25.07.2023
Voiko 130 000 km ajettu ID.4 olla käytettävyydeltään parempi kuin se oli uutena?
Taloutemme ainoana autona on ollut nyt noin 28 kuukauden ajan Volkswagen ID.4 Pro Perfromance MAX -sähköauto. Kyseessä on yhdellä 150 kW:n sähkömoottorilla varustettu takavetoinen auto, jossa on uutena 77 kWh:n nettokapasiteetin omannut 400V ajoakku. Uutena autossa oli ohjelmistoversio, mikä oli muistaakseni numeroltaan 2.1. Myöhemmin autoon tuli ohjelmistopäivitys tai pari OTA:na, eli langattomasti ja versio 2.4 käytiin jo aiemmin tekemässä merkkiliikkeen huollossa. Nyt viimeisimpänä autoon päivitettiin 3.2 ohjelmisto. Kuinka paljon auto parani tuolla päivityksellä? Voiko yli satatuhatta ajettu ja lähes kolme vuotta vanha auto olla käytettävyydeltään parempi kuin se on ollut uutena? Siitä pohdinta tässä blogikirjoituksessa.
Mittaristoon kulutustiedot sekä akun varaustila prosentteina
Nämä monen mielestä pienen tuntuiset lisäykset olivat yllättäen itselle tosi tärkeitä. Nyt vihdoin sain oman ID.4:ni mittaristoon ratin takana näkyväksi auton kulutustiedot, keskinopeudet sekä etenkin akun varauksen tilanteen prosentteina. Näitä olen kaivannut jostain syystä todella paljon ja niistä nautin nyt.
MIttaristoon tuodut lisätiedot antavat vanhalle autolle nyt ensimmäisen pisteen.
Lataustehoa lisää
Uutena auton DC-latauksen maksimiteho oli noin 125 kW, mikä myöhemmin päivityksellä nousi 135 kW:n tasolle ja nyt viimeisimmässä 3.2 päivityksessä niin paljon, että sain käytännössäkin maksimilataustehoksi 175 kW hetkellisesti. Uudella softalla en ole vielä ehtinyt käydä Kempowerin latureilta latauksen tehokäyrää ottamassa, mutta Ruotsissa ja Tanskassa totesin omakohtaisesesti jo toisten valmistajien latureilla käytännössäkin 175 kW:n lataustehon. 175 kW:n latausteho tarkoittaa yli 1000 km/h latausnopeutta niillä yksiköillä, millä jotkut autot sen ilmoittavat.
Nyanssitietoa lataustehon noususta:
- Uudella ohjelmistolla ID.4:ssämme tuo 175 kW:n latausteho saavutettiin 374 voltin jännitteellä ja 468 ampeerin latausvirralla. (374V x 468A / 1000 = 175 kW)
- Tämä uusi huipputeho näytti olevan saatavilla, kun akunvaraustaso oli noin 11 - 14 prosentin välillä.
- Käytännössä päivitys on nostanut ID.4:n lataustehon maksimia korottamalla latausvirtaa, eli ampeereita.
- Käytännön lataamisseen huomionarvoista on, että ID.4:mme saa täyden lataustehon ainoastaan latausasemista, joiden latauspisteissä on 500A:n kaapelointi latauskahvan kaapeli mukaanlukien.
- Nyanssina todettakoon, että esimerkiksi Polestar 2 ja Teslan Model Plaid -autot ainakin osaavat hyödyntää jonkin verran yli 400 voltin latausjännitettä ja ne saavat myös melko yleisisistä 375A -latauspisteistä tästä johtuen ID.4:äämme parempaa lataustehoa. Esimerkiksi Polestar 2 saattaa saada samalla laturilla yli 150 kW, kun ID.4 saa 140 kW.
- Ainakin Kempowerin DC-laturit ovat käytännössä 500V, vaikka niiden tehot ilmoitettaisiin 400V:n mukaan. (Huomio, iso osa Kempowerin latureista tukee myös 800V jännitettä, mutta en puutu tässä siihen, koska ID.4:n akku on 400V jännitteellä.)
- Matalammasta 400V jännitteestä johtuen ID.4:mme ei saa kaikilla suurteholatausasemilla täyttä 175 kW:n lataustehoaan. Kuitenkin niissä pysyy tasainen 140 kW jonkin aikaa ja sekin on enemmän, kuin ennen ohjelmistopäivitystä oli lataustehoa saatavilla.
Nyt ID.4:mme siis lataa suuremmalla maksimi latausteholla, mutta vain hetken. Käytännössä itse en kovinkaan usein pidemmilläkään matkoilla tuota huipputehon nousua tule hyödyntäneeksi. Tämä johtuu latauskäyrän muodosta. Autolla pitää kesälläkin mennä mielellään alle 10 % varaustasolla suurteholaturille, jos mielii saada parhaan huipputehon. Tämä huipputeho pysyy käytössä vain muutaman prosenttiyksikön verran ja lähtee sitten laskemaan jyrkästi. Useimmiten itse otan omasta ja matkustajien halusta tauon ja latauksen jo jonkin verran ennen kuin akku ehtii vajuta noin tyhjäksi.
Toinen piste sille, että 130 000 km ajettuna ID.4:mme latausteho on parempi kuin uutena:
130 000 km ajettu ID.4 vajaat 3 vuotta vanhana lataa tehokkaammin suurteholatauksessa kuin se uutena pystyi. Tämä on hyvä parannus.
Ei vieläkään akuston esilämmitystä suurteholatausta varten
Muistan hyvin eläväisesti kuinka Volkswagenin suunnalta annettiin ainakin vielä vuonna 2021 ymmärtää, että akuston esilämmitys olisi tulossa möyhemmin ohjelmistopäivityksellä. Tuota kaipaamaani ominaisuutta ei tullut vieläkään ja viimeisimpien valmistajan suunnalta kantautuneiden huhujen mukaan ei ole tulossakaan näihin vanhoihin autoihin. Tästä ei kuitenkaan tule pistettä uudelle eikä ajetulle autolle, koska tilanne on sama molemmissa.
Optimoitu akunkäyttö
Tämä uusi ominaisuus viittaa auton 12V akun riittävyyden parantamiseen. Tätä pidän itselleni arvokkaana ominaisuutena. Valitsin itse mobiilisovelluksen kautta päälle tämän ominaisuuden, jolloin auton 12V akkua ladataan enemmän suurtehoakusta ja voin käyttää enemmän ja surutta auton lisälaitteita, jotka ottavat virtaansa 12V akusta. Sähköautokin nimittäin tarvitsee liikkeelle päästäkseen 12V akusta virtaa. Ei paljoa, mutta kuitenkin sitä pitää olla. Kääntöpuolena on se, että valinta saattaa hieman lyhentää toimintamatkaa, mutta kyseessä on niin vähäinen vaikutus, että se hukkuu muuhun ympäristömuuttujien kohinaan.
Etenkin joidenkin toisten sähköautoja, mutta myös joidenkin ID-autoilijoiden kommentteja 12V akkujen tyhjentymisistä luettuani pidän tätä ominaisuutta yhden 0,5 pisteen arvoisena. Nyt siis 130 000 ajetulla autolla 2,5 pistettä.
Plug & Charge -ominaisuus käyttöön
Samassa 3.2 päivityksessä autoon tuli myös mahdollisuus Plug & Charge-lataukseen, mikä yksinkertaistaa lataustapahtumaa aikalailla äärimmilleen. Käytännössä vain kytketään latauskaapeli, jonka jälkeen auto sekä laturi hoitavat kaiken muun. Luonnollisesti ensin on pitänyt määritellä tämä ominaisuus mahdolliseksi.
Plug & Charge -käyttöönotto tapahtui 3.2 ohjelmistopäivitysken jälkeen jokseenkin näin:
- Joka tapauksessa aivan ensin kannattaa ladata kaikki saatavilla olevat sovellukset ID:n sovelluskaupasta auton infotainmentiin.
- Voimassa tulee myös olla jokin We Charge -sopimus. Sen siis saa tehtyä Volkswagenin modiilisovelluksessa
- Volkswagen-mobiilisovelluksessa omien tietojen kohdasta otetaan Plug & Charge käyttöön.
- Auton infotainmentin latausnäkymän asetuksista myös otetaan Plug & Charge käyttöön.
Näiden toimpenpiteiden jälkeen lataaminen on onnistunut Ionity-ketjun latausasemilla pelkällä kaapelin kytkemisellä. Suomessa on Ionity-asemia vielä vähän, mutta kesän kahdella Euroopan automatkalla käytin niitä kymmenittäin. Toivottavasti tämä Plug & Charge -ominaisuus laajenisi niin, että samalla tavalla voisi pian latailla muillakin latausasemilla.
Piste lisää 130 000 km ajetulle ID.4:mme. Lataus on nyt helpompaa kuin se oli uutena:
Plug & Charte on selkeä parannus auton latautuvuuteen etenkin ulkomailla ajaessa. Vanhuksella 3,5 pistettä.
Battery care Mode
Uutena ominaisuutena autoon tuli myös Battery Care Mode, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että auto haluaa yleisesti ladata akkunsa vain 80 % tasolle, mutta sen voi tarvittaessa helposti muuttaa 90 % tai 100 % tasolle auton infotainmentista tai mobiilisvoelluksesta. Olen päivityksestä asti pitänyt tuon Battery Care Moden päällä. Vaikka ajan todella paljon pitkiä matkoja, on se ollut yllättävän toimiva ratkaisu. Ainoastaan yhden kerran unohdin muuttaa varaustason 100% vaikka olisin halunnut akun täyteen ennen matkan jatkumista. En itse kuitenkaan pidä Battery Care Mode -ominaisuutta kokonaisen lisäpisteen arvoisena parannuksena, koska pystyihän auton latauksen maksimiarvoa aiemminkin säätämään infotainmentista tai mobiilisovelluksesta.
Battery Care Moden lisarvon arvioin vain puolella pisteellä. Nyt käytetyllä on 4 pistettä.
Navigointiin parannuksia
Päivitys toi erittäin tuntuvaa kehitystä myös autolla navigointiin. Auton navigaattorin kartat ovat edelleen valitettavast Heren tekelettä ja mielestäni ne ovat edelleen huonot. Sillä kuitenkin pystyy edellen navigoimaan paikasta A paikkaan B. Nyt 3.2 -ohjelmistoversiossa infotainmentiin sovelluskaupasta ladattavan We Charge-sovelluksen avulla voi muokata pidemmälle auton navigaattorin reitille helpommin omat halutut välilatauspaikat. We Chargen avulla voi hakea esimerkiksi kaupungin nimellä ja zoomailla karttaa sekä hakea valitulla alueella olevat latausasemat. Siellä pystyy myös suodattamaan latausasemia, joskin siinä oli vielä puutteita. Onnistuin Tanskan Kertemindestä lähtiessä tekemään Heren ja We Chargen avulla reittisuunnitelman haluamillani latauspaikoilla Ruotsin Öster Malman linnaan. Auton navigaattori tunnisti lisäämäni latausasemat nyt latauspaikoiksi ja auton navigaattorin lisäsivulta pystyi seuraamaan kohtalaisen tarkasti akun varaustason ennustetta seuraavassa välilatauspaikassa. Tämä on merkittävä parannus jo aiempaan.
Navigointi on selkeästi yksi piste lisää 130 000 ajetulle autolle verrattuna siihen, mitä se oli uutena. Nyt siis käytetyllä jo viisi pistettä.
Volkswagen mobiilisovellukseen hyviä parannuksia
Myös puhelimessa käytettävään Volkswagenin mobiilisovellukseen on tullut 3.2 myötä hyviä lisäominaisuuksia käytettäväksi. Nyt siitä näkee jos auton ovia tai takaluukku on jäänyt auki. Myös ovien lukituksen tilan näkee. Harmillisesti näitä ei voi vielä kuitenkaan etähallita. Auton kunto -välilehdellä näkyy nyt auton kokonaisajomäärä sekä päiviä seuraavaan huoltoon. Meillä seuraavaan huoltoon on 549 päivää. Samalta välilehdeltä löytyy myös jos auton järjestelmissä on virheilmoituksia. Jälleenmyyjä -välilehdeltä voi olla yhteydessä valitsemaansa jälleenmyyjään. Itse en ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta väitetysti auton latauspaikkaominaisuus toimii nyt yhdistettynä esimerkiksi ennalta määriteltyihin lähtöaikoihin. Itse en tuota ole testannut, koska kotona on vain 8A yksivaihelataus ja auto saa olla käytännössä aina laturissa.
3.2:sen myötä Volkswagen mobiilisovellus on parantunut käytettävyydeltään tuntuvasti. 130 000 km ajetulle autolle jo kuudes piste.
Auton sijaintitiedon päivittyminen mobiilisovellukseen
Tämä kohta on nippanappa, että olisiko ollut alakohtana mobiilisovelluksessa, mutta kaksi kertaa jo sen avulla vieraaseen kaupunkin ja toisella kertaa Legolandin parkkipaikoille hukatun auton vaivattomasti löytäneenä arvostankin ominaisuutta nyt niin korkealle, että tämä on erillinen kohtansa. Eli nyt Volkswagen mobiilisovellukseen päivittyy auton sijaintitieto. Aiemmin siinä näki ironisesti vain oman sijaintinsa.
Auto sijaintitiedon toimimisesta tulee jo seitsemäs piste käytetylle autolle.
Auton infotainmentiin pelejä
Ohjelmistopäivitys 3.2 toi mukanaan ID.4:än infotainmentiin sovelluskaupan uutena ominaisuutena. Sovelluskauppaan oli ilmestynyt myös ladattavaksi pelit. Tietenkin ne latasin heti käyttöömme. Peleillä olikin kesän lomamatkoilla kovasti viihdearvoa kun esimerkiksi useamman kerran satamissa odotimme pitkiäkin aikoja laivaan pääsyä.
Kahdeksas piste sille, että 130 000 ajettu ID.4:mme on parempi kuin se oli uutena:
Pelit ovat viihdyttäviä mm laivoille pääsyä odotellessa, tai muutoin jos jotain ihmisiä esimerkiksi täytyy autoon odotella. (todellisuudessa tämän auton käytettävyyttä lisäävä arvo on olematon, arvo on viihdyttävyydessä).
Vaikutus auton kulutukseen
Useat ID-autojen (3, 4 ja 5) käyttäjät ovat raportoineet 3.2 päivityksen myös pienentäneen auton todellista kulutusta. Itse en ole pystynyt tätä riittävän varmalla pohjalla toteamaan, joten tästä kohdasta en vielä anna pistettä kumpaankaan suuntaan.
Auton käyttäjien profiilit
Nyt autossa on mahdollista määritellä eri käyttäjille omat pforfiilit. En ole ottanut vielä ominaisuutta käyttöön ja ajamme yhdellä pääkäyttäjäprofiililla. Tämä johtuu siitä, että eri profiileita käyttämällä auton lämmityksen ja lataamisen etähallinta ei toimi, mikäli autolla on viimeksi ajettu ja jätetty parkkiin jollain muulla kuin pääkäyttäjäprofiililla. Profiilikohtaisesti käyttämällä saisi määriteltyä esimerkiksi muistipaikoilla varustettujen istuimien, ilmastoinnin ym säädöt käyttäjäkohtaisesti toimiviksi. Päivityksen myötä autolla liikkeelle lähdön lisävaivaksi tuli profiilin kuittaus inftainmentin näytöltä. Itse en tuota noteeraa mihinkään suuntaan, koska sen kuittaus sormella on jo kauan sitten Leafeissa opittu automaattinen toiminto. En anna kummallekaan siis tästä pistettä, koska ominaisuutta ei aiemmin ollut ja nyt eri profiilien käyttämisestä olisi meidän ajossa enemmän haittaa kuin hyötyä.
OBD11:lla koodatut ominaisuudet katosivat
Olin koodannut ID.4:äämme joukon ominaisuuksia, joita arvostan, eikä niitä autossa vakiona ole käytettävissä. Koodaukseni olivat olleet mm: ns perinnevakkari käytettävksi adaptiivisen vaihtohtona, ovien lukituksen avaus P-napin painalluksella, istuinten mukavuustoiminto sekä etu- ja takavalopaneelit palamaan aina. Kaikki nämä asetukset katosivat päivityksessä, kuten aina niiden yhteydessä käy. Onneksi ne saa palautettua OBD11 avulla takaisin, mutta 3.2 toi sellaisen lisämutkan koodaamiseen, että nyt auton konepelti pitää olla avattuna kun koodauksia tekee. Tuo ei tosin ole itselle mikään ongelma. Yhtä ominaisuutta lukuunottamatta sain haluamani ominaisuudet koodattua takaisin, mutta ovien lukituksen avaus P-napilla ei onnistunut kuten ennen. Tuon vaivan sain kuitenkin kierrettyä koodamalla infotainmentiin näkyviin valikon, josta sain poistettua kokonaan ovien automaattisen lukituksen liikkeelle lähtiessä. Tämä oli siis käytännössä myös kohta, josta ei kumpaankaan suuntaan pisteitä herunut.
Yhteysongelmien määrä lisääntyi ja niiden vaikutus paheni
ID.4 haluaa olla aina kytkettynä nettiin ja minäkin sen haluan toimivan, koska sitä kautta autossa toimii useita hyödyllisiä toimintoja, joita arvostan. Jo aiemmalla ohjelmistoversiolla (2.4) auton yhteydet pätkivät ajoittain. Toisinaan kuului kaksi vaimeahkoa "poks" -ääntä kojelaudan keskikaiuttimesta ja auto hukkasi yhteyden nettiin. Tätä siis tapahtui edellisellä softaversiolla harvemmin kuin nyt ja se palautui nopeammin takaisin. Nyt 3.2 -versiolla niitä on useammin ja tällä kertaa ne toisinaan mm jäädyttävät navigaattorin siihen kohtaan missä ääni kuului sekä antavat erilaisia virheilmoituksia, kuten että SOS-puhelujärjestelmä ei toimi. Vika poistuu hetken päästä itsestään tai viimeistään kun auto on hetken seisonut ovet lukittuna parkissa. Huomioitavaa muuten tässä vaivassa on, että se toistuu vain Suomessa, ei missään Euroopan automatkojen aikana.
Tästä yhteysongelmien pahenemisesta uusi auto ilman ohjlemistopäivityksiä saa pisteet, eli 1 piste uudelle. Nyt pistetilanne siis 8-1 vanhan 130 000 km ajetun auton hyväksi.
Takaluukun potkuavaus lakkasi toimimasta -tilapäisesti
Se mikä volkswagenin(kin) softaosaamisessa harmittaa, on että päivityksissä tulee hyviä asioita, mutta sitten on niitä mitkä lakkaavat toimimasta. Autossamme ei ole mikään ominaisuus heikentynyt, mutta takaluukun mukavuusavaustoiminto jalkaa heilauttamalla lakkasi toimimasta. Tuon toki saimme kuitenkin kuluitta takaisin toimintaan merkkiliikkeen huollon tekemässä lisäpäivityksessä. En anna tästäkään kummallekaan pistettä siis. Ehkä miinus päivitetylle lisävaivasta.
Käytetyn auton akku ei vastaa uutta
Sähköauton akku kuluu ajan sekä kilometrien myötä. Olen seurannut melko tiiviisti oman automme ajoakuston kuntoisuutta suhteessa uuteen ja se pystyy nyt varaamaan 94 % uuden akun varaustasosta. Pientä hiipumista on siis auton käytettävissä olevan akkukapasiteetin osalta havaittavissa 130 000 kilometrin myötä. Tuo noin kuuden prosentttia laskenut akkuun varattavissa oleva energiamäärä tarkoittaa käytännössä kesällä ja maltillisessa maaseututieajossa 423 km toimintamatkaa uuden noin 450 km toimintamatkan sijaan.
Annan tästä uudelle autolle pisteen, koska toimintamakan pieni lyhentyminen on luonnollisesti käytetylle autolle pieni miinus. Tilanne nyt 8-2 vanhalle ja 130 000 km ajetulle autolle.
28 kuukautta käytetty ja 130 000 km ajettu auto on muutoin kulunut
No, eihän tuo auto tietenkään enää uusi ole kolmen ikävuoden lähestyessä ja noin 130 000 km ajettuna. Onhan se käynyt jo yhden kerran määräaikaishuollossakin, jolloin olennaisin toimenpide oli raitisilmasuodattimen ja lasinpyyhkijöiden vaihto. Lisätyönä vaihdatin jarrunesteet silloin. Tietenkin renkaat ovat kuluneet, eivätkä vastaa uutta ennen kuin ne päivitän uusiin. Kesärenkaat jouduinkin jo vuosi sitten päivittämään epäonnen vuoksi. Alusta myös kuluu ja yksi koiraluu tai muu vastaava muutaman kympin on osa alustaan kerran vaihdettu. Toki siitä ei minulle kuluja koitunut. Takuuhan tällä autolla on jo päättynyt akkua lukuunottamatta, eli seuraavat korjaukset alkavat maksamaan omasta pussista. Ulkoisesti kori on hyvässä maalissa ja kuosissa. Ainoastaan konepelissä pari kiveniskemää muistuttavat käytöstä. Sisältä auto on hyvän sisäpesun jälkeen lähes kuin uusi.
Annan auton kuluvien osien kulumisesta yhden pisteen uudelle autolle, koska ei 130 000 ajetun auton alustan osat ja muut vastaavat kuluvat osat voi olla enää uudenveroisia. Tilanne siis nyt 8-3, eli 28 kuukautta vanhan ja 130 000 kilometriä ajetun sähköautoni käytettävyys on parempi kuin se oli uutena.
Volkswagenin merkkiliikkeen huollolle sapiskaa ja roimasti
Kaikkien hyvien uusien ominaisuuksien ohella joudun valitettavasti antamaan ainakin Tampereelaiselle merkkiliikkeen huollolle runsaasti sapiskaa tästä päivityksestä. Ohjelmistopäivityksestä lähdettyäni auto oli infotainmentiltaan ja yhteyksiltään otettava käyttöön kuin uusi auto. Lisäksi uusia ominaisuuksia on niin paljon, että niihin olisi tarvinnut uuden auton luovutuksen tasoisen opastuksen. Mitä nyt tapahtui: huolto luki tietokoneelta jotain minulle kryptisen kuuloista tekstiä, mitä autolle on tehty. Sen jälkeen annettiin avain ja toivotettiin hyvää päivänjatkoa. Autoon istuessa alkoikin sitten tuskailu. Siinä autoliikkeen pihassa meni varmaan 20 minuuttia ennen kuin pääsin edes liikkeelle. Kotona jatkui asetusten muokkaus vähintään toisen mokonman aikaa. Auton saaminen uudelleen yhteyksien päähän ja edes avustavasti toimimaan oli sen verran monimutkaista sekä epäintuitiivista, että huollon olisi todella syytä tarjota 3.2 päivityksen jälkeen käyttöönotto-opastus sekä neuvonta uusien ominaisuuksien käyttöön. Onneksi kuitenkin tänä päivänä on some ja FB, joista sai nopeasti apua ja olin jo etukäteen lukenut muiden käyttäijien kysymyksiä sekä saamiaan vastauksia.
Yhteenveto: ei käytetty auto kuitenkaan ole kokonaisuutena uutta parempi
Tämä oli hieman tällainen kevyt ja leikkimielinen vertailu saman autoyksilön käytettävyyden eroista uutena ja 130 000 km ajettuna. Tietenkään yli satatuhatta ajettu auto ei vastaa uutta moneltakaan kulutusosalta ja ajoakkukin kuluu käytössä sekä ajan myötä. Kuitenkin nyt myös meidän ID.4 on osoitus siitä, että modernit sähköautot voivat parantaa käytettävyyttään vuosien myötä ohjelmistopäivitysten avulla. Enää ei aina tarvita raudan vaihtoa tai uuteen autoon vaihtamista autonsa käytettävyyttä parantaakseen. Ei ID.4 nyt vieläkään ole parhaiden tasolla lataustehossa. Ei sen kulutus pienentynyt Model S Ravenin tasolle. Eikä siihen tullut edes yhtään kilowattia lisää moottoritehoa. Tesla on OTA-päivityksissä vahva edelläkävijä ja on käytettävyydessään huomattavasti Volkswagen Groupia edellä. Silti, itse olen tyytyväinen, että teetin 3.2 päivityksen autoomme. Vieläköhän olisi jotain tulossa OTA-päivityksinä? Huhun mukaan 4.0 softaa ei enää näihin vanhoihin olisi tulossa. Vastaavasti kiinnostava on nähdä, miten tulevina vuosina kehittyvät myös Volkswagen Groupin uusina 4.0 ohjlemistolla tai uudemmilla toimituksiin tulevien ajoneuvojen ohjelmistot.
Keskustelu
Katselin ID.4-käytettyjä ja kummastelin hiukan kuvissa näkyviä akkujen varaustietoja.
Esim. alle 50tkm ajetun näytöllä 54% - 107km; eikös tuosta tule täydellä akulla vaivaiset 198km? Akku 52 kWh ja auto MY2021.
Liekö kyse pääasiassa pikaladatuista, jolloin akku voisi olla kiusattu heikolle hapelle vai voisivatko tuollaiset lukemat johtua tietynlaisesta ajotavasta juuri ennen kuvausta?
Useampia tällaisia tullut vastaan kun näitä olen selannut.
Moi, kiitos viestistä.
ID-sähköautojen GOM arvaa rangen edellisten ajojen kulutuksen ja mm vallitsevan ilman lämmön mukaan.
Siitä ei juurikaan pysty päättelemään akun kuntoisuutta.
Miksi haluat ovien automaattisen lukituksen pois? Nykyään liikennevaloissa voi näppärä kaveri siepata salkun takapenkiltä - Suomessakin saati etelämpänä.
Millä verukkeella sait tuon 3.2 päivityksen? Idn softa on aivan järkyttävän huono kaiken kaikkiaan, olis kiva edes saada tuo viimeisin jos vaikka himona korjais käytettävyyttä ja bugisuutta.
Moi,
Ihan vain varasin maahantuojan merkkihuoltoon ajan päivitykselle. Ei mulle ainakaan siinä mitään ihmeellistä ollut.
Kysyisin vielä tuosta akun kuntoisuuden tarkistamisesta.
Löytyykö auton lataushistoria jostain valikon syövereistä? Eli pystyykö tarkistamaan onko autoa ladattu akkua säästäen vai aina täyteen - ja jos usein täyteen, kuinka paljon se syö akun kapasiteettia?
Tavoitteena siis löytää ID.4, jonka akku kestää vuosien ajan yli 400 kilometrin kapasiteetilla; tämänhän pitäisi periaatteessa olla helppoa, koska 77kWh-akun range on yli 500km, ja silloin 80% kapasiteetista on yli 400km.
Olen löytänyt yhden ID.3:n, jonka näytöstä voisi päätellä kapasiteettia olevan yli neljänsadan kilometrin verran, joten sellaisiakin on - mutta onko sitä sitten ajettu vain lämpimällä kelillä vai miten siinä voi olla isommat lukemat kuin muissa?
Jatkoksi vielä - State of Health -akkutesti eli SoH tietysti kertoisi ilmeisesti akun kunnon ihan tarkkaan, mutta millähän konstilla autoliikkeet saisi sellaisia tekemään? Eräskin automyyjä oli kovin haluton siihen ryhtymään. Kallishan se on, ja tulokset saattaisivat heikentää myyntiä, joten ymmärrän haluttomuuden. Ilmoituksissa olen nähnyt tähän mennessä yhden akkutestiraportin.