (32) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (2) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (248) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb