31.08.2021
Sähköauto Volkswagen ID.4 kulutustesti Suomen kesäkelissä -toimintamatka 506 km
Tein Volkswagen ID.4 ProPerformance 77 kWh Max -sähköautollamme kulutustestin kesäisillä Pirkanmaan teillä. Tarkoitus oli selvittää talven pakkaskelejä varten vakioitavalla reitillä kesäinen referenssikulutus melko optimaalisessa sähköautoilukelissä.
Autossa on alla uutena alle laitetut renkaat 20" vanteilla. Bridgestone Turanza Eco -renkailla on edessä kokoa 235/50 ja takana 255/45. Paineet renkaissa suosituksen mukaiset.
Auton lämmityslaite pidettiin koko matkan automaattisäädöillä ja 21,5°C lämmöllä. Ajotila oli Individual, jossa eco-asetukset, kuten itsellä aina on.
Reitti ja keli
ilma oli +18..+20°C, tyyni ja aurinkoinen.
Reitti lähti Tampereella Pyynikin uimahallilta - kulki Messukylän kautta Kangasalan Lentolan ramppiin - 12-tiedä 325-tielle asti - 325-tietä Kuhmoisiin 24-tielle asti - 24-tietä Padasjoelle - Padasjoelta 53-tietä Tuulokseen - Tuuloksesta 12-tietä Tampereen ohitustielle - Tampereen ohitustieltä poistuminen Messukylän suuntaan - Tampereella linja-autoaseman kulmalta Vapriikin Virta-lataukseen.
Ythteensä 230 kilometriä ja keskinopeus oli vain 69 km/h koska alussa ja lopussa oli niin pitkästi hidasta kaupunkiajoa.
Koko matkan ajettiin nopeusrajoitus + 3 km/h mittarissa, eli erittäin tarkasti suurinta sallittua nopeutta käyttäen.
Reitille lähdettiin 100 % akun varaustasolla, eli tehtaan ilmoituksen mukaan 77 kWh käytettävissä olevalla energiamäärällä. Autolla oli testin alkaessa ajettu 23930 kilometriä, joten uskottavasti akku on melkein uudenveroinen.
Kulutus yllättävän matala
Olin hyvin yllättynyt matalasta 15,2 kWh/100km ajotietokoneen kulutuslukemasta, koska koko matkan aikana ei millään tavoin pyritty säästämään energiaa.
laskennallisesti sähköä siis kului ajotietokoneen ilmoittaman kulutuksen perusteella 230 km matkalla 34,96 kWh.
Akun varaustaso ajotietokoneen mukaan laski 100 %:sta 54 %:iin, eli 46% oli kadonnut matkan aikana, eli laskennallisesti 35,42. Melko lähelle kulutuksen kautta laskettua. Akun prosentit eivät aina laske sähköautossa lineaarisesti.
Loppulataus ja Type2-lataamisen hyötysuhde
Latasin akun Vapriikin parkkipaikalla olevasta Virran Type2-latauslaitteesta 100% takaisin. Latauslaite ilmoitti sähköä annetun autolle 37,08 kWh (pyöristyi laskulle 37,1 kWh).
Loppulatauksen lataushäviöt huomioiden kulutus oli 16,12 kWh/100 km. Auton WLTP-kulutus on 17,1 kWh/100km, joten alitin sen testilenkilläni.
Kun lasken lataamisen hyötysuhdetta, saan ajotietokoneen ilmoittamasta kulutuksesta ja latauslaitteen ilmoittamasta 94,3% latauksen hyötysuhteen, joka on aiempia Leafejani sekä e-208:aa parempi.
Kuskinkusemaa pidempi toimintamatka
Tällä testilenkin kulutuksella toimintamatka olisi ollut noin kaksi kuskinkusemaa. En nimittäin olisi kestänyt enää pidempää ajorupeamaa ilman vessataukoa.
Perillä auto ilmoitti toimintamatkaa olevan jäljellä vielä 266 km, joten ajettu matka siihen lisäten toimintamatka olisi toteutunut 496 km mittaiseksi.
Jos teoreettisen toimintamatkan laskee 15,2 kWh/100km kulutuksella ja 77 kWh-akulla, niin toimintamatka olisi toteutunut 506 km mittaisena.
lisäys 12.9.2021
Verrokkimatka syksyisessä sadekelissä
Toteutin lauantaina 12.9.2021 ensimmäisen vertailulenkin syksyisessä sadekelissä. Alla olivat aivan uudet Nokian Hakkapeliitta R3 SUV kitkarenkaat 19" vanteilla, eli hieman pienemmillä kuin kesärenkaat. Leveydet olivat samat, joten profiilit hieman korkeammat. Edessä siis 235/55R19 ja takana 255/50R19. Rengaspaineet olivat suositusten mukaiset.
Ajo tehtiin jälleen tarkoin navigaattoritarkistettua suurinta sallittua nopeutta ylläpitäen. Lämmitys oli säädetty 21°C tavoitelämpöön automaattiasennolla. Muut auton asetukset olivat samat. Matkasta noin ensimminen puolikas oli rankkaa vesisadetta ja toinen puoli oli kevyttä sadetta.
Tällä kertaa kulutus toteutui 17,4 kWh/100km 234 km matkan varrelta. Onnistuin myös säilyttämään keskinopeuden melko tarkkaan samana ja se oli nyt 70 km/h.
Kulutus sadekelissä siis nousi kesän optimikelin 15,2 kWh/100km lukemasta 2,2 kWh/100 km, eli syksyn kaatosateessa ajetun lenkin kulutus nousi 14,5% kesän optimikelissä ajetusta lenkistä.
Toimintamatka ajoneuvon näyttämällä kulutuksella laskien olisi toteutunut 442 km mittaisena. Perille päästyäni auto näytti jäljellä olevaksi 195 km rangea ja akussa oli 42% jäljellä. Auton ajotietokoneen ilmoittaman keskikulutuksen mukaan laskien koko 243 km matkalla kului 40,71 kWh sähköä.
Virtapisteen Type2-latauslaite toimitti tällä kertaa autolle sähköä 45,1 kWh, eli latauksen hyötysuhde oli 90% ja lataushäviöt huomioiden kulutus oli 18,55 kWh/100km. En tiedä syytä, miksi latauksen hyötysuhde laski hieman, mutta epäilemättä se liittyy tavalla tai toisella viileämpään ilmaan.
Vesisade on jo entuudestaan koettuna ajovastuksia nostava tekijä ja kulutuksen nousu oli odottamallani tasolla. Samalla syntyi ensiarvio, että Nokian Hakkapeliitta R3 SUV renkaat eivät ainakaan merkittävästi muuttaneet kulutusta kesärenkaista.
Keskustelu
Kiitos mielenkiintoisesta testistä! Pääsit kyllä tosi pienellä kulutuksella, vaikka et mitenkään yrittänyt säästellä? Optimaalinen keli toki auttoi asiaa, kuten mainitsitkin.
Kerrotko vielä ID.4:ää tuntemattomalle, mitä tarkoittaa individual-ajotila ja sen eco-asetus? Ilmeisesti tehoa rajoitetaan, mutta mitä muuta?
Testilenkkisi on muuttunut. Olisiko mitenkään mahdollista käydä ajamassa vielä vanha testipätkä, niin olisi helpompi verrata e-208:aan ja Leafiin. Tai pystytkö muuten arvioimaan, miten ID.4:n kulutus suhtautuu aiempiin autoihisi?
Moi ja kiitos viestistä.
En oikein pysty tekemään sitä vanhaa lenkkiä enää, koska en asu enää sen reitin varrella enkä pääse mittaamaan loppulatausta, mutta täytyy katsoa, jos silti jotenkin onnistuisi kerran.
ID.4 joissain varustelluissa on säätyvä alusta. Siinä on asetukset eco, comfort, sport ja Individual. Tuo ohjaa montaa toimintoa nimien mukaisesti, mutta tuon Individual voi säätää itse kaikilta osin. Käytän sitä, koska saan jousituksen mieleiseni pehmeäksi. Muut valinnat mulla on ohjaus comfort, voimalinja eco, ACC eco, valoavustinet comfort ja ilmastointi eco.
Nuo on mieleeni valinnat. Kovalla paahteella olen laittanut ilmastoinnin comfort, niin hiukan vielä paremmin ja mukavammin jäähdyttää. Tuon lämmitys/ilmastointi -automatiikan kokonaisuutta voi säätää todella monipuolisesti mieleiseksi.
Kiitoset lisätestistä, mielenkiintoista luettavaa. Meinasi vaan minulta jäädä huomaamatta, kun se olikin lisäyksenä aiemman testin ohessa.
Sitten vähän aiheen vierestä, pahoittelut siitä, mutta koen tärkeäksi ottaa asia esille: Sinulla on autossa jo pohjoismaiset kitkarenkaat alla, vaikka keli on varsin lämmin (n. +10C yleisesti, lämpöisimpinä päivinä päästään lähelle +15C:ta). Tiesitkö, että kitkarenkaat (ja myös nastarenkaat) on tarkoitettu alle +5C lämpötiloihin? Liian lämpimässä kitkarenkaiden muutenkin pehmeä kumiseos pehmenee liikaa ja pitoa tuovat lamelit tavallaan "sulavat" pois.
Sinulle kertyy paljon kilometrejä ja reipasvauhtista moottoritieajoa, joten tässä on vaarana, että renkaasi ehtivä "sulaa" pahasti ennen varsinaisia talvikelejä. Sitten talven viimein saavuttua voikin tuntua yllättävän liukkaalta siihen nähden, että piti olla uudenkarheat renkaat alla.
Moi,
Tiedän kyllä. Nyt just onneksi ajoa tulee aika vähän, joten toiveena on, etteivät sula alle. Yhden Volvon alle sulatin taannoin kitkat.
Moi,
Kiva kuulla, että asia on sekä tiedossa, että hallinnassa. :)
Moro!
Mielenkiintoista luettavaa. Vallankin kun id4 sisarmalli enyaq harkinnassa seuraavaksi liisariksi.
Aiotko tehdä vielä testilenkkejä talvisemmassa kelissä?
Moi,
kyllä aion tehdä, nyt vain toivon kunnon pakkasjaksoa, niin pääsis kokeilemaan .
Moro,
Ehditkö ajamaan testilenkin viime päivien pakkasilla? Kiinnostaisi kovasti kuulla, miten paljon ID.4 kuluttaa pakkasella.
Moi,
harmi kyllä en. Työt vaati ajelemaan ihan muualla.