24.11.2018
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Teslan kansanautomalli Model 3 on vihdoin saatu ihmeteltäväksi myös Suomeen Teslan Vetokujan liikkeeseen. Auto on USA-malli ja on vain 30.11. saakka näytteillä Suomessa. Pitkä on ollut odottavien aika. Kirjoitin maaliskuussa 2016 ensin Model 3 ennakkotietoja ja sitten 31.3.2016 seurattuani Model kolmosen julkistus eventtiä kirjoitin, että Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X. Tuon eventin jälkeen heti varauksia tehtiin valtaisat määrät ympäri maailman, myös Suomessa. Itse tein tuolloin aktiivisen päätöksen olla varaamatta tätä autoa, koska halusin pitää mieleni täysin riippumattomana milloin sitten haluankin sähköautoani päivittää uuteen.
Minäkin kävin Model 3:sta nyt sitten kylmätyyppäämässä Vetokujalla. Lauantaina 24.11.2018 heti aamusta alkaen paikalla oli väkeä kahdessa jonossa autoa katsomassa. Toisessa jonossa oli ne, joilla on tehtynä varaus Model3:sta ja toisessa sitten me, joilla ei varausta ole. Ensinmainittu jono oli tuntuvasti pidempi koko käyntini ajan, vaikka siitä otettiin useammin vuorollaan autoa ihmettelemään. Koeajomahdollisuuksia ei tällä USA-mallilla ollut.
Model 3 näytti S:n takaa pilkottaessaan hiukan pieneltä, vaikka ei se nyt niin kovin pieni auto olekaan. Pituutta sillä on 4694 mm, joka on Audi A4:n ja vastaavien kokouokassa. Leveyttä autolla on 1933 milliä peilit taitettuina.
Lyhyydestä johtuen Model 3 on menettänyt isomman S-mallin linjakkuudesta ulkomuodoissaan aavistuksen, mutta ainakin minun silmiini näytti edelleen hyvin miellytävän menevältä. Keulassa lokasuojien ja valaisimien muodostamia pyöreitä muotoja hallitsee Teslan tyyliin perinteisten autovalmistajien suosiman jäähdyttimengrillin puuttuminen kokonaan. Vain puskurin alla spoilerissa on matala ilmanottoaukko auton nestejäähdytykselle.
Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä kaarevana lasina katon puoliväliin saakka josta saman tien alkaakin jo takalasi yhtä kaarevana ja yhtenäisenä. Alkuvaiheen autot on varustettu suurilla kiinteillä kattoikkunoilla. Pitäisin uskottavana, että edullisimpiin versioihin tulisi tarjolle myös peltikatto. Kattotelineet mahdollistavaa versiota ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, eikä vetokoukkuakaan.
Ovenkahvat eivät ole tässäkään Teslassa kovin perinteistä mallia. Kahvasta painetaan ensin peukalolla paksumpi pää oven sisäänpäin, jolloin kahvan toinen pää taittuu ulos ja oven voi vetäistä auki. Yllättävän luonteva tapahtuma tuo tuntui olevan. Kaikissa Teslan malleissa on ikkunakarmittomat ovet. Ne ovat näyttävän näköiset, mutta valitettavan usein merkistä riippumatta talvella aiheuttavat harmeja käyttäjlleen.
Istuin autoon sisälle ensin takapenkille kuljettajanpenkin taakse ja ihmettelin hetken tosi pientä jalkatilaa. En meinannut mahtua millään sinne, mutta kun menin kuljettajan paikalle huomasin että istuin oli käytännössä taaimmaisessa asennossaan. Minua ennen kuljettajan istuimen oli itselleen säätänyt joku huomattavasti pidempi, koska noin 176 senttisenä en oikeastaan edes ylettynyt polkimille. Minun mittaiseni taakse tässäkin autossa jää riittävät jalkatilat suurimmalle osalle ihmisistä.
Kojelaudassa silmiinpistävää on perinteisen mittariston puuttuminen kokonaan ja muutoinkin korostetun pelkistetty olemus. Toiminnot on keskitetty ratissa oleviin pariin pallukkaan, kahteen viikseen ratin takana sekä suureen ja hyvin näkyvään keskinäytöön. Keskinäytöstä siis paitsi ohjaillaan lähes kaikkia auton toimintoja, myös seurataan nopeutta ja se toimii myös erittäin suurena ja selkeänä navigaattorina. Säilytystilaa matkustamossa on reilusti. Keskikonsolista löytyy syvää lokeroa toisensa perään ja kun niiden kannet laittaa kiinni, muodostuu siisti ja tasaisen pelkistetty pianolakkausta muistuttava keskikonsolin pinta.
Ratin säätökin tehtiin keskinäytöstä ensin ratin pyörylöiden toiminnallisuuden valitsemalla ja sitten niitä pyöryläitä pyörittelemällä ja painelemalla. Pienen kokeiluhetken jälkeen aika intuitiivisesti käytettävissä ja ajoasennon sain sähkösäädöillä erinomaiseksi. Kuljettajan istuin oli mukavuuspainotteisen oloinen tueltaan ja pehmusteiltaan, mutta istuinosan pituus näyttää siltä, että minua pidemmät saattaisivat kaivata enemmän reisitukea.
Peräkontti on saranoitu ylhäältä kattopilareista ja se poistuu vähintään riittävän kauas pois kuormauksen tieltä. Tavaratilan aukko ei ole liftback-mallinen, vaan ennemminkin sedanmallinen ja saattaa rajoittaa joidenkin kaikkein suurimpien kappaleiden kuljetettavuutta. Itse tavaratila on suuri ja pohjan alla on vielä syvä ja tilava lisälokero. Tavaratilan kyljessä on myös syvennys esimerkiksi latauskaapelin säilyttämiseen. Lisää tavaratilaa löytyy auton keulapellin alta, eli frunkista. Sinnekin sopii helposti yksi lentomatkustamolaukku. Frunkin takaosassa lähellä tuulilasia on lasinpesunesteen täyttöaukko.
Latausluukku tässäkin Teslan mallissa löytyy takavalon sivusta. Koska kyseessä oli USA-malli, oli autossa sikäläinen latausliitin. Suomeen tuotavat mallit tulevat olemaan CCS-liittimellä varustettuja. Tesla päivittää Superchargerit kahdelle kaapelille Euroopassa, joten latailun sujuvuus säilyy jatkossakin Teslailijoille.
Vakiona autossa on 18 tuuman vannekoko, mutta esittelyauto oli varustettu järeämmällä rengastuksella. Tekniikaltaan näytteillä ollut auto oli käsittääkseni Dual motor, All-wheel Drive, Long range -versio. Eli kaksimoottorinen ja pidemmän toimintamatkan auto. Tämä tarkoittanee mm seuraavia speksejä:
- noin 496 kilometrin toimintamatka
- noin 230 km/h huippunopeus
- Hiukan yli 4,6 sekuntia 0-100km/h nopeuteen kiihtyvyys.
Model 3:ssa urheiluautotasoista kiihtyvyyttä ja huippunopeutta riittää kaikkiin tilanteisiin Suomen oloissa yllin kyllin. Pidemmän toimintamatkan autossa on arveltu olevan noin 74 kWh:n akku ja lyhyemmän toimintamatkan autossa on ilmeisesti 62 kWh:n akku. Näistä en löytänyt Teslan omilta sivuilta faktaa. Toimintamatkakin näyttäisi hyvältä, kun käyttäjät ovat kirjoittaneet maantienopeuksissa noin 488 kilometrin todellisesta toteutuvasta toimintamatkoista ja moottoritienopeuksissakin noin 450 kilometrin toimintamatkoja ovat käyttäjät kertoneet kesäisissä olosuhteissa toteutuneiksi.
Kokonaisuutena Model 3 on sellainen auto, että sitä on helppo haluta jo ennen kuin on päässyt edes koeajamaan ja nauttimaan sen voiman tunteesta ja ajettavuudesta saati autopilottiominaisuuksista.
Tarkkaa hintaa tai toimitusaikaa ei vielä Suomeen kerrottu, mutta uskon itse toimitusten alkavan ensi vuoden kevään aikana. Hinta ei taida kuitenkaan jäädä ihan yleisesti Suomessa mielletylle kansanauton tasolle. Tein hiukan vertailua USA:n ja Suomen Model S P100D hinnoilla ja itse lähtisin ennakoimaan hinnoille hiukan seuraavan suuntaista:
- Model 3 kaksimoottorinen, nelivetoinen, pidemmällä toimintamatkalla maksaa USA:ssa ennen paikallisia alennuksia 53 000 USD. Kun suhteutan tuon Model S:än eurohintojen perusteella, se saattaisi Suomessa maksaa noin 63 000 euroa. Kun auton varustaa vielä autopilotilla ja vaikka esittelyauton punaisella erikoisvärillä, niin hinta saattaisi olla noin 72 000 euroa.
- Keskipitkän toimintamatkan malli, maksaa perus-mustalla värillä ja ilman mitään lisävarusteita, kuten Autopilottia ennen paikallisia alennuksia 46 000 USD ja sille uskottava hinta Suomessa voisi olla noin 55 000 euroa.
- Näiden lisäksi Elon Musk on Twiittaillut perusmallista, joka tulisi olemaan 35 000 USD-hintaluokassa.
Miten tämä Model 3 nyt sitten avartaa Suomalaisten autonostajien kukkaron, rahoituksen, leasingin tai muiden auton hankkimisen nyörit? Se nähtänee parin seuraavan vuoden aikana. Helppo olisi kuitenkin uskoa hintaluokkaansa nähden melko suurta suosiota.
Tarjoaahan tämä nyt merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan Teslan suorituskykyä, hifistelijä-tason teknologiaa ja supercharger-verkoston käytön vaivattomuuden myös ulkomaanmatkailuun. Tällä hetkellä lähin kilpailija sähköautoissa on Hyundai Kona EV 64 kWh akullaan. Kona maksaa alkaen noin 43 000 euroa ja paremmin varusteltu versio on noin 47 000 euroa. Autot ovat kuitenkin niin eri tyylisiä ja tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että hintaerokin on varmasti useimpien Model 3:sta harkitsevien mielestä perusteltu.
Pidän melko varmana, että Model 3 tulee olemaan Suomessakin kova kilpailija useille polttomoottorisille autoille. Juuri nyt WLTP-säädöissään kiemurtelevien polttomoottoriautojen valmistajien nettisivuilta oli oikestaan mahdoton edes löytää varteenotettavia kilpailijoita. Mutta esimerkiksi BMW:n 300-sarjan nelivetoinen malli Teslaan verrattuna laiskalla moottorilla maksaa alkaen noin 56 000 euroa ja sähköautolla kannattaa myös aina huomioida ajamiseen kuluvan liikenne-energian säästöpotentiaali.
Omasta noin 40 000 euron kipurajasta Model 3:sten hinnat karannevat sen verran, että taidan jäädä odottelemaan joskus saataville tulevia käytettyjä long range -versioita autopiloteillaan.
Tervetuloa pian Model 3 Suomeen!
Keskustelu
Luulin otsikon perusteella, että kyse on arviosta, mutta tämähän oli silkkaa fanboy-kamaa: Kaikki oli hienoa ja mahtavaa! Ehkä pohjanoteeraus tällä palstalla. ??
Pieni korjaus hintaan,
Mid range,premium 46000$
Stardard range, standard 35000$
Hei Keijo,
kiitos palautteestasi. Sinulla toki on oikeus tulkita lukemaasi kuten haluat. Jostain syystä Tesla tuntuu olevan sellainen auto, että jos siitä kirjoittaa näin neutraalisti, niin aina joku pahoittaa mielensä. Ja juu, kyllä tunnustan pitäväni Teslan autoista useista syistä, mutta olen tuonne kyllä kirjannut myös asioita, jotka arveluttavat myös.
Hei Marko,
iso kiitos korjauksesta. Niin olikin minulla lipsahtanut virhe hinnan määrittelyyn. Korjaan ja lisään kuvakaappaukset jenkki-sivustolta.
Keijoseni, lue otsikot tarkemmin. Ja jos et halua Teslaa niin mene Elon Muskin Twitteriin, hän suosittelee siellä muita sähköautoja niille joille Tesla ei kelpaa.
Hyvä katsaus kolmoseen! Toivottavasti nähdään myös koeajojuttu tulevaisuudessa.
https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM
Kannattaa vilkaista, jos ihan oikeasti haluatte ekotekoa tehdä niin mitä isompi akku sen huonompi ekoteko. Yhdysvalloissa jotakuinkin puolessa osavaltioista ympäristöystävällisempää ajaa sähköautolla, loput meni pluginhybrideille ja hybrideille.
Teslasta sen verran että oli taas kerran konkurssipisteessä kunnes Elon Musk kaivoi omista rahoistaan jatkoaikaa omalle lapselleen. En laittaisi euroakaan omia rahojani Teslaan, voi olla että koko firma on jo poissa ennen kuin varausmaksettu Tesla on toimitettu tai ennen kuin takuu mennyt umpeen. Tesla oli kyllä tuiki tarpeellinen firma koko sähköautoilun imagon luomisen kannalta, paljon muuhun sitä ei sitten ole tarvittukaan, täsmennän nyt vielä että Tesla ei todellakaan ole luonut mitään uutta teknologiaa, Teslan avainkomponentit löytyy akkuporakoneesta ja älypuhelimesta.
Jos nyt Teslan ostatte niin älkää helvetissä laittako henkeänne sen autopilotin varaan, erään huippuasiantuntijan mukaan itsenäisesti liikkuvassa ajoneuvossa kameroiden ja muiden antureiden joukossa pitää olla lidar että autopilotti voi ylipäätään luotettavasti toimia. Teslassa ei ole.
Itse työskentelen firmassa jossa robotteja ohjataan kameroilla, tunnitettavat kappaleet on hyvin yksinkertaisen muotoisia, kappaleiden muodossa on hyvin pientä vaihtelevuutta muodon ja kiiltelevyyden mukaan, kuvaussoftaa säätäessä toimintakuntoon samasta paikallaan olevasta kappaleesta ensimmäinen kuva voi olla "varmuudeltaan" 98% ja seuraava 70%. Tämmösellä varmuusvaihtelulla se pystyy operoimaan ja luotettavasti havaitsemaan tunnistettavan kappaleen sijainnin. Olisi näin ammatillisesti mielenkiintoista tietää että miten usein Teslan autopilotti tekee 1/0-ratkaisuja "huonoilla tiedoilla"
Hei Antifanboy,
Teslan Gigafactoryn katolle on nousemassa valtaisa aurinkovoimala, joka muuttaa auton valmistuksen päästöjä huomattavasti. Onneksi me asumme Suomessa ja täällä sähkön tuotannon päästöt ovat merkittävästi pienemmät. Esimerkiksi itse teen ajoittain laskelmia sähköautollani ajamiseen kuluvan liikenne-energian päästöistä. Ja ihan kohtuullisen pieniä ne ovat. http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoautoiluni-co2-paastot-syys-ja-lokakuussa-2018-olivat-alle-18g-km
Tesla ei ainakaan vielä ole konkurssissa, toisin taisi käydä suurimmalle osalle USA:n perinteisistä autovalmistajista joitain vuosia sitten. Onneksi meidän kuluttajien ei tarvitse vielä murehtia mahdollisesti myöhemmin pahenevia autonvalmistajan taloudellisia ongelmia. Vaan voimme ostaa ja nauttia vaikka Teslan autoista yhä edelleen.
Itse pidän uskottavana, että jos vaikka joskus Teslan talous kaatuisi, niin sille löytynee uusi omistaja jatkamaan. Merkillä on jo olemassa ajoneuvoja, joilla on jatkuvuutta sekä supercharger-verkosto, jolle pystyy myös helposti kaupallistamaan liikearvoa. Minä koen, että Teslan vaikutus sähköautojen tulemiseen on ollut merkittävä. Kun Tesla alkoi autojaan tehdä, olivat muut sähköautot kovin eri tasoisia. Teslan kunniaksi on laskettava se, että se älysi ja uskalsi tehdä sähköautosta haluttavan näköisen, suorituskykyisen sekä kokoisen. Teslahan laittoi patenttinsa todella nopeasti avoimiksi, jotta muutkin voisivat kehittää vastaavia sähköautoja (toki niissä varmasti on Teslalle hyvät ehdot, jos joku käyttää). Toivottavasti saadaan kaupallisesti kannattavaan vaiheeseen muuallakin kuin Kiinassa ja kiinalaisten omistamia sähköautomerkkejä lähivuosina.
Autopilotti on kyllä huikean hyvä ajoavustin. Sellaisena se on valtavasti etevämpi, kuin muiden ajamieni vastaavat. Sitä ei pidä käyttää mihinkään muuhun! Kuljettaja on ehdottomasti vastuussa ajoneuvon hallinnasta 100% ajasta myös Autopilotilla. Siksi en pidäkään sen nimestä, mutta sellaiseksi sitä nyt Tesla kutsuu. Koeajoillani se on osannut hämmentävän hyvin ohjata pienellä mutkaisella asfalttitiellä ja moottoritiellä ja kaikenlaisella siltä väliltä. Mutta miksikään robotiksi en sitä kutsuisi siis. En pysty ottamaan kantaa sen tarkemmin Autopilotin versioiden tekniikkaan, minulle riittää että se toimii no nyt erittäin hyvänä ajoavustimena.
Tuota VW Golf R on mitattu EVO-Magazinen toimesta meneemään 4,6 sek sataseen, samaa tekniikkaa hyödyntää Seat Leon Cupra mikä maksaa sen 50 761€:
https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/E4B8F52E1C66629AC225833F0037FA24/$file/HINN%2089%20Leon%20CUPRA%2008112018.pdf?open
Vielä jäisi n.13 000€ hintaeroa Tesla 3:seen...Menee kyllä aika pitkään ennen kuin GTi-luokasa sähköautot voivat oikein mitenkään haastaa polttomoottorisisariaan? Tuokin on vain 0-100kmh (sähkön ja polttomoottorin osalta tasapeli ellei kaiveta sitten 60 000€- 70 000€ arvosista autoista vastuksia), sitten on huippunopeus, (polttomoottori voittaa) 100-200kmh väli (polttomoottori voittaa) ja tietenkin se tärkein eli suorituskyky radalla (ja nykyään myös toimintamatkatkin) mistä sinullakin on kokemusta että sähköautot eivät sinne vielä oikein sovi (polttomoottori voittaa)- mutta ehkä joskus sopivat? :-)
Hei Jani taasen
joo tuo Cupra on kyllä varmasti sellaiselle hyvä vaihtoehto, joka välttämättä haluaa ajaa polttomottorisella Seatilla ja on epäilemättä hyvä auto tai ainakin aihio rataharrastajalle. Sitä en epäile yhtään. Hyvä että löytyi nyt WLTP-hinnastokin.
Kyllä ne sähköautot ovat kovasti radallekin tulossa, esimerkiksi Pikes Peak -voitto meni viimeksi sähkö-Volkkarille. Isompi haaste on varmasti nähdä sähköautoja kansainvälisessä ralliluokassa juuri akkukapasiteetin rajallisuuden/latausaikojen takia.
Hei,
Kirjotin jo aiemmin että Formula E menee nyt joulukuussa alkavalla uudella kaudella ilman autonvaihtoja, joten se on ihan vakavastiotettava moottoriurheilun muoto nytten, valitettavasit suorituskyky jää kyllä kauas taakseen Formula 1:stä, mutta sähkö tulee kyllä moottoriurheiluun ihan hienosti, ja jos jossain liikkuu rahaa ja kehitysresursseja niin Formula-maailmassa kyllä.
Pikes Peaks on millekkään polttomoottorille haasteellinen kun ne menettää ohuessa ilmanalassa lähellä huippua paljon tehoistaan, sähkö ei sitä tee joten se nyt ei ole varsinaisesti kovinkaan vertailukelpoinen tapahtuma, lähinnä näyttävä show. =) Ja akkujen painostakin voidaan pudottaa niin reilusti että sitä riittää vain tuon rykäisyn vetämiseen läpi...
Sähköautovihaajien harmiksi Model 3 Performance on ollut radalla erittäin nopea..