30.07.2024

ID.4 sähköautomme eniten vaihdettu osa on ollut tuulilasi

Osoite kopioitu

ID.4 sähköautollamme on nyt ajettu hieman yli 180 000 kilometriä ja se on muutaman kuukauden yli kolme vuotta vanha. Ensimmäinen tuulilasi meni vaihtoon alta vuoden ikäisestä autosta kiveniskemän takia. Toinen lasi meni vaihtoon kun lumiaura heitti moottoritien ylittävältä sillalta jäät automme päälle. Sillä kertaa hieman pelkkää lasinvaihtoa laajemmat korjauskulut menivät onnekseni vastapuolen vakuutuksista. Tämä kolmas lasi meni vaihtoon kiveniskemästä nopeasti suoraan kuljettajan näkökentästä haljenneesta lasista johtuen.

Lasivakuutus on näissä erittäin tarpeellinen, koska lasin hintaa nostavat sen monet ominaisuudet, kuten kalvolla toteutettu lasinlämmitys ja sadetunnistus. Omalla kustannuksella vaihdettuna lasille kertyy helposti hintaa pitäksti yli tuhat euroa. ID.4:ni lasille sain hinta-arvion omalla rahalla maksaen noin 1500 euroa. Lasiakuutuksesta huolimatta lasi ei kuitenkaan vaihdu tällä kertaa kuluitta, vaan maksettavaa jää 200 euron omavastuun verran. Lasiin tulleet kivneiskemät kannattaakin aina nopeasti teipata säältä suojaan ja heti mahdollisuuksien salliessa käydä korjauttamassa. Nykyistä lasia onkin korjautettu jo aiemmin, mutta tosiaan viimeisin kiveniskemä ei jättänyt enää korjaamiselle tilaa.

Tuulilaseista pulaa?

Olin jo lukenutkin sosiaalisen median keskusteluista, että jotkut ovat joutuneet odottamaan viikkoja, tai jopa kuukausia uutta tuulilasia autoonsa Suomessa, kuten myös ulkomailla. Osa näistä on ollut ID.4 -autoja. Saman kohtalon eteen päädyin Tampereella Carglass-liikkeessä vaihtoaikaa sopiessani. Ystävällinen asiakaspalvelija näki nopeasti tietokoneeltaan, ettei laseja ole yhtään kappaletta Suomen varastossa, eikä Euroopankaan varastossa. Sovimme kuitenkin vaihtojan alustavasti vajaan kuukauden päähän, heinäkuun 2024 viimeiselle päivälle. Totesimme kuitenkin jo tuolloin molemmat, että on olemassa realistinen riski, ettei lasia silloin ole vaihdettavissa ja lasinvaihto saattaa siirtyä. Näin kävikin ja uusi lasi vaihtui 9.8.2024 päivälle siirtyneenä ajankohtana.

Itselläni ei onneksi ollut lasin vaihdolle tulenpolttava kiire, koska auto oli ajettavissa ja se on menossa ensimmäiseen katsastukseensa vasta vuoden 2025 maaliskuussa.

Osaako joku sanoa, miksi tuulilaseista on nyt vähintään Euroopan laajuisesti näin suuri pula? Facebook-keskusteluiden perusteella arvioksi jäi, että kalvolla toteutettu lasinlämmitys saattoi olla se pullonkaula jonoutumiselle.

Miten niin eniten vaihdettu kulutusosa sähköautoomme on tuulilasi?

Esitin pääotsikossa, että sähköautoomme eniten vaihdettu kulutusosa olisi tuulilasi. Tarkistetaan vielä sen paikkaansa pitävyys. 

Seuraavan lasinvaihdon jälkeen, eli noin 3 vuotta ja 4 kk vanhassa ja noin 185 000 km ajetussa sähköautossamme on vaihdettu osia:

  • Tuulilasi on sitten vaihdettu kolmesti, eli jo neljäs menossa.
  • Alustaan on vaihdettu toiselle puolelle koiranluu kahdesti, eli kolmas menossa. Toiselle puolelle vastaava koiranluu on vaihdettu kerran.
  • Kesärenkaat on vaihdettu taka-akselille kahdesti, eli kolmannet menossa. Kesärenkaat eteen on vaihdettu vain kerran ja talvirenkaat ovat alkuperäiset.
  • Raitisilmasuodatin on vaihdettu kahdesti, eli kolmas on menossa
  • Tuulilasinpyyhkijät on vaihdettu kerran, eli toiset menossa
  • Jarrunesteet on vaihdettu kerran pyynnöstäni huollossa
  • Latausluukun kansi on vaihdettu kerran, koska rikoin sen. Ei ehkä ole oikeastaan laisinkaan kulutusosa, mutta sen lukitustappi on sen sijaan näissä autoissa lähes kulutusosaksi laskettavissa.
  • Jarrupalat ja levyt edessä sekä jarrukengät takana ovat alkuperäiset
  • Lasinpesunestettä on tietenkin kulunut litratolkulla, kuten myös sähköä megawattituntitolkulla.
  • Mitään muutahan autoon ei ole vaihdettu vielä toistaiseksi, mutta iän myötä tietenkin kulutusosia alustassa sekä muussa tekniikassa alkaa hajota ja olla vaihdon edessä.

Lisään vielä loppuun, että ainakin nyt pois vaihdettu lasi oli ollut jopa hämmästyttävän kestävä. Siihen on korjattu pian asennuksen jälkeen kiveniskemä, joka katosi lähes näkymättömäksi. Sen jälkeen lasiin tuli pitkällä matkalla kiveniskemiä siten, ettei niitä päässyt korjaamaan kohtuu aikaulussa ja niinpä niiden korjauttaminen jäi. Suurehkoista häränsilmä- ja tähtivaurioista huolimatta lasi ei lähtenyt niistä halkeilemaan. Kunnes sitten viimeisin osuma oli niin voimakas, että halkeama lähti nopeasti etenemään. Pidän silti jatkossakin päätavoitteena teipata kivneiskemät heti peittoon ja päästä korjauttamaan ne. Säästyyhän siinä jokaisessa lasinvaihdossa 200 euroa omavastuuta vakuutuksesta.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ID.4 tuulilasi

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (32) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (2) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (248) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb