02.11.2023
Sähköautoni latausluukkuun tuli vika -mitäs nyt?
Olen ajanut sähköautoilla vuodesta 2015 alkaen jo yli 500 000 kilometriä. Nyt ensimmäisen kerran sähköautooni tuli vika, joka tulee lisäämään ylläpitokuluja. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen vian kuvauksen, korjauksen sekä muutaman sanan siitä, miten olisin pienellä ennakoinnilla voinut laskea merkittävästi minulle aiheutuneita kuluja.
Latausluukun lukituksen mekanismi vikaantui
Lokakuun lopulla 2023 sähköautomme latausluukun lukituksen mekanismi vikaantui. Kyseessä ei ollut jäätyminen, koska tilanne oli päällä lämpimässä liikekeskuksen P-hallisssa. Lukituksen mekanismi oli oireillut aiemminkin, mutta nyt luukku ei suostunut aukemaaan lainkaan ja sähköä tarvittiin matkan jatkumiseksi lisää. Vaihtoehtoina oli tilata hinausauto ja kuljetuttaa auto korjaamolle sekä jatkaa matkaa jollain muulla tavoin, tai murtaa luukun lukitus. Päädyin tekemään jälkimmäisen.
Latausluukun lukituksen murtaminen
Luukun lukitus pitää ID.4:ssä yllättävän tiukasti otteensa. Olen lukenut vastaavista jumiutumisista ja kokeilin kaikki neuvotut keinot, kuten esim. luottokortilla hieman työntäää tappia samalla kun ränkätä sitä ja avata sekä lukita ovia. Mikään ei auttanut. Murtohommiin siis.
Pikkuhiljaa ponnekkaasti sormin vetämällä sain tunteen, että nyt luukku avautuu. Todellisuudessa siinä vaiheessa vain pettikin luukun värikannen kynnet. Pilasin siis samalla tuon luukun värikannen ja sen olla oli edelleen varsinainen luukku tiukasti lukossa. Varsinaisen latausluukun lukituksen murtamiseen tarvittiin hieman lisää työkaluja. Auton peräkontista löytyi renkaan paikkaukseen tarkoitetusta "kamelinpaskasarjasta" sopiva rauta vääntöavuksi. Vääntöön sain luukun pohjasta tukea siten, etten vahingossa painanut tai naarmuttanut lokasuojan peltiä. Viimein myös varsinainen luukun lukko antautui, mutta samalla murtui sen kiinni pitävästä salvan kohdasta palanen pois. Sekin siis meni uusiksi.
Vauriot siis kasvoivat moninkertaisiksi pelkästä lukitustapista.
Latailut ja ajot jatkuvat luukun läppä auki tai kiinni
Nyt luukku oli kuitenkin auki ja saimme autoon lisää menosähköä. Latauksen päätteeksi totesimme, että nyt luukku ei pysy lainkaan kiinni, vaan se ponnistaa aina auki. Jälleen hyödynsin Facebookin avuliaita kanssasähköautoilijoita.
Sain vinkiksi katkaista luukun lukitustapin päästä sellaisen T:n mallisen pään poikki, jolloin luukku pysyisi kiinni. Näin toimin, mutta tämä ei ratkaissut luukun kiinni pysymistä, ei vaikka sain painettua sen teleskooppina toimiva lukitustapin pysyvästi pohjaan. Luukussa on jousi, joka ponnuttaa sen aina auki. Seuraavaksi kokeilimme liimata vahvat magneetit toisiaan vetäväksi pariksi kaksikomponenttiliimalla. Liima piti, mutta mageniiti voima ei riittänyt, vaan luukku ponnasi jälleen aina irvokkaasti auki.
Tarvittiin jo suunnitelma Ö, koska oli luvassa todella hurja lumi- ja kurakeli Pirkanmaalle. Latausliitin pitää kuitenkin saada suojattua, tai muuten latautuminen tulee saamaan ongelmia. Latausluukku sai jäädä repsottamaan auki, mutta katkaisin Type2-kaapelin pienemmästä päästä kumisuojan ja se sopi tiiviisti auton type2-liittimen suojaksi. CCS-liittimessähän onkin vakiona suoja paikallaan.
Pakolliset ajot ovat jatkuneet. Pakkaskeleillä luukun sovitus on sellainen, että se pysyykin yllättäen ainakin jonkin aikaa kiinni, mutta lämmin parkkihalli jo riittää avaamaan luukun selälleen. Seuraavaksi kokeilen teipata sitä kiinni luukunpohjaan ilmastointiteipillä.
Korjauttaminen
Latausluukku korjattiin 10.11.2023 perjantaina SAH Tampere Lielahti, eli Suomen Autohuollon avulla. Haluan mainita, että puhelimessa korjausta varatessa kyseinen korjauspalvelu antoi hyvän asenteen sekä asiantuntemuksen kuvan. Siellä oli heti selvillä mistä on kyse ja kyselenällä selvittivät mitä osia siihen tarvitaan. Osien tilaamisessa kerrottiin menevän vain pari päivää. Korjausaikakin saatiin sovittua jo seuraavalle viikolle soitosta ja siinä aikataulussa he olivat myös ehtineet maalata värikannen sekö saada sen kuivaksi ennen ennen asennusta/.
Hinta-arvio korjaukselle oli aika ikävän tuntuinen 540 euroa sisältäen lukitustapin, luukun pohjan, luukun kannen, luukun värikannen, maalauksen sekä työn. Kuntoonhan se oli laitettava ja hinta toteutui 530 euron tasolle.
Nostaa auton ylläpitokuluja
Olemme nyt ehtineet ajaa ID.4:llä noin 145 000 km. Automme huolto-, korjaus- ja ylläpitokulut yhteensä vajaalta kolmelta vuodelta ja vajaalta 150 tkm matkalta ovat olleet 1529 euroa, eli 1,05 euroa / 100 km. Latausluukun korjauksen kustannukset 530 euroa nostivqt auton ylläpitokulut 2059 euron tasolle, eli 1,42 euroa/100 km. Onko tuo nyt sitten paljon vai vähän? Itse pidän sitä erittäin matalana vielä, mutta pitää muistaa, että autolla on ajettu vasta noin 45 000 kilometriä takuuajan ulkopuolella ja kuten tämä, myös tulevat muut korjaukset kolahtavat jatkossa omaan rahapussiin (pl akku ja voimalinja takuu vielä hetken voimassa).
Muihin auton kuluinin suhteutettuna ylläpitokulut ovat edelleen pienet. Tässä vaiheessa liikenne-energiakulut ovat noin 3,52 euroa / 100 km, Vakuutukset ja ajoneuvoverot ovat yhteensä noin 1,68 euroa/100 km. Uutena ostetun ja runsaassa ajossa olevan auton arvonalenema on ylivoimaisesti suurin kulu edelleen. Se on nyt noin 18 euroa/100km.
Opiksi: vaihdata ajoissa lukitustappi
Omaksi opiksi tässä on se, että olisin selvinnyt lähes viidesosan hinnalla, kun olisin kuunnellut vain itseäni ajoissa ja vaihdattanut latausluukun lukitustapin ajoissa. Tiedän myös, että tuo lukitustappi on aika standardi Volkswagen Groupin autoissa ja eräs toinen sähköautoiluja vaihtoi sen noin tunnissa ja noin 40 euron kuluilla ID.3:den. Aikaansaamattomasta mielestä kärsi jälleen oma rahapussi. Itselle ja muille ID-sähköautoilijoille opiksi tästä: kun latausluukun lukitustappi alkaa oireilla: se teleskooppi jumittelee (muutoin kuin jäätymisestä johtuen), niin kannattaa vakavasti harkita hyvissä ajoin lukitustapin vaihdattamista. Kyseisen osan hinta oli yksinään muistaakseni alle 60 euroa. Kovin helppoa ns purkkaviritelmää tuohon ei myöskään jälkikäteen saa, koska latausluukussa on jousimekanismi, mikä ponnauttaa sen aina auki, ellei sitä salvata kiinni.
Ja loppuun vielä pieni purnaus. Minkä ihmeen takia VW ja suurin osa muistakin laittaa sähköauton latausluukkuun lukituksen ylipäätään? Ymmärrän lukitukset bensatankeissa, mutta kun ei tuolta mitään sähköä kukaan saa varastettua. Ja miksi ihmeessä tuossa latausluukun kannessa on täysin turha jousimekanismi, mikä pitää sen aukiasennossa? Jos siinä halutaan jousimekanismin olevan, niin mieluummin sellainen, mikä vetäisee sen esim. 2/3 asennosta kiinni, eikä auki.
Keskustelu
Volkkarissa ei ole akku ja voimalinja takuuta. Vaan ainoastaan akku takuu. Mikä korvaa 70% kapasiteetin alle 160tkm/8v vanhassa autossa. Ja esim jos akun sisälle pääsisi kosteutta niin sille ei ole mitään takuuta. Ja tälläiset tapaukset käsitellään eri firmoissa eri tavalla. Tesla on tietääkseni ainut kenellä on akku ja voimalinja takuu. Mutta hyvä että sait luukun kuntoon.
Mistä koostuu nuo yli 1500 euron huolto ja ylläpitokulut? Tuntuvat aika suurille omasta mielestäni muutaman vuoden ikäiselle autolle.
Moi, suurin erä on uudet kesärenkaat. Autolla ajettu 145 tkm.
Olitko kokeillut öljytä(tai jotain muuta liukuvoidetta) tuota tappia? Mulla jäätyi eilisessä -20 pakkasessa kiinni, mutta onneksi kiehuva vesi auttoi. Sitten ruiskin aseöljyä tapin väleihin ja ainakin tuntui paremmin taas toimivan. Sama vika muuten Passatin bensatankin luukun kanssa vuosi sitten..
Moro,
joo, sillä keinolla sain noin vuoden lisää käyttöaikaa. Nyt ei enää auttanut.
Moi,
Kiitos kirjoituksesta. Takut loppui jouluna ja kertaalleen takuuaikana noin vuosi sitten uusittu koko luukkusysteemi. Nyt Ei aukea Ei sitten millään eikä ole jäässä eli sama vika kun aikanaan meni takuuseen ja nyt noin kaksi viikkoa myöhemmin kun takut ummessa joutuu miettiä lähteäkö hinurille ja pajalle ja sitten odottamaan ja jonottamaan että joku ehtisi laittaa auton kuntoon. Samaa mieltä minusta luukun lukitus on täysin tarpeeton.
Itseltä murtui äskettäin tuosta muovisesta lukitustapista sen pään T-osan toinen sakara, huomasin kun luukku alkoi aukeilla itsestään.
Autossa on 2v takuuta vielä muutama viikko jäljellä, mutta Tampereen K-autossa todettiin ettei ole takuun alainen korjaus, johtuu "ulkoisesta voimasta" mitä en kyllä tunnusta käyttäneeni.
Omasta mielestä 45tkm ajetussa, takuun alaisessa ajoneuvossa tuollaisen pitäisi takuuseen mennä mutta K-auton mielestä ei, muistuttipa myyjä siitäkin että auto on Ruotsista tuotu ja takuu saattaisi kattaa jos olisi Suomi-auto, eli 340e hinta arvio korjaukselle (siis tappia ei saa uusittua vaan se koko 50e servomoottori on tuohon uusittava).
Onneksi on mustaa gorilla-teippiä ja sakset autossa, K-auton käynnit loppui minulla tähän kertaan ja mietin alanko vaihtaa itse vai kyselen muualta...
Moi,
Harmillista että on hajonnut. Minustakin on perin kummallista ettei takuunalainen korjaus ole.
Minulla tuo latausluukun suojan kiinnityskannakkeet menivät rikki ja huomasin, että ne oli joskus aiemmin liimattu kokoon. Tätäkään K-auto ei ollut valmis korvaamaan vaikkakin tämä virhekorjaus oli tehty ennen kauppoja..
Moi ID4 pro 2021,
kiitos kommentista. No jopas oli heikkoa asiakaspalvelua. Harmillista.