10.09.2014
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
Kävipä niin kivasti, että pääsin mukaan vielä kauden viimeiseenkin EcoRun-taloudellisuusjokilpailuun. Tällä kertaa kisa järjestettiin Vantaalla, jonne karautin aamulla mustalla ratsullani Lahden parhaasta B&B-paikasta eli siskoni luota. :)
Polo valmiina päivän koitokseen Hinausautokeskuksen pihassa.
Kilpailun alku oli aikamoinen farssi, kun emme löytäneet lähtöpistettä! Ajoimme puoli kilsaa todetaksemme, että lähtöä ei vaan näy, ja suuntasimme takaisin alkupisteeseen Hinausautokeskukselle. Kun 3 muuta tiimiä tuli vastaan, ajattelimme, että heillä on lähtö tiedossa ja teimme uukkarin heidän peräänsä, mutta hetken päästä hekin palasivat ja me heidän perässään kysymään, että missä hitossa se lähtö nyt oikein on. Siinä se sitten oli ihan Hinausautokeskuksen liepeillä, mutta kun se oli miehittämätön ja siitä puuttui punainen AT-merkki, olimme ajaneet onnellisen tietämättöminä sen ohi. Ihan oikeaan suuntaan, muuten...
Lähdön löydyttyä suuntasimme kaikki 4 tiimiä reitille peräkanaa normaalin 2 minuutin aikaeron sijaan ja ihan väärässä järjestyksessä. Edelläni ajanut Skoda Citigo jarrutteli kisan alussa mutkissa ja mäissä aika innokkaasti, minkä seurauksena olin välillä ihan sen perässä kiinni vaikka kuinka yritin pitää etäisyyttä. Mutta kun Polo nyt vaan halusi aina rullata sen aina kiinni!
Citigo jarruttelee ihan turhaan hyvässä alamäessä!
Jossain välissä lopulta aukeni riittävän pitkä suora, jossa pääsin painelemaan pikkuisesta ohi. Pitkään aikaan sitä ei näkynytkään, mutta etapin loppuvaiheella se saavutti meidät ja joutui sitten ajelemaan perässämme. Ja sitten me vielä saavutimme viimeisellä numerolla ajavan Priuksen, joka kyllä ystävällisesti yritti antaa tietäkin yhdessä kohtaa, mutta tulkitsin viestin vähän väärin enkä tajunnut ohittaa sitä kuin vaan vasta myöhemmin.
Viime merkinnässä lupasin, että yrittäisin jatkossa muistaa jarrutella alamäissä etten ajaisi ylinopeutta. No toisin kävi. Myöhästyimme lähdöstä melkein 5 minuuttia ja Citigon perässä ajaminen hidastutti entisestään, joten piti kilometrejä koittaa niellä mahdollisimman ripeästi.
Kun baana aukesi, viime merkinnässä antamani jalot lupaukset ylinopeuden välttämisestä saivat kenkää ja annoin Polon taloudellisesti vieriä mäet aikalailla omaa vauhtiaan. Ekalla tauolla kilpakumppanit kommentoivat, että ei olisi kyllä kestänyt tutkia heidänkään ajonsa. Nyt niitä ei ollut, joten sanktiota ei tullut, mutta itseäni kyllä harmitti tämä alamäkikaahaus. Sitä paitsi se oli ihan turhaa, koska parin minuutin myöhästymisestämme AT1:ltä ei annettukaan virhepisteitä. Tätä emme tietenkään voineet tietää.
Saapuminen AT1:lle.
Ensimmäinen etappi oli superpitkä 100 km, seuraavat tavanomaisempia 40-50 km pituisia. Reitin alussa pyörittiin asuinalueilla, mikä oli aika haastavaa nuoteissa pysymisen kannalta. Itä-Hakkilaan tullessa ajoimme yhden risteyksen ohi, mistä tuli vajaa kilsa ylimääräistä ajoa. Se oli onneksi koko kisan ainut harhautuminen, mutta pari risteystä meinasi mennä pitkäksi ja niihin tuli jarrutettua aika napakasti.
Hauskat liikenneympyrät Sipoossa: jäniksiä ja porkkanoita!
Vaikka jotkut kilpailureitin risteykset olivat pahoja puskissa lymyilevien tienviittojen vuoksi, oli monissa risteyksissä vastineeksi myös erinomainen näkyvyys molempiin suuntiin. Muun liikenteen puuttuessa tällaisista paikoista pystyi kääntyä todella vauhdikkaasti, jolloin nopeutta ei tarvinnut tiputtaa hirveästi. Vauhdikkaissa käännöksissä Polo niiasi sen verran vahvasti, että sen pitkät eturoiskeläpät raapivat maata monta kertaa ja mietin, onko niistä maalissa enää jäljellä mitään. Vähän oli kulmissa kulumaa havaittavissa! Normaalissa ajossa ne raapivat maata ajoittain lähinnä hidastetöyssyissä.
Polon roiskeläppä kisan lukuisten maakosketusten jälkeen.
Lopputulokset
Kilpailun päätteeksi Polon ajotietokone näytti kulutukseksi 4,3 l/100 km. Edellisen kisan perusteella luulin sitä tarkaksi, mutta tankkausten perusteella laskettu kisakulutus olikin huomattavasti vähemmän; 3,973 l/100 km! Ihan mieletöntä, en voi käsittää miten Polo voi kulkea noin vähällä polttoaineella! Olen aina pitänyt valmistajan ilmoittamaa maantiekulutusta 4,4 l/100 km arvona, johon pääseminen vaatii magiikkaa, mutta nyt alitin sen yli 4 desillä. Nyt alan jo itsekin uskoa tuohon tulokseen; kisapäivänä se oli vielä vähän vaikeaa. :D
Vaikka Uljas Mustani oli kisassa äärimmäisen vähäruokainen, irtosi sillä vain luokan toiseksi viimeinen sija (6/7). Siihen olen vähän pettynyt. Kuvittelin nimittäin pystyväni päihittämään alussa hissutelleen Skoda Citigon, mutta sehän pihisteli komeasti kolmanneksi. Toisaalta sen ilmoitettu maantiekulutuskin on 7 dl vähemmän kuin Pololla.
Tohkeissani olin puolestaan siitä, että Polo hävisi kisassa Toyota Auris Hybridille vain 0,004 l/100 km! Ja minä kun luulin, että kaikki hybridit olisivat ihan omaa luokkaansa, mutta ei ainakaan tällä kertaa. Kisan kaksi ekaa sijaa meni kyllä Priuksille, joilla oli myös kokeneet ja taitavat kuljettajat Jari Hannula/Janne Saarikoski ja Terho Havumäki/Jari Valkjärvi.
LänsiAuto EcoRunin ja samalla myös koko kauden voittaneet Janne Saarikoski ja Jari Hannula.
Yleiskilpailussa sijoitukseni oli 7/11, mikä ei ole hullummin. Dieselit eivät pärjänneet tässä kisassa bensakoneille, sillä seitsemän parhaan joukossa oli vain yksi dieselauto. Parhaan kulutuksen dieselillä Volvo V40 D4:llä ajoivat viime kisan mielettömällä tuloksella voittaneet Markku Lehisto ja Raimo Alm sijoittuen nyt viidenneksi.
Tämän kilpailun hitaammat keskinopeudet (kolmella etapilla alle 50 km/h) eivät kuulemma sopineet Volvolle ja keskikulutus olikin melkein puoli litraa enemmän kuin viimeksi. Pololle hitaampi vauhti selkeästi sopi, kun kulutus oli puoli litraa viime kisaa vähemmän. En tajunnutkaan, että autoissa voisi olla näin isoja eroja!
Tankkaus- ja jatkopohdintaa
Ykköstankkauksessa Polo ryysti 4 minuutissa melkein 30 litraa bensaa, jonka jälkeen alkoi vaikuttaa siltä, että bensa tulee yli ja lopetin.
Järjestäjän suorittamassa kakkostankkauksessa Polo ei meinannut huolia bensaa millään ja tankkaus oli pelkkää liruttelua, mutta viimeisillä sekunneilla sitä meni mielestäni yhtäkkiä vielä 3 dl ellen ihan väärin katsonut. Ehkä sitä olisi mennyt vielä enemmänkin, jos aika ei olisi loppunut. Tässä tankkauksessa bensaa meni 4,89 l, joten olisin kyllä saanut sitä tankattua alussa itsekin täydemmäksi.
Seuraavassa kisassa täytyy muistaa käyttää koko tankkausaika ja tulla kisaan täydemmällä tankilla, jotta sen saa varmemmin täyteen. Jos nämä asiat olisivat nyt olleet reilassa, olisi Polon kulutuksesta saattanut tippua vielä desi pois. Mutta tämä on vain jossittelua. Ensi kerralla olen viisaampi.
Muilta kilpailijoilta sain tankkauksen jälkeen vinkin, että Polon polttoainereiän vieressä on nappi, jolla tankista saa turhat ilmat pois ja sitten bensaa mahtuu lisää. En ole koskaan huomannut sitä, vaikka siinähän se törötti ihan näkyvillä. Täytyy hyödyntää sitä jatkossa!
Kartturini oli hyvä ja olimme tyytyväisiä toistemme suorituksiin. Muuta mainittavaa ei oikeastaan ole, hyvin pelasi meidän yhteistyö. Lupasi lähteä tarvittaessa toistekin lukemaan minulle nuotteja. :)
Seuraavat EcoRun-kilpailut ovatkin sitten vasta ensi vuonna; ensimmäisenä Savon Pihistys Kuopiossa maaliskuun puolivälissä. Talvikeli ei oikein ajatuksena innosta, vaikka haastetta se varmasti antaisi. Ei passaisi ajaa ihan niin reteästi risteyksiä kuin nyt! Mutta katsotaan sitä sitten lähemmin.
Ensi vuoden kilpailuihin auton mittarivalikoimaa voisi vähän kehittää. Nyt meillä ei ollut kuin auton ajotietokoneen trippi ja keskinopeusmittarit sekä kännykässä sekuntikello ja kisa-aikaa näyttävä sovellus, mutta se ei toiminut kunnolla... Terho ystävällisesti lainasi meille rannekelloaan, kun huomattiin ruokatauolla kellosovelluksen bugaus. Tosi kivoja kaikki kilpailijat, kun annetaan vinkkejä ja autetaan kaveria. :)
Terhon ja Jarin Priuksessa oli muuten mittari poikineen ja pyysin niistä vähän esittelyä:
Ensi vuoden kilpailuihin auton mittarivalikoimaa voisi vähän kehittää. Nyt meillä ei ollut kuin auton ajotietokoneen trippi ja keskinopeusmittarit sekä kännykässä sekuntikello ja kisa-aikaa näyttävä sovellus, mutta se ei toiminut kunnolla... Terho ystävällisesti lainasi meille rannekelloaan, kun huomattiin ruokatauolla kellosovelluksen bugaus. Tosi kivoja kaikki kilpailijat, kun annetaan vinkkejä ja autetaan kaveria. :)
Terhon ja Jarin Priuksessa oli muuten mittari poikineen ja pyysin niistä vähän esittelyä:
- navigaattori näyttää todellista nopeutta ja keskinopeutta
- sekuntikello alaspäin näyttää jäljellä olevaa aikaa
- rengassarjan mukaan kalibroitu trippimittari
- kello jossa virallinen kilpailuaika.
- kisa-aikatauluun kirjoitettuna omat lähtö- ja saapumisajat
- lisäksi taulukko, jossa vaadittavat keskinopeudet eri matkoille ja jäljellä oleville minuuteille
Tästä voisi ottaa vähän mallia ensi vuoden kilpailuihin. Tarvitaan ainakin kello, jossa virallinen aika ja lisäksi tuo sekuntikellokaan ei olisi huono idea.
Terhon ja Jarin työpiste.
Keskustelu
Ei kommentteja