05.07.2022
Uudet Hankook-kesärenkaat VW ID.4 -sähköautoon
Volkswagen ID.4 Pro Perfromance Max 77 kWh -sähköautossamme oli ensiasennusrenkaina Bridgestone Turanza Eco -kumit. Ainakin meidän autossa, sekä useiden FB-kirjoitusten mukaan joillain muillakin ne ovat erittäin huonot renkaat. En itse mitannut, mutta joku toinen oli mitannut uutena niiden kulutuspinnan olevan selkästi useimpia muita renkaita pienempi. Vielä isompi ongelma itsellä ja joillain toisilla ID.4:n omistajilla on ollut kohtuuttoman nopea epätasainen kuluminen, mikä ei johtunut vääristä ohjauskulmista eikä vääristä rengaspaineista. Oma amatööritulkintani on, että ainakin minulle sattuneissa yksilöissä renkaaseen merkitty kantavuusluokka ei toteutunut ja siksi renkaat kuluivat syrjästä jo 10 000 kilometrin ajolla erittäin pahoin. Osa ID.4 -sähköauton omistajista on kuulemma saanut takuuseen uudet, mutta meillä takuu-case venyi niin pitkälle, että jäi selvittämättä loppuun asti.
Minulla ehti kuitenkin tulla mittariin 64 267 kilometriä ennen vaihdon realisoitumista takarenkaan puhjetessa kiven mentyä läpi niin että hinausauton apua tarvittiin. No nyt on itsellä asialliseksi kerrotut kumit alla.
Hankook Ventus S1 EVO3 SUV K127 -kesärenkaat alle
Volkswagen ID.4:ää on toimitettu useilla eri ensiasennusrenkailla ja tiesin että kokemusta on jo runsaasti käyttäjillä näistä vaihteohdoista. Facebook-ryhmät ovat hyvä paikka verkostoitua ja muodostin muiden kokemuksien perusteella päätökseni uusista kumeista. Sähköautooni haluan normaalin hyvien pito- ja ajo-ominaisuuksien lisäksi myös hiljaisuutta sekä pientä vierintävastusta. Myös Turanzaa parempi kesto on iso plussa. Eniten positiivisia kokemuksia keräsi käyttäjiltä minulle entuudestaan vieras Hankookin Ventus S1 EVO3. Renkaissa on A-energialuokka, SealGuard ja monta muuta ominaisuutta sekä 69 dB ilmoittettu melutaso.
Takana kumit ovat 255/45R20 101T, XL, AO, FSL, MFS, VW, SealGuard.
Edessä kumit ovat 235/50R20 100T, XL, AO, MFS, VW, SealGuard.
Yritin ensin etsiä renkaita Tampereen rengasliikkeistä ja sitten laajemmin Suomesta, mutta löysin niin huonosti tai en lainkaan, että ensimmäisen kerran päätin kokeilla netistä autoon renkaiden tilaamista. Googlen avulla 1001Renkaat valikoitui tilauksen kohteeksi. Toimituksen sekä asennuksen valitsin ET-Autotech -yritykseen Tampereen Vehmaisissa. Kumit saapuivat sinne noin viikossa ja sovin ennalta asennusajankohdan.
Ensivaikutelma uusista renkaista
Valitettavasti en saanut tällä kertaa vertailevaa melu- tai kulutusmittausta vanhoilla kumeilla vs uusilla kumeilla. Korvakuulolla sanoisin, että rengasäänien laatu muuttui, mutta desibelien muutoksesta en pysty sanomaan mitään. En myöskään osaa sanoa onko Hankookien rengasäänien laatu vähemmän vai enemmän miellyttävä kuin aiemmin. Siinä ei siis merkittävää eroa tullut muutoin erittäin hiljaiseen autoon.
Sähkönkulutuksen osalta ensivaikutelma on positiivinen. Uudet kumit tuntuvat suosituspaineilla rullaavan selkeästi paremmin kuin vanhat. Tuo ei voi olla vaikuttamatta kulutusta alentavasti.
Kuinka kauan nämä kestävät käyttöä? Sen näkee vasta ajan ja kilometrien myötä.
Sähköauton ylläpito- ja huoltokulut tähän mennessä 1,49 euroa/100km
Hintaa kumeille kertyi 362,98 euroa eteen ja 490,76 euroa taakse sisältäen toimituskulut. Asennus alta alle maksoi vähän vähän reilun sata euroa. Yhteensä siis noin 955 euroa, mikä tarkoittaa tähän asti ajetuilla kilometreillä takautuvasti kuluksi laskettuna noin 1,49 euroa/100 km.
Siinä onkin tähän asti kaikki ylläpito- ja huoltokulut, mitä ID.4:äämme on kohdistunut. Alkuperäiset talvirenkaat menevät vielä ensi talven, vaikka niillä on ajettu suurin osa auton kilometreistä. Myös tuulilasin pyyhkijät pyyhkivät edelleen niin hyvin, etten koe tarvetta vaihtaa. Tarkistimme samalla myös etujarrujen jarrupalat ja niissä oli asentajan kommentin mukaan vielä erittäin runsaasti kulutuspintaa jäljellä, kuten myös jarrulevyissä. Takarumpuja emme viitsineet edes aukoa, koska niiden jarrukengissä riittää pintaa vielä erittäin pitkään. Ensimmäinen määräaikaishuolto huolto autossamme tulee olemaan noin 10 kuukauden päästä, eli kahden vuoden iässä. Meillä se tarkoittaa noin 100 000 - 120 000 kilometrin ajomäärää.
Tällä hetkellä kotilatauksella ajaminen maksaa minulle noin 2,50 euroa / 100 km, mutta tiedostan taloyhtiöltä tulevaksi seuraavassa lukemalaskussa erittäin suurella todennäköisyydellä merkittävänkin sähkön hinnankorotuksen.
Pääomakulun arvioin autolle vasta kun se vaihtuu seuraavaan. Tällä hetkellä arvonmuutos on ollut täysin olematon, mutta nyt onkin tilapäinen markkinahäiriötilanne.
Lisäys 25.10.2022: Hyvin kestää
Lisään tähän väliin jo ns väliraportin Hankookeista, kun lokakuussa vaihdatin talvirenkaat alle. Hyvin ovat kesän palvelleet. Ihan mukavat ajaa ja melutaso ei ole ollenkaan paha. Noin 25 000 km ajettuna eturenkaiden kulutuspintaa on jäljellä noin 6 mm ja takana millin vähemmän. Kuluminen on ollut tasaista koko renkaan kulutuspinnalla. Nyt tuo renkaista aiheutunut ylläpitokulu on laskenut jo 1,06 e/100 km tasolle.
Yhteenveto
Sanoin jo Skoda Enyaqia odottavalle sukulaiselle, että jos autossa on luovutettaessa Bridestonen Turanzat, niin yritä vaihtaa ne pois jo ennen auton vastaanottamista. Itse en todellakaan enää ottaisi omaa autoani niillä renkailla.
Uusissa autoissa yleistyneet suuret vanteet ja leveät kumit nostavat joka tapauksessa autoilijan rengaskuluja. Jos autossani olisi kesälläkin 19" kiekot, kuten talvella, olisin varmaan säästänyt reilun satasen renkaiden hinnassa. En varmaan olisikaan autooni alunperin valinnut 20" renkaita, mutta esittelyauton ostaneena ne tulivat kaupan myötä. Talvirenkaiden vanteet vaihdatin ennakoivasti 19" kokoisiksi.
Yleisesti ottaen omat havainnot ovat sen suuntaiset, että sähköauton renkaat eivät kulu millään tavalla muita autoja nopeammin. Toki ID.4 on melkoisen painava, mutta sen voiman tasaisuus mahdollistaa maltillisella ajolla renkaiden pitkän keston. Eniten renkaiden kulumiseen vaikuttaa edelleen ajotapa sekä oikeat rengaspaineet kumivalinnan lisäksi.
Ehkä merkittävin oppi tästä itselle oli, että taidan jatkossakin kilpailuttaa renkaat etukäteen netissä ja tilata ne haluamaani liikeeseen toimitettuna odottamaan asennusta. En edes tiedä mitä tämä lysti olisi paikalliseen rengasliikkeeseen ajamalla mennen ja hyllystä renkaat alle asennettuna ostaen maksanut, mutta oikeastaan tämä tapa osoittautui erittäin vaivattomaksi, kunhan vain hieman muistaa ennakoida tarvetta.
Keskustelu
Huomiosi uusien autojen suurentuneista vanteista on aivan oikea. Mitä kalliimpi ja uudempi auto, sitä pöljempi rengastus, ainakin keskimäärin.
Itse ostin perheauton parhaalla varustetasolla. Sen mukana sain väkisin 225/40R18 rengastuksen. Nuo vanteet toki näyttävät hienoilta, mutta tuolla yhdistelmällä on hintansa, joka ei ole pieni.
Matalaprofiili on kova, täristävä, meluisa ja lisää käytännössä sekä rengaskuluja että energiakuluja vierintävastuksen kautta. Lisäksi autovero on polttomoottoriautossa korkeampi, jos ensiasennusrengas on mallia pöljä.
Paras tulokseni ensiasennuskesärenkailla pitkän matkan ajossa oli 5 litraa sadalle mitattuna tankkauksesta ja gps-matkasta. Ajoin renkaat loppuun asti, ja viiden litran alle oli melko mahdoton päästä omilla pidemmillä reissuilla, ellei tinkinyt nopeudesta, mitä en halua yleensä tehdä. Ohitan alinopeutta ajavat.
Vaihdettuani mahdollisimman hiljaisiin B-vierintävastuksella varustettuihin 195/60R16 renkaisiin, heti ensimmäisellä pitkällä (750km) reissulla tein uuden kulutusennätyksen, 4.6 litraa sadalle. Keskinopeudessa ei ollut eroa alaspäin entisiin, ja reitit olivat samoja mitä ennenkin.
Käsittääkseni ensiasennusrenkaan vierintävastus oli C. Noin iso ero kulutuksessa ei pitäisi selittyä pelkällä C->B siirtymällä. Vanne taitaa tehdä osansa, tai ehkä ensiasennusrengas oli "huono C" ja uusi on "hyvä B". Ehkä oli myötätuulta 750km lenkillä. Paha sanoa.
Sattumalta minäkin valitsin Hankookit, ja tilasin ne samasta paikasta.
Moi. Kiitos rengastiedoista. Yleisesti on siis tiedossa jo kaiketi että ID4 ja Q4 sekä monet sähköautot syövät takaa renkaan sisäkulman hyvin nopeasti. Vaikka renkaan kantokyky on ilmoitettu riittäväksi. Käytätkö takana millaista rengaspainetta? Maximin tuntumassa vai pienempää?
Moi VAG sähkö
mulla oli noissa alkuperäisissä Bridgestoneissa sekä nyt Nokian Hakkapeliitta R3 sekä Hankookeissa auton suosituspaineet + joku ihan vähän (en muista paljon). Voisi siis olla korkeammatkin, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi nostaa. Tosiaan Nokialaiset ja Hankookit kuluneet tasaisesti vaikka jo ajettu noin 100 tkm.