26.02.2023

Tesla Model S kestää kilometrejä sekä aikaa myös taksissa -237 000 kilometriä käyttökokemusta

Osoite kopioitu

Kesäkuusta 2017 alkaen Pirkanmaalla Kangasalan Kuhmalahdella asemapaikkaansa on pitänyt myös Hannu Rasin Tesla-taksi. Käytännössä tämän punaisen Tesla Model S 100D:n taksiajot ovat olleet maaseututaksina toimimista ja autoon on ehtinyt kertyä 237 000 kilometriä ja matka jatkuu edelleen.

Sosiaalisesta mediasta saaan toistuvasti lukea kirjoituksia, että ei sähköauto voi toimia esimerkiksi sen takia, että akku pitää vaihtaa 100 000 tai 200 000 kilometrin jälkeen ja se maksaa joitain aivan mahdottomia summia rahaa. Näinhän asia ei laisinkaan ole ja sain näistä kirjoituksista idean haastatella yhtä Teslalla taksia ajavaa ammattilaista. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen haastattelun pohjalta millainen auto Tesla on ollut taksikäytössä.

Tesla toimii maaseudunkin taksikäytössä erinomaisesti

Hannun taksi palvelee asiakkaita Kangasalan Kuhmahdella asemapaikkaansa pitäen. Kuhmalahti sijaitsee noin 63 kilometrin päässä Tampereen keskustasta ja 37 kilometrin päässä Kangasalan keskustasta tien 325 varrella. Käytännössä siis puhutaan aidosta maaseututaksista.

Suurin osa tämän auton taksiajoista on yhteiskunnan SOTE-ajoja ja loput yksityisasiakkaiden ajoja. Normaalisti lyhyimmät keikat ovat noin 20 km ja pisimmät keikkamatkat ovat olleet satoja kilometrejä. Vuorokauden aikana kertyvät ajot ovat olleet maksimissaan 600 - 700 km tasolla. 

Tesla Model S 100D vuodelta 2017 ajoakusta on ollut uutena käytettävissä 100 kWh. WLTP-toimintamatkaa ei vielä tuolloin ole ilmoitettu, mutta realistinen toimintamatka on ollut uutena noin 485 kilometriä. Lähde: https://ev-database.org

Joku toinen taksiautoilija saattaa nyt laskea, että onpas tullut vähän kilometrejä taksiin vuosittain. Ajoja toki onkin erilaisia määriä eri alueiden takseilla ja näissä kilometreissä näkyy vahvasti myös pandemian vähentämät asiakastarpeet. Hannu kertoi, että joskus samat 237 000 kilometriä kertyi huomattavasti lyhyemmässäkin ajassa, mutta ajat ovat nyt olleet erilaiset. Sähkötaksi tuo joustavuutta myös ajomäärien muuttuessa, koska sillä ajaminen on niin edullista.

Kuinka Teslan toimintamatka riittää taksikäytössä?

Tesla 100D:n toimintamatka riittää hyvin taksikäyttöön. Vaikka maaseututaksilla ajomatkat asiakaskäynneillä ovat usein pitkiä, on Hannu joutunut viiden vuoden aikana yhden ainoan kerran lataamaan autoa asiakaskeikan aikana. Silloinkin lataus tapahtui paluumatkalla, kun asiakas ei ollut enää kyydissä. Kaikki muut lataukset ovat onnistuneet ajojen välillä ja ylivoimaiseseti suurin osa on tapahtunut kotona.

Sähköauton lataaminen myös taksikäytössä on ilahduttavan helppoa. Hannu kertookin: "Sähköauton lataaminen kestää noin 6 sekuntia, mikä on paljon nopeampaa kuin oli aikanaan taksin tankkaaminen". Ja tällä hän tarkoittaa sitä kokemuseroa, minkä ymmärtää useimmiten vain sähköauton jo hetken omistanut. Kun kotona on hyvä kiinteästi asennettu riittävän tehokas latauslaite, on latauksen käynnistäminen muutaman sekunnin kestoinen yhden käden liike ja vastaavalla tavalla hoituu latauksen lopetus. Tuohon tottumisen jälkeen, ei enää lainkaan kaipaa seisomaan tankkausasemalle letkua roikottamaan minuuttitolkulla pahimmillaan diesel-hanskasta huolimatta kädet sotkuisina.

Tesla Model S 100D:n toimintamatka on erinomainen ja sen johdosta ammattikäyttöä ei ole haitannut edes se, ettei asemapaikan lähitienoilla ei ole lainkaan teho- tai suurteholatureita tai Teslan SuperChargeria. Lähin teho- tai suurteholatausasema löytyy Tampereelta noin 50-60 km päästä.

Tässä autossa on 16,5 kW:n tehoinen sisäinen AC-laturi ja kotoa läytyvä latauslaite on asennettu 3x16A:n latausvirtaa hyödyntäväksi, eli siitä saa 11 kW:n lataustehon. Käytännössä siis hieman alle kahdessa tunnissa saa noin 100 kilometrin lisälatauksen ja yön jälkeen akku on tarvittaessa 100 % täynnä. 

Autossa on sisäinen 16,5 kW:n tehoinen kolmivaihelaturi ja DC-latauksen huipputeho on 145 kW. Teslaa ei suositella ladattavaksi jatkuvasti 100% varaustasolle ja auton lataaminen vähän ennen lähtöä myös samalla lämmittää hieman akkuja.

Taksikäyttöön tarvittavat laitteet on asennettu tyylikkäästi

Hannun Tesla taksissa taksikäyttöön tarvittavat runsaat lisälaitteet on onnistuttu hienosti kätkemään auton kojelauden uumeniin. Ainoa näkyvä osa on taksamittari ja hinnastotarrat. Kirjoitin ja kaikki muu on onnistuttu piilottamaan, mutta ovat silti myös helposti käytettävissä olevia. Tavoitteena asennuksissa on ollut minimalistisesti auton sisäilmettä rikkova toteutus ja sille on perusteensakin. Keskinäytön suuren koon takia runsas lisälaitteiden näkyville kojelaudan päälle asentaminen haittaisi jo auton käyttömukavuutta. Tämä asennusmalli on myös osa autolla ajamisen turvallisuutta.

Myös taksikyltin kiinnitys auton katolle kattolasin läpi magneeteilla on nerokkaan yksinkertainen ja helposti irrotettavissa tai kiinnitettävissä.

Erinomaisen hyvä ajaa ja miellyttävän hiljainen auto

Vuonna 2017 sähkötakseja oli hyvin vähän koko Suomessa. Etenkin alkuvaiheessa ihmettelijöitä riitti, miten muka sähköautolla voi pärjätä taksissa? Vuosien mittaan alun epäilevä kyräilevyys on vaihtunut aitoon kiinnostukseen ja uteliaisuuteen.

Ammattikäytössä arvostaa Tesla Model S:n hyviä ajo-ominaisuuksia ekä hiljaisuutta. Kokemusta, jolla Hannu kertoo Model S:n ajettavuudesta riittää pitkällä kokemuksella mm aiemmista Mersuista, Volvoista ja monista muista autoista. Taksikäyttöön hän toteaa yhden pienen ja vain satunnaisesti koittavan haitan Model S:stä. Auto on vain 1,44 metriä korkea ja sinne joutuu laskeutumaan alasepäin istumaan. Tämä voi aiheuttaa liikuntarajoitteisilla asiakkailla haasteita haasteita, jotka kuitenkin pystyy hyvällä asiakaspalvelulla hoitamaan tyylikkäästi.

Viiden hengen vaunulla on pituutta 4,97 metriä, leveyttä 2,037 metriä ja korkeutta 1,445 metriä. Akseliväli on 2,96 metriä. Isosta autosta on siis kyse. Takaa löytyy tavaratilaa 895 litraa ja edestä lisää. Katolle saa kuormittaa taakkaa enimillään 75 kg. Vetomassaa ei ole Model S -sähköautoissa ollut ennen nykyisiä uusimpia versioita.

Model S:llä ajamisen miellyttävävyydestä Hannulle tulee yksi muisto mieleen: "kun ensimmäistä kertaa ajoin Vetokujalta autoa kotia kohti ja saavutin moottoritiellä rekan perän, kokeilin ensimmäisen kerran auton todellista ohituskiihtyvyyttä ja hurja kiihtyvyys jopa hieman säikäytti. Erinomaisen ajettavuuden ansiosta suureen voimaan ja auton helppoon hallittavuuteen oppi nopeasti luottamaan. Lisäksi voimapolkimen vastine sekä tuntuma on erittän hyvällä tasolla ja autolla voi ajaa kuiskaamalla hiiren hiljaa tai halutessa kiihdyttää todella rajusti." Itse allekirjoitan tuon saman kokemuksen jopa yli 1000 hv:n voiman tarjoavassa Model S ja Model X Plaideissa. Näissä autoissa rajukaan teho ei tunnu vaaralliselta, vaan helposti hallittavalta.

Miten Tesla Model S 100D on kestänyt?

Käyttöä Tesla on kestänyt erittäin hyvin. Silloin kun tämä auto on ostettu, sai autoon vielä ostettua 80 000 km saakka kattavan huoltopaketin ja sellainen tässäkin yksilössä on ollut. Tämän johdosta auto kävi ensimmäisen 80 000 kilometrin aikana neljä kertaa huollossa veloituksetta.  Näissä huolloissa mm huollettiin ja herkisteltiin kertaalleen jarruja, mutta autossa on edelleen mm alkuperäiset jarrupalat ja levyt joka kulmassa.

Aina teknisiin välineisiin, myös sähköautoihin, tulee pieniä vikoja ajan ja käytön myötä. Tähän Teslaan on korjattu kerran sisätilanlämmittimen PCT-vastus. Tästä korjaustarpeesta Vetokuja sai vilpittömän positiivisen palautteen erittäin nopeasta reagointiherkkyydestä. Korjaus olisi saatu heti seuraavalle päivälle, mutta joustavuutta riitti hoitaa vaiva parin päivän päästä sitten kun auto ehti korjaamolle. Hintaa tuolle korjaukselle kertyi noin 1 500 euroa.

Kerran auto kävi Tampereella ET-Autotechissä ilmastointihuollossa ja tämän hinta oli noin 300 euroa. Samalla suoritettiin alustan tarkastus katsastusta varten. Tarkastuksessa tehdyn havainnon perusteella autoon vaihdetiin 20 euron hintaiseksi muodostunut koiranluu etujousitukseen. Näiden lisäksi Lempäälän Tesla huollossa on vaihdettu  auton muistikortti, mutta se hoitui takuun piirissä, vaikka ajoneuvon takuu olikin jo päättynyt.

Muihin korjauksiin ja huoltoihin on kulunut niin vähän rahaa, että kaikkinensa huolto- ja korjauskulut viideltä vuodelta ja 237 000 kilometrin ajolta ovat vain 2000 euroa, eli 84 senttiä / 100 km. Se on todella edullista auton huoltamista ja korjailua!

Kuten lukijat huomaavat, ei näissä kuluissa ole ns normaalit juoksevat auton ylläpitokulut, kuten lasinpesunesteet, lasinpyyhkijänsulat jne. Nämä osat kuluvat autoissa tasaiseen tahtiin olipa liikenne-energia mikä tahansa. Huolto- ja korjauskulujen lisäksi kaikissa autoissa kuluu myös renkaita ja nelipyöräsuuntauksesta kannattaa pitää huolta, jotta renkaiden kuluminen on tasaisempaa. Tesla Model S 100D painaa 2290 kiloa ja autossa on 451 kW / 931 Nm voimaa sekä neliveto kahdella sähkömoottorilla. Jos tätä hurjaa voimaa ja 4,3 s 0-100 km/h kiihtyvyyttä toistuvasti koittelee, kuluu autossa renkaita kuin assanvessassa saippuaa. Tasaisella normaalilla ajamisella en ainakaan itse ole huomannut sähköautoissani muita polttoaineita käyttäviä suurempaa renkaiden kulumista.   

Tässä Teslassa on edelleen viiden vuoden iässä ja 237 000 kilometriä ajettuna alkuperäinen akku sekä koko voimalinja ja voimansiirto- sekä akkutakuuta jäljellä vielä vuoden 2025 puoliväliin saakka. Mitään edes auton ammattikäytössä merkityksellistä akuston hiipumista ei pysty sanomaan olevan havaittavissa.

Edullista ajoa sähköautolla

Teslat ovat sähköautojen keskuudessa tunnettuja maltillisesta kulutuksesta kokoonsa sekä tehoreserviinsä nähden. Tämän Tesla Model S 100D:n kulutus on vaihdellut kesän 17,5 kWh/100 km lukemasta talven 22,2 kWh/100 km tasolle. Pätkäajossa voi olla tietenkin korkeampiakin lukemia. Koko 237 000 kilometrin ajalla keskikulutus on 19,2 kWh/100 km. Autoa on ladattu ylivoimaisesti eniten kotilatauksessa ja tämän hetken kokonaishinta sähkölle on 16 snt/kWh. Autolla ajamiseen tarvittava liikenne-energia on siis maksanut reilut lataushäviötkin huomioiden noin 3,4 - 3,6 euroa/100 km. Siinä on ehtinyt 237 tkm aikana kertyä jo melkoinen säästö pelkästään liikenne-energiassa ja huolto- ja korjauskuluissa.

Haastattelun lomassa Hannu muistelee Model S:nsä alkutaipaleelta sattumien sarjaa: "Tammikuun alussa 2017 tilasin Tesla Model S90D:n ja viikon päästä sen jälkeen Tesla ilmoitti, että saataville tulee myös suurempi 100 kWh:n akku. Innostuin tästä mahdollisuudesta ja soitin Vetokujalle ja ilmaisin haluni saada suuremman akun sekä pidemmän toimintamatkan. Minulle ilmoitettiin että muutos onnistuu, mutta sen johdosta autosta jää pois maksuttomat superit ja ilmastoidut etupenkit. Tästä ilmoituksesta huolimatta autoon tulikin maksuttomat superilataukset ja nämä säilyvät niin kauan, kuin auto on ensimmäisellä omistajalla, eli minulla."

Joissain vanhemmissa Tesloissa tosiaan on edelleen voimissaan maksuttomat Teslan SuperCharger-verkoston lataukset. Nämä siis toimivat vaikka ajaisi koko Euroopan läpi. Onkin helppo uskoa, miksi jotkut alkupään Model S:t eivät vaihda kovin helposti omistajaa.

Tästä kirjoituksesta tuli käyttäjäkertomus yhden Tesla Model S:n ammattikäytöstä. Kiitos Hannulle haastattelusta sekä kuvista. Olennaista kirjoituksessa on kuitenkin havainto, että viisi vuotta ja 237 000 kilometriä ei ole laisinkaan väsyttänyt sähköautoa, vaan meno jatkuu edelleen.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Markor
27.02.2023 06.56

Teslaa on osuvasti verrattu yhteen kaikkien aikojen heikkolaatuisimmista autoista eli Morris Marinaan tosin sillä erotuksella että Marina oli sentään edullinen hankkia.

Sähköautoileva motoristi
27.02.2023 08.17

Moi, aika arvoton kommentti. Samaa kastia kuin italialaiset autot sitä tai tätä…

Esim tämän auton kokemus osoittaa, että erittäin laadukkaasta ajoneuvosta on kyse.

Köyhä Insinööri
28.02.2023 09.46

Hyvä tarina, joka kertoo siitä mitä elämä laadukkaan sähköauton kanssa parhaimmillaan on. Edullisia varmoja kilometrejä, myös ammattikäytössä.
Käytössä toki joka suhteessa markkinoilletulohetken lippulaiva-auto, joten hyvää voi ja pitää odottaakkin.

Japo
22.09.2023 19.20

Markorilla ei selkeästi ole kokemusta sähköautoilusta, saati sellaista omistanut, sen verran mututuntumaa ja kateellisuutta kommentissa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

model s sähkötaksi taksi tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (247) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb