26.05.2016

Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016

Osoite kopioitu

Hei, ei tässä näin pitänyt käydä! Viime viikonloppuna kisattu Neste Myllylampi Ecorun piti olla mulle revanssin paikka, sillä se se oli eka ecorun johon osallistuin kaksi vuotta sitten ja varsin huonolla menestyksellä. Jumbosijoja mulla ei ole ton ekan kisan jälkeen ollut ja nytkin kaiken piti olla kohdillaan, mutta yllättäen olin jälleen kirkkaasti viimeinen; yli litran erolla toiseksi viimeiseen! Ei ole todellista! Kirjoitin Facebookiin, että jos tässä kisassa tulee nyt jumbosija niin kilpailu on kirottu, ja nyt se näköjään tuli todistettua.

Mikä sitten meni vikaan?

Alkutankkaus. Olen siitä 100 % varma. Leonin ajotietokone näytti kisareitin kulutukseksi 4,4 l/100 km, mutta tankkauksesta laskettu kulutus olikin 5,4 l/100 km. WTF? Kaverinikin kommentoi, ettei ole mitenkään mahdollista että olisin tuolla reitillä pystynyt käyttämään noin paljon bensaa, enkä kyllä usko siihen itsekään, kun vertaa aiempien kisojen tuloksiin. Sitä paitsi viime kisassa ajotietokone näytti huomattavasti suurempaa kulutusta kuin tankattu. Tässä voi vain tulla siihen johtopäätökseen, että Leonin tankkauksesta laskettuihin kulutuksiin ei voi luottaa yhtään. Ja se on aika ikävää tässä lajissa!

Vaan on kyllä tosi outoa, että kahdessa viime vuoden ecorunissa, mihin Leonilla osallistuin, ajotietokoneen näyttämä ja tankkauksesta laskettu kulutus oli täsmälleen sama, kun nyt tulokset ovat olleet ihan ääripäitä. Mietin, mistä se voisi johtua ja tulin siihen tulokseen, että viime vuoden kisojen tankkaukset onnistuivat, koska niissä auto tankattiin pukilta eli auton polttoaineen täyttöaukon puoleinen takarengas on korokkeella. Tällöin bensa pääsee valumaan tankkiin paremmin ja eikä sinne jää ilmakuplia.

Käytin Leonin alkuviikolla öljynvaihtohuollossa ja kysyin samalla huoltoneuvojalta, minkä muotoinen tankki Leonissa oikein on. Huoltoneuvoja näytti minulle kuvaa, jossa näkyi tankin muoto ja ilman poistoputki. Ensinnäkin ilman poistoputki on tosi pitkä ja ohut, minkä seurauksena ilma tulee tankista hyvin hitaasti pois. Sehän on jo ollut tiedossa, että bensa vajuu tankkiin tuskastuttavan hitaasti ja kuvan perusteella se ei ollut mikään ihme. Uskoakseni suurin syy epämääräisiin tankkaustuloksiin on kuitenkin Leonin polttoainetankin muoto. Siinä on iso kuoppa keskellä ja korkein kohta on täyttöputkea vastapäätä. Jos tankkausta ei suoriteta korokkeelta, korkeimman kohdan täyttyminen on ihan sen ohuen ilmaputken tyhjenemisen varassa.

Alkutankkaus. Valkoinen auto pukilla, vihreä ei.

Myllylammen kisassa vain lopputankkaus suoritettin pukilta. Alkutankkauskin piti, mutta huoltoaseman polttoainekenttä oli toisen mittarin kohdalla niin kuopalla, että pukkia käytettiin vain siinä, koska siten saatiin sen puoleiset auton vaakatasoon. Eeeh... Kaverini sanoi, että olihan se periaatteessa tasaväkistä kaikille, kun alku oli tasamaalta ja loppu pukilta. Mutta jos ekassa autossa on suora tankki ja toisessa kuppi, niin vain ekan tankki saadaan täyteen tasamaalla kun taas tokaan jää ilmaa.

Normaalisti Ecorunin alkutankkauksen pitäisi tehdä auton polttoaineen kulutuksen seurantakaavioon piikki (koska ammattilaisten suorittama kisatankkaus on niin tappiin saakka tehty). Tässä kisassa alkutankauksesta laskettu kulutus oli kuitenkin täsmälleen sama kuin auton näyttämä 5,3 l/100 km. Ja tämän kisaa edeltäneen matkan keskinopeus oli 81 km/h, kun kisassa keskinopeus oli vain 59 km/h. Ei oikein kuulosta loogiselta, että kisareitin 22 km/h hitaammalla nopeudella kulutus olisi desin enemmän?

Fuellyn tankkauskuvaajasta erottaa hyvin aiemmat ecorun-tankkaukset, mutta tästä kisasta piikki jäi puuttumaan.

Ajatuksia reitin varrelta

Lopputuloksia lukuunottamatta kilpailu sujui varsin mallikkaasti. Kartturina mulla oli Asko, jonka kanssa olen ajanut kerran ennenkin, kolmannessa ecorunissani. Ooh, eka kerta kun mulla ei ollut uusi kartturi! Tykkäsin hirveän paljon työskennellä Askon kanssa, sillä kokeneen parin kanssa sain keskittyä ennen kaikkea ajamiseen.

Välillä tuli ajettua vähän turhankin rauhallisesti, mutta en oikeastaan tiedä miksi. Voisi tämänkin kai laskea eräänlaiseksi kokeiluksi, sillä olen ymmärtänyt, että kuskeja jotka käyttävät ajamiseen vielä omaa minuuttiaan ja niitä jotka ajavat koko ajan minuutin edellä aikataulua. Saavuimme AT:lle muutaman kerran oman minuuttimme loppupuolella, mistä seurasi, että emme päässeet lähtemään heti seuraavan minuutin alkaessa liikkeelle, mikä söi seuraavan pätkän ajoaikaa. Lopputuloksena oman minuutin käyttämisestä ei siis hyötynyt mitään.

Ekalle AT:lle olimme ajamassa ihan hyvällä aikataululla, kun 10 km ennen AT:ta saavutimme traktorin. Koska matkaa seuraavaan risteykseen oli vähän vajaa kilsa, Asko mietti, että ei tarvitse ohittaa sitä, eikä mutkikkaalla tiellä hirveästi ohituspaikkoja edes ollut. Mutta voi pojat, että oli pitkä kilometri! Traktori ajoi pääosin 30 km/h, mutta yhdessä vaiheessa se pudotti nopeuden 20 km/h:iin. Tuo kilometrin pätkä olisi normaalisti ajettu vajaaseen minuuttiin, mutta nyt kykimme siinä pari minuuttia, mikä ei tehnyt hyvää keskinopeudelle. Lopputuloksena jouduin kaahaamaan seuraavan 60 km/h alueen jouduin kaahaamaan aika vauhtia ettei myöhästytty. Kymmenen sekuntia meillä taisi jäädä aikaa, pikkasen oli sykkeet korkealla kun kaarsin AT:lle! Tulipahan opittua, että parempi painaa ohi jos risteykseen on matkaa yli puoli kilometriä.

Ei olisi enää kuin 600 m käännökseen...

Viimeisellä AT:lla myöhästyimme. Eksyimme lopputankkaus-bensa-aseman pihaan, minkä seurauksena myöhästyttiin AT:lta pari sekuntia. Rivakalla kiihdytyksellä olisi ehkä ehditty bensiksen takana olevalle AT:lle, mutta eteen sattui pyörää taluttava rouva, joten se oli sitten siinä. En sentään viitsinyt ajaa kumoon. :D Viimeiseltä AT:lta myöhästyi myös kaksi muuta autoa. Nuotteihin merkittyyn aikatauluun nähden reitille annettiin ennen lähtöä pari minuuttia lisää ajoaikaa, ettei siinä tulisi niin kiire. Minusta tosin kiire oli ihan oma moka, sillä jos motarin olisi ajanut 80-100 km/h sijaan sallittua 120 km/h niin varmaan olisi ehtinyt. 

Muutama sekunti aikaa jäljellä, AT muutaman metrin päässä ja eteen sattuu kiireetön jalankulkija! :O

Kohtuuttoman kulutuksen lisäksi lopputuloksista löytyi myös toinen yllätys. Olimme sen myöhästyneet taukoa edeltävältä AT:lta minuutilla. Ja se kun oli ainut etappi, jossa olimme etuajassa! Hidastelin pätkän lopussa 80 km/h alueella 60 km/h ja silti jouduimme odottamaan AT:lla omaa minuuttiamme, ennen kuin pystyimme antamaan aikatarkastuskortin valvojalle. Ilmeisesti olimme sitten laskeneet väärin saapumisajan... Kisan tuloksiin näillä kahdella myöhästymisellä ei ollut mitään merkitystä, sillä ilman niitäkin kulutusero edelliseen kilpailijaan nähden oli 9 desiä... Meidän kisan loppukulutus oli siis sakot mukaan lukien 5,609 l/100 km.

Vaikka oli kevätkisa, leikkuupuimurit onneksi loistivat poissaolollaan. Noh, olihan siinä yhdessä traktorissa jo riittävästi haittaa. Yhdessä vasemmalle kaartavassa mutkassa kohdattiin sen sijaan leveä kuljetus ja vielä meidän kaistalla! Joku kaistapää ajoi siinä vastaan mönkijällä, jossa oli kyydissä vaakasuorassa puolitoistametrinen tukki. Onneksi ei ollut vastaantulijoita, niin pystyttiin väistämään se.

Niin mikä tuli vastaan?! Videolta katsottuna ohitustilaa on reilusti, mutta tuolla hetkellä se tuntui kaikelta muulta etenkin, kun ei mitään hajua tuleeko joku vastaan tuolta vasemmalle kaartuvasta mutkasta ja vauhtiakin oli.

Parasta Neste Myllylampi Ecorunissa on ehdottomasti reitti! Ei ihme että olin kaksi vuotta sitten ihan haltioissani, sillä niin kauniita maisemia reitille osuu. Tiet ovat hyväkuntoisia ja ne muutamat hiekkatiepätkätkin ovat melko hyviä. Siis olihan hiekkatiet paikoitellen kuin kuulalaakereilla ajamista, mutta ei ollut mitään ikäviä monttuja, joita olisi joutunut väistelemään.

Hybridit

Pohdiskelin viimeksi Toyota Auris Hybrid -tekstissäni, että ecorunissa hybridit pitäisi erottaa omaan luokkaansa ja Myllylammen kisa vahvisti entisestään tätä käsitystä. Mieheni avautui minulle taannoin, että kuinka tyhmiä me olemme, kun suostumme samaan sarjaan sellaisten kanssa, joilla on akku täynnä ylimääräistä energiaa kisan alussa. Että meidän pitäisi saada vastineeksi mukaan litran täyttöpullo bensaa. Nii-in! Hybridit keräävät tietysti myös matkalla energiaa talteen ja pystyvät ajamaan kisassa kymmeniä kilometrejä sähköllä samalla, kun polttomoottorit käyvät taukoamatta. Tämä on tietysti pelkkää teknistä etumatkaa, mutta silti selkeä syys jakaa hybridit omaan luokkaansa?

Myllylammen ecoruniin osallistui 15 autoa, joista yhdeksän kulki bensalla. Näistä neljä oli hybridejä, joista kolme vielä samanlaisia uusia Toyota Priuksia. Olin ihan varma, että hybridit vievät ensimmäiset sijat etenkin, kun kisan keskinopeuspyynnit olivat niin maltillisia; pääosin 55-64 km/h. Alussa ja lopussa pyynti oli 74 km/h, kun ajettiin niin pitkän motaria. Todettiin muutamien kisaajien kanssa jo ennen reitille lähtöä, että hybridit kisaavat kärkisijoista ja me perinteisillä autoilla niistä seuraavista ja niinhän siinä kävi. Yksi Prius tosin keskeytti ajettuaan harhaan pahemman kerran.

Luokkatulokset

Yhteenveto

Kisasta jäi epämääräisen loppukulutuksen takia aika paha maku suuhun, mutta nyt olen jo leppynyt. Selkeää on kuitenkin, että Leonin kulutusta ei ole mahdollista laskea luotettavasti, jos tankkausta ei tehdä pukilta sekä alussa että lopussa. Tämä on huomioitava seuraavissa kisajärjestelyissä! 

Kauden viimeinen kisa 1000 Lakes Ecorun ajetaan pe-la 1.-2.7.2016 täällä Jyväskylässä. Vielä ei ole selvinnyt, onko kyseessä yön yli ajettava kilpailu vai kahteen päivään jaettu kilpailu. Ammoisina aikoina ecorunit ovat monesti olleet yökisoja, mutta viime vuosina niitä ei ole ilmeisesti enää ollut. Yleisesti vaikutti siltä, että kisaajat eivät ole kovin innostuneet ajamaan yöllä. Minä aion jättää kisan väliin jos se ajetaan yön yli, koska tiedän etten pysy hereillä. Vaikka tie olisi kuinka mutkikas ja tekemistä piisaisi, niin ei se auta siihen, että reaktiokyky heikkenee väsymyksen kasvaessa. Taloudellinen ajo ei voi olla liikenneturvallisuudella leikkimistä.

Kisareitillä oli mahtavia maisemia, joissa silmä lepäsi sen minkä ehti. :)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Joopajoo
29.05.2016 10.27

Nää taloudellisuuskisat on täyttä hölmöilyä: ajetaan yleisen liikenten seassa, ja jos ei voi vaarallisesti ohittaa normaalia liikennettä niin sitten kaahataan vaarallisesti jotta voitaisiin kuroa aikaa kiinni mutta lopulta kuitenki madellaan vaarallisesti ja odotetaa maalis et saa antaa kortin valvojalle?

jari willner
19.06.2016 20.47

Joopajoo ei ilmeisesti ole koskaan ollut kisoissa mukana? tervetuloa ajamaan 60km/t keskinopeudella mutkaisia ja mäkisiä paikallisteita ja rallipolkuja. siinä sivussa pitäisi myös säästää polttoainetta.
meidän kisamme meni ilman ongelmia maalisiirtymää lukuunottamatta. traktorit olivat tien sivussa ja joka AT:lla saimme ojentaa kilpailukortin suoraan merkittäväksi. huomasin alkumatkasta ykköstien tunneleissa, että kulutus nousi heti kun valot syttyivät. onneksi ei ollut kovin kuuma kun ilmastointikin piti olla pois päältä. maaliin mennessä olin väärällä kaistalla kun tuli ohje kääntää vasemmalle. myöhästyimme kun ruuhkassa ei paikkaus lennossa onnistunut. lopputuloksena varsinaisten bensa-autojen kakkos sija. ykköspaikka hävittiin miehistön painoindeksillä

Jenni
19.06.2016 21.06

Vähän pääsi viivästymään joopajoolle vastaaminen, kun en oikeastaan tiennyt, mitä vastata... Oli nimittäin harvinaisen hyvin (vai huonosti???) tiivistetty kisa silloin, kun mikään ei mene putkeen. Kilpailumatkasta 95% kyllä ollaan ihan vaarattomia, mutta haluaisin että se 5%:kin olisi vaaratonta. Alinopeus ei sinänsä ole vaarallista, mutta takanatulijat saattaa tehdä vaarallisia päätöksiä. Tässä kisassa ajoin jälleen muutaman kilometrin ylinopeutta, vaikka aina sitä haluaisin välttää. Mutta kilpailuvietti ei antanut myöhästyä! Juttelin kisan jälkeen autokoulutyypeille jotka kisaavat myös, että miten he suhtautuvat asiaan ja sanoivat että he eivät vaan koskaan aja ylinopeutta. (Ja silti eivät koskaan myöhästy.) Hatunnosto heille, olkoot he uusia idoleitani joidenlaisiksi haluan kehittyä!

Viime kisa oli reitiltään ja keskinopeuksilta helppo, mutta Jyväskylän kisaa odotan taas vähän kauhulla. Onko se taas taloudellisen ajon soratieralli? Normikisan voi ajaa ihan vaarattomasti, mutta jos jkl keskinopeudet on kovat, niin voi taas tuntua vähän turhan hurjalta ajaa niillä sorateillä. Ei pitäisi olla taloudellinen ajo rallia niin kauan kuin se on muun liikenteen seassa, vaikka sitä vähän onkin hiekkateillä.

Hyvä suoritus oli teillä Jari, harmi että tuli yksi myöhästyminen. Jännää että huomasit auton valojen vaikuttava kulutukseen, olen pitänyt sitä aina niin pienenä vaikuttimena ettei voisi huomata. Kohtuullisen lämmin keli oli, onneksi ei yhtään lämpimämpi niin kesti ilman ilmastointia. Kisan jälkeen kyllä tuntui ihan hassulta laittaa ilmastointi päälle ja se pitikin laittaa tavallista lämpimämmälle kun tuntui muuten kylmältä...

Olli M
23.06.2016 01.45

Tankkauskommentti: Meillä on perheessä kakkosautona Seat Ibiza ST, ja siihen ei todellakaan saa tankkia täyteen paitsi painamalla tankkauksen loppuvaiheessa pistoolilla tankkausaukon sisäpuolella olevaa pientä nuppia, liekö se jonkinlainen venttiili ilmanpoistoputken päässä? Tankkiin saa menemään vielä reilut 10 litraa kun älyää painaa sitä venttiiliä (sitä painetaan sivusta alaspäin). En tiedä onko Leonissa samanlainen.
Vähän ihmeelliseltä kuulostaa tuo tankkaaminen ecokisoissa, auton heiluttaminenkin on kielletty. Jos matka on vain luokkaa 300km ja tankkaus luokkaa 10l, virhettä syntyy väistämättä tosi paljon, ei ole mitään mieltä ilmoittaa tuloksia useilla desimaaleilla.. väitän että luokkaa 10% virhe syntyy tosi helposti.
.. Eräs virhelähde on lämpötila; jos ulkona on lämmintä niin alkutankkaukseen kannattaa mennä mahdollisimman tyhjällä tankilla; bensa laajenee tankissa sitä mukaa kun se lämpenee. Talvella (pakkasella) tietysti toisin päin, mahdollisimman täydellä tankilla tankkauksen niin tankin sisältö kutistuu mahdollisimman vähän.. (Kokemus 90-luvun alusta Lapissa, auto Nissan Sunny: Hellepäivä, aivan kuivaksi ajetun tankin täyttäminen piripintaan. Sitten ajoa 180km ja vastaan tuli tosi halpaa bensaa tarjoava asema. Hämmästys oli kun tankkiin meni tosi vähän bensaa, muistaakseni laskennallinen kulutus oli luokkaa 3l tai vähän alle.. maassa oli vielä routa ja ulkona melkein 30C (kuinkahan paljon tien pinnassa), bensan on täytynyt tankissa laajentua melkoisesti.
Samaan asiaan liittyen, ainakin Toyotassa on tietääkseni tankissa jonkinlainen "rakko" jonka tarkoitus lienee estää ettei tankki vaurioidu lämpölaajenemisen johdosta kun on tankattu "liian" täyteen. Tämäkin saattaa reagoida lämpötilaan merkittävästikin?
Ehkä Seatissa sen venttiilin tarkoitus on sama kuin Toyotan rakolla; tankkiin tullessa ylipaine (vaatii siis myös ilmaa tankkiin!) venttiili laskee painetta eli ilmaa pois..
Eli, talouskisassa kesällä alkutankkaukseen aina mahdollisimman tyhjällä tankilla?

Hybrideistä: Ajan itse Auris hybridifarkulla, keskikulutus on ensimmäisen 60tkm osalta noin 4,7l/100, ajo pääasiassa 12-15km pätkää päivittäin kesät talvet pk-seudulla. Autolla ei ole koskaan käyty Tamperetta kauempana, ja sielläkin vain pari kertaa. Kulutus on luokkaa 2,5l vähemmän kuin edellisellä autolla (Skoda octavia 1,2 DSG)
Eli kyllä, perinteisellä voimansiirrolla ei ole mitään mahdollisuuksia hybridiä vastaan, paitsi ehkä puhtaassa maantieajossa (mutta tuskin silloinkaan, Atkinson moottorin hyötysuhde peittoaa turbot, ihan uusimmista 1l pikkukoneista en ole varma).
Kaupunkiajossa hybridi on ylivoimainen, siitä yksinkertaisesta syystä että moottori käy vain kun tarvitaan, ja aina riittävällä kuormituksella jotta hyötysuhde ei kärsi (ja kyllä, en siksi enää koskaan osta perinteisellä voimansiirrolle varustettua autoa, varsinkin ruuhka-ajossa ero on todella suuri hybridin eduksi)

Eli siis varmaan hybrideillä olisi järkevää olla oma luokka.

Kulutuksen mittaaminen olisi varmaan järkevää tehdä (ainakin "myös") Scangaugen tapaisella OBD porttiin kytkettävällä laitteella; se voisi ehkä olla myös kalibroitu maahantuojalta saatavan tiedon perusteella? Auriksen virhe on luokkaa 3-4 % (sen verran olen joutunut korjaamaan Scangaugen näyttöä jotta näyttää oikeita lukemia). Toisaalta varmaan kaikkien autojen tietokone valehtelee noin -5% +-, eli vertaamalla Scangaugen lukemia keskenään suoraan päästään todennäköisesti parempaan suhteelliseen (ajoneuvojen välisten erojen vertailu) tarkkuuteen kuin alku ja lopputankkausten eroja mittaamalla.

Olin jo ilmoittautumassa kokeilumielessä Jyväskylän kisaan mutta.. näköjään vaaditaan kakkoskuski ja sellaista ei ole .. eikä myöskään halua kustantaa hotelliyötä kahdelle vaikka joku löytyisikin. Sääli, tekisi joskus mieli kokeilla miten sitä itse pärjäisi..

Olli
23.06.2016 02.03

Edelliseen kommenttiin liittyen vielä. Löysin sen Ibizan venttiilin kun korkkia sulkiessa kuului suhahdus; avaamisen jälkeen tankkiin sai taas pari litraa bensaa jne.. kunnes tajusin painaa sitä venttiiliä tai putken päätä tankkauspistoolilla. Eli ei se ehkä ole mikään ylipaineventtiili, Seatin tankki lienee sellainen että sinne jää tarkoituksella ilmatasku, joka avataan kun tankin korkki suljetaan (jotta bensa pääsee saman tien valumaan tankkausputkesta tankkiin)
Eli, Ecorun kisojen kulutuksen mittausta tai tankkausrutiineja tulee kehittää, muuten kisaamisessa ei ole mieltä.

Jenni
29.06.2016 14.43

Suuret kiitokset Olli ihan huikean pitkästä kommentista! Mahtavaa saada tällaisia pitkiä pohdiskeluja. :)

Tankkauksesta:

Polossa oli vastaava ilmausnappi bensatankissa kuin sulla Ibizassa ja se oli tosi hyvä. Yksi napin painallaus pistoolilla ja bensa suorastaan hukahti tankkiin, vaikka oli ollut ihan piripinnassa. Leonissa eällaista nappia ei kuitenkaan ole, vaan bensa valuu tankkiin sitä vauhtia kuin ohut ilmaputki jaksaa ilmaa puskea ulos. Kokemukseni mukaan äärimmäisen hitaasti...

Ecorunissa auton heilutus ilman poistamiseksi tankista tehdää ajamalla hötkyttelylenkki tankkausten välillä. Kisatankkauksiahan on se 4 kpl; 2 alussa ja 2 lopussa ja näiden väleissä on hötkyttelyt. Ei kyllä olisi huono idea vaikka autoa saisi heilutella tankkauksen aikanakin, tosi vaarana tietty on että heilahtaa bensat yli äyräiden. Mutta nyt se tosiaan on kielletty.

Kilpailuissa on pidetty luotettavan tankkauksen rajana noin 10 litraa. Tämä vaatii sen noin 250 km pitkän reitin. En tiedä mistä tämä oletus on tullut. Ehkä se on aikoinaan todettu luotettavaksi ja nykyautot on muuttuneet hankalammiksi tankattaviksi? Lajiryhmässäkin on nyt keskusteltu, että tankkaukselle on tehtävä jotain, että siitä saadaan luotettavampi.

Polttoaineen lämpötilan vaikutusta en ole koskaan ajatellut kisakulutukseen vaikuttavaksi tekijäksi! Mutta hyvä huomio se on. Oon kyllä oppinut että etenköän kesällä ei oassaa tankata autoa ihan piripintaan ja jättää sitten seisomaan, sillä polttoaine laajenee silloin.

Johonkin kisaan menin Pololla tosi tyhjällä tankilla ja lopputuloksesta olin sitä mieltä, että en saanut sitä alkutankkauksesa ihan täyteen ja ajattelin, että se johtui siitä, että täytettävää oli niin paljon Sen jälkeen olen mennyt kisoihin täydemmällä.

Hybrideistä:

Hybridit tullaan hyvin todennäköisesti siirtämään omaan luokkaansa ensi kaudella, onneksi! Perinteiset polttikset eivät vaan pärjää niille. Vasta jos ajetaan jotain 80 km/h niin hybriditekniikasta ei ole enää niin paljon iloa.

Minäkin mielelläni ottaisin hybridin, mutta ei tuo Auris innosta joten täytyy odotella, että niitä tulisi muillekin merkeille.

Kulutuksen mittaus:

En osaa sanoa tuosta scangaugesta, miten tarkka se on. Vaikutti kyllä mielenkiintoiselta laitteelta kun googletin, että millainen se on. En siis ollut aiemmin kuullut siitä. Minulla on autossa Driveco joka ottaa obd-portista vastaavasti dataa, mutta sekä Polossa että Leonissa se on näyttänyt ihan vääriä kulutuslukemia. Polossa liian vähän ja Leonissa liikaa, mutta ei loogisesti kuitenkaan verrattuna ajotietokoneen antamiin lukemiin.

Epäilen että maahantuojilla olisi tarjota suoraan tarjota korjaavia lukemia noihin. Polon aikaan tutkittiin joskus asiaa ja minulle sanottiin, että vw konserin autoilta on vaikea saada oikeaa tietoa kulutuksesta. En tiedä miksi.

Kilpailukulutuksen mittausta on kai jossain vaiheessa mietitty myös tehtäväksi obd-porttiin kiinnitettävillä laitteilla, esim. Drivecolla, mutta asia on kai hautautunut. Pitäisi hankkia autoihin jostain nuo laitteet ja selvittää niiden luotettavuus. Asia lienee osittain kustannuskysymyskin.

Toivottavasti näemme ensi vuonna kisoissa! Haali kartturiksi joku ja tule mukaan, kun kisataan pk-seudulla. :)

Ja oikeesti kiitos vielä kommentistasi! Oli hyviä pointteja, laitan tiedoksi myös lajiryhmään!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb