17.01.2023
Siirrettävä virta-asema + auton sisätilalämmitin -ratkaisu sähköauton lisälämmitintarpeeseen?
Kävin suorittamassa ID.Buzz -sähköpakettiautolla tammikuisen koeajolenkin niin pohjoiseen kuin tällä mantereella tietä riittää. Toiveena oli vähintään -35°C kelit tai jopa oikeasti reipasta pakkasta. Valitettavasti sitä ei sattunut matkani ajankohtaan ja koeajossa ollut ID.Buzz ei todellakaan kaivannut mitään lisälämmmitystä vielä -20°C kelissä ulkoa ilman esilämmitystä ajoon lähtiessä, vaikka pakkanen kiri ajon aikana -24°C lukemaan.
En siis päässyt testaamaan todellisessa tarpeessa lisälämmittimen käyttöä siirrettävän virta-aseman ja sisätilanlämmittimen yhdistelmällä. Testasin yhtenä aamuna pelkästään testaamisen ilosta siten, että en laittanut autosta esilämmitystä päälle, vaan kytkin matkassa mukana olleeseen EcoFlow Delta Max -virta-aseman sukoliittimeen kokeen vuoksi mukaan otetun auton sisätilalämmittimen. Hommahan toimi hienosti, vaikka virta-asema oli yöpynyt -20°C pakkasessa autossa. Eikä tuo ole mikään ihme, koska laitteen käyttöohjekirjassa mainitaan jopa -30°C asti optimaaliseksi käyttölämpötilaksi.
Voisiko toimia esimerkiksi pakettiautopohjaisten sähköautojen lisälämmittimenä?
Mutta mikä oli ajatukseni tuollaisen yhdistelmän testaamiseksi, vaikka olen itse ajanut käytännössä kaikilla sähköautoilla jo satoja tuhansia kilometrejä, enkä ole kokenut lämmittämistä ongelmaksi? Ajatus heräsi kun keskustelin kerran Pirkkalan ABC:lla ladatessa paikalle sattuneen taksiyrittäjän kanssa. Hänellä oli ajossa Peugeot e-Expert -sähköpakettiautopohjainen e-Traveller. Taisi olla 7-paikkainen. Hän kertoi, että on joutunut laittamaan näihin autoihin polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, jotta takatilassa asiakkaat tarkenevat ja toimintamatka riittää ammattikäyttöön myös talvella. Eli siitä ajatus testiin heräsi. Voisiko sähköutossa korvata polttoainekäyttöisen lisälämmittimen sähköisellä lisenergialla sekä lämmittimellä?
Valitettavasti minulta jäi tämä todellinen hyötypotentiaali selvittämättä testillä, mutta olen hyvin vakuuttunut lyhyen kokeeni perusteella. 800 W puhallin lämmitti tuollaisen 5-7 paikkaisen pakettiautopohjaisen sähköauton matkustamon melko nopeasti mukavan lämpimäksi ja pitäisi sen lämpimämä termostaattiohjattuna.
Mukana ollut EcoFlow Max on varustettu 2,016 kWh:n akulla ja siitä saa 2400 W jatkuvaa tehoa ulos peräti neljästä sukopistokkeesta ja muutamasta muusta erilaisesta ulosotosta. Jos autoa lämmittäisi vaikka termostaattiohjatulla 1900 W lämmittimellä, riittäisi akusta virtaa suurella varmuudella vähintään kahden-kolmen tunnin ajon aikaiseen lämmittämiseen. Vastaavasti auton omaa lämmitintä voisi ohjata tuulilasille sekä pitää pienemmällä lämmönpyynnillä.
Korostan, että edes vielä -24°C kelissä ei ollut pienintäkään lisälämmittimen tarpeeseen viittavaa havaintoa ID.Buzzilla ajaessa, mutta tuollaista tarvetta ilmensi Stellantispohjaisella pienoisbussilla ajava henkilö. Tunnustan, että olisin voinut hyvinkin ajatella tuollaista joskus 24 kWh Leafilla talvella ajellessa, joskus harvemmin jopa 40 kWh Leafilla myös.
Nyt kokeen vuoksi matkassa ollut virta-asema on fyysisiltä mitoiltaan sangen maltillinen (49,7 x 24,2 x 30,5 cm) kahdella kädellä helposti kannettava vain 21,5 kg painollaan. EcoFlow Max on esimerkiksi EVXstoressa 2299 euron hintainen. Esimerkiki Webasto polttoainekäyttöisen lämmittimen hinnaksi asennettuna löysin noin 2000 euroa alkaen ja oma aiempi polttomottoriaikojen kokemus on, että käytännössä maksoi huomattavasti enemmän.
Käyttötarpeen laajentaminen aurinkovoiman akkuvarastoksi esimerkiksi offgrid-mökillä?
Kesällä tuollaiselle virta-aseman ja sisätilanlämmittimen yhdistelmälle ei ole tarvetta sähköautossa. Sama laite toimisi hienosti myös aurinkovoiman laajentajana vaikka offgrid-mökillä kesäaikaan. Ehkä joku osaisi rakentaa laillisen ja turvallisen aurinkovoiman akkuvaraston myös omakotilaloon, mutta oma asiantuntemukseni ei siihen riitä ottamaan kantaa. Sen sijaan veneilijät, karavaanarit ja monet muut käyttökohteet tulevat mieleeni, joissa tuollaiselle olisi käyttötarpeen laajentamisekenttää.
Ja mikäli noin 2 kWh akkuvarasto on turhan pieni, voi valita esimerkiksi EcoFlow Delta Pro -virta-aseman, jossa onkin jo 3,6 kWh:n akkukapasiteetti ja laite voidaa lisäakulla varustella jopa yli 10 kWh:n akkuvarastoksi. Pro-version hinta näkyy olevan samaisessa EVXstoressa 3 999 euroa.
Palaan sen verran vielä pakettiautopohjaisten sähköpakujen lämmittämiseen. Edes tuo suurempi Pro-versio ei ole mahdoton tilanviejä sellaisen peräkontista. 3,6 kWh:n akulla lämmittää suurtakin matkustamoa jo melkoisen kauan.
Yhteenveto ja keskustelun pohja
Harmillisesti testini jäi siis kunnollisten pakkasten puuttumisen takia torsoksi. Toivoisin lukijoiltani avoimia näkemyksiä ja mielipiteitä. Mitä ajatuksia teillä herää tämän kaltaisten siirrettävien virta-asemien käytöstä jopa sähköauton lisälämmittimen sähköistämiseen, jos virta-asemalle on muutakin aktiivista käyttötarvetta? Löytyisikö lukijoistani peräti jo käyttäjäkokemusta joltain?
Itselläni ei ole mitään siteitä EcoFlow-tuotteisiin tai EVXstoreen, mutta käytin näitä esimerkkinä, koska sain testiä varten lainaan EVXstoresta EcoFlow Max -virta-aseman. Jos kaipaisin sähköautooni lisälämmitinta, rakentaisin sen todennäköisesti sopivalla akkuun perustuvalla virta-asemalla ja auto sisätilanlämmittimellä mieluummin kuin polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä.
Keskustelu
Hieman myöhäistä, mutta olisihan tuota voinut testimielessä kokeilla "Range Extenderinä" eli asettaa Buzzin oman lämmityksen pyynti normaalia alemmaksi (saisiko peräti pelkälle puhallukselle?) ja sitten tämän akkulämmityspaketin avulla olisi suorittanut auton lämmityksen. Sitten olisi voinut kulutuksen kautta katsoa minkä verran sillä olisi saanut Rangea enemmän. Tiedän, ettei reissulla varmasti kärsitty Rangeahdistuksestakaan, mutta kun kerran tuo oli testissä, niin olisihan sitä sitten voinut myös testata :) Olisi vastannut hieman tuota Stellantiskuskin tarpeita.
Toki jos vielä laitos on saatavilla, niin tee vastaava testi omalla ID4:lla.
Moi,
olisi tosiaan voinut tehdä vertailun, mutta jotta saa edes jotain merkityksellistä vaikutusta, olisi pakkasta pitänyt olla enemmän ja aikaa toistaa testi täsmällisesti samalla lenkillä ja mieluiten kahdella autolla samaan aikaan. Nyt siihen ei lopulta riittänyt aikaa.
Toki jos haluaa mittauksiin suuria eroja, niin pakkasta olisi syytä olla reilummin. Toisaalta tuo Pirkkalan ABC:lla ollut taksikuski oletettavasti ajelee pääosin Pirkanmaalla, jossa pakkaset yleisemmin pyörii suhteellisen maltillisissa lukemissa. Joskus toki koviakin pakkasia on, mutta suurimman osan talvesta ei.
Taksikuskin päivään kuuluu myös lyhyet ajot ja joskus pitkiäkin odotteluja paikallaan, jolloin päivän keskikulutus voi lämmityksen tarpeen takia nousta hyvinkin korkeaksi (myös leudommalla ilmalla). Ja range sitä kautta lyhyeksi.
Sanoisin, että lisälämmittimellä saattaisi saada merkittävän avun varsinkin taksimaisessa ajossa, lämpötilasta riippumatta. Puhtaassa matka-ajossa hyöty toki pienenee ja nykyisellä laturiverkostolla koskee oikeastaan vain pienemmän akkukoon autoja. Kuten itsekin Leafin kanssa olisit saattanut kaivata :)
Lämmön jakautuminen ohjaamon sisällä ja lämpötilan säätö sopivaksi voi olla ne haasteellisemmat yhtälöt. Siinä mielessä polttoainekäyttöinen malli voi olla miellyttävämpi, koska sen voi asentaan auton lämmitysjärjestelmän osaksi, jolloin auton omat ilmastoinnin säädet toimivat suuntauksen ja lämpötilan suhteen.
Vastaavan sähköisen kombinaationhan saisi vesikiertoon asennettavalla riittävän isolla ja termostaatilla varustetulla vastuksella, johon syöttö otettaisiin tälläisesta irtoakusta. :)
TM omissa testeissään totesi tuon buzzin melko kylmäksi pakkasissa. Mistä näin erilaiset lopputulemat voivat johtua?
Moro,
sitä ihmettelen itsekin. Meillä ei tosiaan ollut mitään ongelmaa lämmön riittämisen kanssa.