13.03.2023

VW ID.4:ssäni on frunkki

Osoite kopioitu

Volkswagen Group ei ole jostain syystä halunnut toteuttaa MEB-alustaisiin sähköautoihinsa, kuten ID.3, ID.4 tai Skoda Enyag, etutavaratilaa eli frunkkia. Toisin on esimerkiksi Teslan autoissa tai korealaiskonsernin Ioniq5 ja Kia EV6 -sähköautojen kohdalla. Itse olen kaivannut edes pientä frunkkia, koska automme tavaratilassa kulkee usein kolme taloutemme koiraa ja olisi hyvä saada tavaratilan välipohjan alle hieman lisää tilaa vaihtuville tavaroille. Frunkissa voisin säilyttää pysyvämmin autossa kulkevaa tarpeistoa.

Facebook-ryhmässä näin kirjoituksen, jossa mainittiin https://www.frunk.at/ ja sieltä löytyväksi ID.4:äänkin frunkkikaukalo. Pienen selvittelyn jälkeen päädyin katselemaan tätä ID.4:ään ja ID.5:teen  tarkoitettua kaukaloa sekä sen mukana isommaksi mainittua kuljetuslaukkua. Hintaahan näille kertyi toimituskuluineen mielestäni aivan turhan paljon, hieman yli 300 euroa, mutta päätin kokeilla ja tilasin sen. Toimitustiedot tulivat nopeasti tilauksen maksamisen jälkeen sähköpostiini. Paketti lähti Itävallasta liikenteeseen seurannan mukaan ripeästi liikkeelle ja saapui perille lähi R-kioskille noudettavaksi noin viikossa. 

Investoinnin tarkastelua sen saatuani

Tällä jonkin verran yli 311,52 eurolla sain autooni 35 litraa lisää tavaratilaa, eli 8,90 euroa oli lisätilan litrahinta. Kalliimpaa kuin maito, mutta halvempaa kuin Amarone Alkossa. Kuka sitten määrittää oikean ja sopuisan hinnan tason?

Kuljetuslaatikolle mainitaan sisämitoiksi 92 cm leveyttä, 37 cm pituutta ja 14 cm syvyyttä. Nämä mitat kuitenkin kertovat aika vähän, koska laatikko ei ole likimainkaan kantikas, vaan auton etutilan muita toimintoja mukaillen monimuotoinen. Jos laatikkoa analysoi kulkusuuntaan nähden, loppuu se kulkusuuntaan nähden vasemmalle ikäänkuin kesken huomattavasti ennen lokasuojaa. Tälle on kuitenkin syynsä, koska näin nähtäville sekä helposti käytettäväksi ovat jääneet nestesäiliöt, kuten lasinpesunesteen täyttö. Tämä laatikon vasen puoli on isompi ja tasapohjainen alue, johon sopii tilaamani kuljetuslaukku. Oikealla laatikko menee lähemmäs auton lokasuojaa ja siellä on myös syvennys. Näiden kahden tilan välissä on taaksepäin laatikkoa kuristava kohta, joka on lovettu, jotta etupellin ylhäällä pitävää tankoa voidaan käyttää. Maksimikuormaksi mainitaan 10 kg, mikä on melko vähän.

Laatikon materiaali on ensivaikutelmaltaan halvan oloista kovahkoa muovia ja vielä kuukauden käyttökokemuksella ja muutamien kovempien pakkastenkin jälkeen hieman arveluttaa sen kestävyys. Toistaiseksi kuitenkin se on kestänyt.

 

Frunkin asennus

Olen sitä lajia mies, että en jaksa lukea käyttöohjeita, enkä oikeastaan tiedä edes millaiset käyttöohjeet paketin mukana tuli. Sen sijaan näihin käyttöihin tulee katsottua Youtube-videoita ja laatikon asennukseen löytyi esittely- ja asennusohjeet sisältävä video. Sen katsoin pikaisesti sivusilmällä läpi ja totesin laatikon pohjasta selkeät kiinnitysklipsit, joilla laatikko kiinnitetään etutilan poikittaistankoon pelkästään painamalla. Laatikon päissä on kumiset jalat, joilla se nojaa tukeviin kohtiin etutilassa. Pienen hetken jouduin hakemaan laatikon ja kiinnitysklipsujen kohtaa ja sitten vain painoin sen paikalleen. Siinä kaikki asennuksesta! Erittäin helppoa, todellista plug&use.

Tarkistin silmämääräisesti, että laatikko ei ainakaan voi ottaa etupeltiin kiinni, joten testasin sen ensimmäisen kerran pudottamalla hallitusti pellin kiinni. Kaikki hyvin ja toimii.

Frunkin täyttö

Täytin frunkkia ensin talvipakkasilla ulkona touhutessani maltillisesti. Olen sähköautoillut vuodesta 2015 saakka ja etenkin alkuvaiheessa sähköautoilua ilmeni usein vaihtelevia tarpeita erilaisille asioille matkaillessa. Siksi minulla on aina mukana aktiivisesti käytössä olevan Type2-kaapelin lisäksi vara-Type2 -kaapeli. Varakaapelilla on pituutta 5 metriä ja se on 3x32A ja aika iso ja 3,6 kg vyyhti jäykkää kaapelia. Type2-kaapelin sijoitin tilaamaani kuljetuslaukkuun ja frunkkilaatikon vasempaan laakeaan tilaan. Auton mukana kulkee aina myös 10 metrin pituinen 3x16A 3-vaihejatkokaapeli, jonka paino on noin 3 kg. Jatkojohdon sijoitin laatikon syvennyskohtaan. Kuljetuslaukkuun sijoitin myös Thulen kattotelineiden lukko-osat. Tilan sekä ilmoitetun kantavuuden puitteissa laatikkoon sopii vielä esimerkiksi aina mukanani kulkeva max 5000 kg 2,5 - 4 m venyvä hinausköysi.

Vaikka siirrettyjen tavaroiden vaatima tila takatavaratilassa kuulostaa monen mielestä vähäpätöiseltä, on sillä itselle merkitystä. Näin toimien sain tavatatilan välipohjan alle hieman lisää tilaa vaihtuville tavaroille silloin, kun kuljemme koiriemme kanssa.  Tavaratilan pohjan takaosassa olevassa syvennyksessä kulkuaan jatkaa edelleen esimerkiksi aktiivikäytössä oleva 3x6A-16A matkalatauskaapeli ja muuta tarpeistoa. Aktiivikäytössä oleva Type2-kaapeli jatkaa kulkuaan edelleen takatavaratilan oikeassa syvennyksessä. Vasemmassa syvennyksessä kulkee talvisin tyhjennettyyn 4 litran lasinpesunesteastiaan sijoitettuna hiekoitussepeliä. (Tuolla sepelillä on muuten pelastettu kotikadulla muutama polttomoottoriauto kun ovat jääneet kiinni. Itse en ole sitäkään vielä koskaan tarvinnut).

Frunkin käytettävyys

ID.4:n etutilaan pääsee runsaasti kuraa sekä talvella tuiskussa ajaessa lunta. Tästä johtuen tulen laittamaan frunkin tavarat lähiaikoina esimerkiksi Ikeasta saataviin tiiviisti sulkeutuviiin suuriin varastointipussehin. Kaukalon pohjaan on todennäköisesti hyvä porata vedenpoistoreiät kahteen kohtaan. Tähän asti ei ole kuitenkaan ilmenyt tarvetta kummallekaan toimelle.

Vakiona ID.4:ssä on käsin nostettava etupelti, joka laitetaan manuaalisesti tukikepin päälle. Tämä on mielestäni ID.4:ssä aivan ok, koska ei etupellin alla tarvitse normaalisti käydä kuin lasinpesunestettä lisäämässä. Paitsi jos sinne on tämän kaltaisen frunkin asentanut ja tilassa säilyttää useammin tarvittavia tavaroita.

Jos joku aikoo aktiivisempaa käyttöä varten sijoittaa tavaraa tuollaiseen ID.4:n frunkkiin, voi samaiselta myyjältä tilata kaasupumpun etupellin ylhäällä pitämiseen. Tosi tyypit varmaan teettää jossain samanlaisen sähköpumpun, mitä Teslailijat frunkkiin aika usein ovat laitatteneet. Itse en näitä kumpaakaan kaipaa, koska frunkkiin sijoittamani tuotteet ovat sellaisia, joita en oikeastaan halua joutua käyttämään, mutta ne kulkevat varalta mukana.

(minulla ei ole mitään kytköksiä tässä kirjoituksessa mainitsemaani verkkokauppaan)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Boletus
30.03.2023 10.21

Olisi ihan mielenkiintoinen tuote, mutta hinta saisi olla maksimissaan puolet tuosta. Lisäksi Enyaqiin eivät tarjoa tuota, joten ilmeisesti jotain eroa on automallien välillä tämän yhteensopivuuden osalta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

frunk ID.4

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (32) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (2) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (248) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb