20.12.2021
Sähköautolla joulun tonttupostia 650 km vuonna 2021
Olen aiempina vuosina kirjoittanut sähköautoseikkailuista Viitasaaren mökille joulun tai hiihtoloman viettoon mennessä. Etenkin 24 kWh Leafilla ja ensimmäisinä vuosina kokonaan puuttuneella sähköautojen latausverkostolla tuo matka olikin aika hidasta latauksien osalta. Toisin on vuonna 2021.
Lyhykäisyydessään tarina menee näin: ”Lähdettiin liikkeelle täydellä akulla. Ajettiin perille ja ladattiin akku täyteen. Kun sen aika oli, ajettiin takaisin ja laitettiin auto kotona jälleen latautumaan.” Kirjoitan kuitenkin muutaman sanan pidemmästi tähän alle.
Tänä vuonna varsinainen joulunviettoon matka suuntautuu muualle kuin mökille Viitasaarelle ja siksi tein tonttumatkan 18.-19.12.2021 Tampereen kotoa Kangasalan Sahalahden ja Muuramen stoppien kautta Viitasaarelle. Auto oli tällä kertaa Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh parhailla varusteilla.
Menomatka alkoi Tampereelta 18.12.2021 +2..+3 °C kelissä
Menomatkalle sattui tällä kertaa harmillisesti tylsä talvinen kurakeli, kun lämpömittari näytti +3°C Tampereelta liikkeelle lähtiessä. Akku oli 100% täysi ja toimintamatka-arioita auto antoi 327 kilometriä. Tuo saattaisi käytännössä jopa ylittyä, koska alla oli moottoritiepainotteisempaa ajoa ja GOM, eli toimintamatka arvio ID:ssä perustuu ainakin nykyisellä ohjelmistoversiolla edellisiin ajoihin. Ei navigaattoriin syötettyyn reittiin, kuten Teslassa.
Matkustajille tauko ja autolle hetki sähköä Palokan ABC-latauksesta
Matka suuntautui ensin 12- ja 325-teitä Kangasalan Sahalahdelle hakemaan kyytiin tytärtä ja pudottamaan tonttupostia toiselle. Näiden pikaisten pysähdysten jälkeen reitti oli 325 Kuhmoisiin, Jämsään ja siitä sitten Jyväskylän Palokkaan, jossa otettiin matkustajien tarpeista johtuen tauko Prismalla. Palokan Prisman pihaan on hetki sitten avattu ABC-lataus, jossa pystyy samanaikaisesti suurteholataamaan kolmea autoa CCS:stä. Myös CHAdeMO on periaatteessa tarjolla, mutta sitä ei ollut vielä saatu toimintakuntoon parin viikon takaisen aseman avauksen jälkeen. Prisman latauspisteelle saapuessani siellä ei ollut ketään lataamassa ja päätin ottaa pienen taukomme ajan latausta, vaikka olisimme päässeet perille asti ilman toimintamatkakammon uhkaakaan ilman lisälatausta.
Peruutettuani auton latausruutuun käynnistin latauksen ABC-mobiilissa ennen kuin nousin autosta. Täällä jostain syystä mobiilisovellus ei vielä tunnista latauspaikan sijaintia oikein ja jouduin tekemään ylimääräisen painalluksen, että kyllä, olen kohteessa. Pienen hetken kuluessa sovellus teki tarkistukset ja kertoi, että minulla on kolme minuuttia aikaa kytkeä latauskaapeli. Nousin autosta, kytkin kaapelin ja pienen odottelun jälkeen lataus oli käynnissä.
Prismassa käynti vei meiltä aikaa 20 minuuttia ja autoon ehti kertyä 15,21 kWh lisää sähköä. Eli kauas jäi autoni latausteho aseman 150 kW:n maksimista keskitehon toteutuessa vain 45 kW:n tasolla. Syitä tuohon oli ennalta tiedostamani mukaan useita. Ensinnäkin ID:ni maksimi latausteho on vain 125 kW. Toisekseen akku oli kylmä ja kolmanneksi se oli myös turhan täysi latauksen alussa. Matalalla keskiteholla ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä. Asemalla oli koko ajan käytettävissä vielä kaksi muuta CCS-paikkaa muille tarvitsijoille ja en olisi tuolla latausteholla vienyt edes aseman kokonaiskapasiteettia dynaamisella tehonjaolla, vaan muut lataajat olisivat saaneet minun autoni puolesta täydet tehot. Minulle tuo kertynyt lisäenergia oli vain pientä hyvää lisävarmistusta sillä aikaa, kun hoidimme matkustajien tarpeita. Matkan jatkuessa autossa oli hieman yli 62% varaustaso.
Palokasta Viitasaarelle tietöiden läpi
Palokan pohjoispuolella oli vielä moottoritien rakentamisesta johtuen käytössä pitkä hidasta ajoa sisältävä kiertotie. Onneksi tämä moottoritie valmistuu etuajassa ja se avataan jo jouluviikon tiistaina käyttöön. Muilta osin loppumatka oli vain muun liikenteen mukana perille ajoa. Matkan aikana ehdin myös kerrata auton loistavuuksia. ID.4 on erittäin mukava auto ajaa ja tykkään pitää sen säädettävää alustaa kaikkein pehmeimmällä säädöllä. Ajoavustin Travel Assist pelasi kurakelissä erinomaisesti ja tekee ajosta rentoa ohjailemalla sekä seuraamalla muun liikenteen nopeuksia vakionopeussäätimeen. Auton hiljaisuudessa on kiva kuunnella musiikkia omaan makuun erinomaisista kaiuttimista. Matkailun mukavuutta kruunaa autossa oleva sporttipenkki, joka on täydellinen ainakin minun vartalolle ja selän hieronnalla sai mukavasti lisäenergiaa ajamiseen. Automaattinen kolmialueinen ilmastointi pitää huomaamattomasti erittäin mukavan lämmön kaikille matkustajille varpaista hiustupsuihin asti. En osaa sanoa mitä voisin autolta enää enempää toivoa matkan tekoon.
Perillä mökillä 326 km myöhemmin
Ehdimme perille asti ennen sysipimeän laskeutumista, mutta jo illan hämärtyessä ehdin nauttia auton adaptiivisten LED-matriisivalojen erinomaisesta valaistuksesta ja toiminnasta. Nämä ovat edelleen toiseksi parhaat valot, mitä olen koskaan autoissa tavannut. Vielä paremmat on ollut vain EQC-mersussa.
Tällä 326 km reitillä keskinopeus jäi alhaiselle 72 km/h tasolle useiden tonttupysähdysten takia. Koko reitti kuitenkin ajettiin nopeusrajoitusten ja muun liikenteen mukaisesti ja varsin reippaasti. Keskikulutus toteutui 20,5 kWh/100 km, eli sähköä kului koko matkalla noin 67 kWh. Olisimme siis tosiaan päässet perille asti ilman välilatausta ja pienintäkään toimintamatkakammoa.
Kohteessa auto laitettiin saamaan Walle-latauslaitteesta 3x8A, eli noin 5,5 kW:n tehoista latausta. Laitteesa olisi ollut tarjolla myös täydet 11 kW, mutta tällä kertaa niin kovalle latausteholle ei ollut mitään tarvetta. Akku täyttyisi joka tapauksessa jo yön aikana 100% asti. Latauslaite oli tällä kertaa siirretty autotallista saamaan virtansa päärakennuksen seinässä olevasta sähköpääkeskuksen voimavirtapistorasiasta. Tämän Wallen hienouksiin kuuluu myös, että se on nopeasti siirrettävissä sinne, missä voimavirtaa on tarjolla.
Paluumatka alkoi Viitasaaren mökiltä 19.12 -4,5°C kelissä
Paluumatkalle lähtiessä olin esilämmittänyt autoa parikymmentä minuuttia ja akku oli jälleen 100% varauksessa. Paluumatka tehtiin käänteisessä järjestyksessä ilman Muuramen stoppia. Jopa Jyväskylässä Palokan Prisman pysähdys ja ABC-lataus toteutettiin ja tälläkin kertaa vain matkustajien tarpeista johtuen.
Tauko ja lataus Prisma Palokka ja ABC-lataus
Päätin kuitenkin ottaa jälleen myös sähköä, koska 25 senttiä / kWh hinnoittelulla ei tarvitse miettiä auton lataamisen tehoa. Saapuessani paikalla oli hieno Ioniq5 jo lataamamassa, mutta se ei minun lataustehoani tulisi laskemaan, koska Palokan latauskentän kokonaisteho on niin suuri.
Jälleen käynnistin ensin autossa vielä istuessa ABC-mobiilissa latauksen ja vasta sen jälkeen kytkin kaapelin. Tällä kertaa mukaan otettavan ruuan tilaaminen ja muut asioinnit kestivät ruuhkan takia 38 minuuttia, jona aikana autoon ehti kertyä 25,06 kWh lisää sähköä. Latauksen keskiteho jäi siis menomatkaakin matalammaksi, eli 40 kW:n tasolle. Tällä kertaa syynä tuohon oli ennen kaikkea akun korkea varaustaso jo saapuessa sekä etenkin lopetettaessa, nimittäin akku oli jo pitkästi yli 90% täynnä. Edelleen totesin tämän dynaamisen tehonjaon, kWh-hinnoittelun sekä useamman latauskaapelin kentän olevan juuri omiin tarpeisiini oikea valinta.
Sahalahden kautta Tampereelle
Loppumatka olikin jälleen vain normaalia ajoa muun liikenteen ja nopeusrajoitusten mahdollistamia nopeuksia käyttäen. Keli vaihteli -3..-5°C välillä ja välillä sateli kevyesti pakkaslunta. Tällä kertaa ehti jo sysipimeä vallata maiseman, jolloin auton tehokkaat ja älykkäästi toimivat valot pääsivät oikein loistamaan. Ajamisen iloa.
Perille Tampereelle päästyäni totesin, että matkaa oli kertynyt tällä kertaa 324 kilometriä keskinopeuden näyttäessä jälleen 72 km/h, mutta tuota laski eniten jälleen parit pysähdykset. Keskikulutus toteutui 20,0 kWh/100 km tasolle, joten sähköä kului paluumatkalla noin 65 kWh, joten ilman välilatausta olisi jälleen päästy perille.
Yhteenveto
Sähköauto Volkswagen ID.4 on erinomainen matkailukäytössä myös pidemmillä matkoilla ja myös talvella. Koko 650 kilometrin tonttumatkailun aikana kulutettu sähkö oli 132 kWh ja lisätarpeen olisi voinut ladata edullisesti pelkästään mökillä yön aikana sekä takaisin kotiin päästyä kotona. Koti- ja mökkisähkön hinnalla liikenne-energiakuluksi olisi kertynyt noin 16 euroa, eli 2,4 euroa/100km. Ei kovinkaan kallista sanoisin. Nyt otin matkustajien tarpeista johtuvien pysähdysten aikana ABC-latauksesta sähköä yhteensä 40 kWh noin 10 euron hintaan, eli 25 senttiä/kWh. Pelkästään tuolla ABC-latauksen hinnoittelulla ajaen reissulle olisi kertynyt hintaa 33 euroa, eli noin 5 euroa/100km, joka sekin olisi vielä ollut edullista talviajoa. Kuitenkin sähköautoilun mukavuus sekä edullisuus perustuu toimivaan kotilataukseen.
ID.4:n suurteholataus on nykyisellä auton ohjelmistoversiolla helposti hidasta, ellei tiedä miten asia tulee tehdä tai ei onnistu ajoittamaan latausta oikein. Talvellakin hyvään lataamisen keskitehoon pääsee, kun saapuu suurteholaturille alle 10% varaustasolla. Latausteho esimerkiksi ABC-latauksen käyttämissä Kempowereissa nousee korkeimmaksi, kun akku lämpiää latauksen alkuvaiheessa ja varaustaso on edelleen alhainen. Näin lyhyellä, eli noin 350 km/suunta tuolla ei ollut mitään merkitystä edes matkan edistymisen nopeuteen, eikä hintaan koska käytössä oli kWh-hinnoitellut laturit. Jos ID:llä käyttää matkan aikana minuuttihinnoiteltuja suurteholatureita, kannattaa pyrkiä jo taloudellisestakin näkökulmasta johtuen optimointiin. Uskoisin, että saan itselleni kokemuksia kirjoituksiin jaettavaksi tuollaisesta pidemmästä matkasta vielä tämän vuoden puolella. Toivon myös, että VW tekisi OTA-päivityksellä muutoksen, jossa akuston lämmitys saisi hieman enemmän älykkyyttä.
Huomio:
kirjoittaja, eli minä Sähköautoileva motoristi, teen työtäni S-ryhmän projektipäällikkönä sekä ABC-latauksen parissa. Kirjoitin tämänkin blogikikirjoituksen yksityishenkilönä, mutta ammatillinen näkemykseni varmasti näkyy tekstissä. Arvostan kaikkia latausoperaattoreita ja sitä, että käytössä on erilaisia laturitekniikoita, tunnistautumis- ja maksutapoja sekä hinnoittelumalleja. Näille kaikille on meillä sähköautoilijoilla käyttöä.
Keskustelu
Tällästä ressitöntä autoilu voi parhaimmillaan olla.
Ei aina tarvi mennä peräkärryllä kelkka kyydissä lappiin…..
Mukavia autoiluhetkiä sinulle.