07.12.2020
Kumman ostaisin, VW ID.4 vai Skoda ENYAQ IV? Vai sittenkin joku muu?
Volkswagen Group on julkistanut nopeaan tahtiin uusia sähköautoja ja jatkaa samaan malliin. Tuotantoon ja Suomen teille on jo ehtinyt ID.3 suuren suosion kera. ID.3 on merkittävästi isompi ja tilavampi auto kuin esimerkiksi oma e-208:n, mutta nyt on tulossa konsernilta vielä isomman luokan sähköautoja. Miltä näyttää ID.4 ja Skoda ENYAQ IV sitten tilavampaa sähköautoa tarvitsevan silmin? Otan case pohdintaan erään talouden autotarpeen:
Mökki on noin 300 kilometrin päässä ja sinne pitäisi päästä kaksi keskikokoista koiraa ja tavarat kyydissä useinkin sekä mieluiten ilman välilatauksia myös talvella. Harrastusten takia peräkärryn vetomahdollisuutta ja kattotaakan kuormausmahdollisuuksia tarvitaan usein.
Perheen ykkösautoksi toisen sähköauton rinnalle kaavaillulle autolle tulee todennäköisesti noin 50 000 kilometriä vuodessa ajoja, joten sähköllä ajamisen noin 2 euroa/100km kilometrit houkuttavat kovasti ja venyttävät hankintabudjettia bensiinautoon verrattuna viiden vuoden suunnitellulla pitoajalla noin 20 000 euroa ylöspäin.
Kirjoitan tähän kylmätyypit tyylisen blogikirjoituksen omista ajatuksistani. Kumpi sopisi paremmin? Kumpaakaan autoa, ENYAQia tai ID.4:sta en ole päässyt ajamaan. Vai olisiko sittenkin joku muu vielä parempi?
Sähköautojen tarjooman rajausta
Aiemmin kirjoittamani tausta huomioiden voin rajata muutamia sähköautoja suoraan pois vertailusta. Seuraavat autot rajautuvat pois liian pienen koon ja liian pienen toimintamatkan takia: BMW I3, DS3 E-Tense, Honda E, Hyundai Ioniq, Mazda MX-30, Mini Cooper SE, Nissan Leaf e+, Opel e-Corsa, Peugeot e-208 sekä e-2008, Renault Zoe, VW Groupin tripletin kaikki versiot, Smart EQ ja VW e-Golf.
Sen sijaan toimintamatka riittäisi seuraavilla autoilla, mutta niiden tilat ja vetokyky jäävät liian pieniksi: Hyundai Kona ja Kia e-Niro
Muutama muu sähköauto kuitenkin täyttää lähtötason vaatimukset: Ford Mustang e, Jaguar I-Pace, MB EQC ja Porsche Taycan, Tesla Model Y sekä S ja Volvo XC40 Recharge. Epäilen näiden kaikkien olevan liian kalliita, mutta otetaan silti mukaan työpöytävertailuun, koska eihän se vielä mitään maksa.
Volkswagen Groupin MEB-sähköautoalustarakenne
Volkswagen Groupin sähköautojen alustarakenne MEB on moduulaarisesti hyödynnettävä vuonna 2019 esitelty sähköautojen perusta ryhmittymässä. Sille on jo esitelty mm. VW ID.3 ja suunnitelmissa on 27 automallia. MEB-rakenteelle on jo ID.3, ID.4 ja Skoda ENYAQ -koreille tehty tai vähintään esitelty mm:
- 45 - 77 kWh (netto) akuilla varustettuja versioita.
- takavetoisia yksimoottorisia ja nelivetoisia kaksimoottorisia versioita
- 93 kW - 225 kW moottoritehoja ja 225 Nm - 460 Nm vääntöjä
- Kiihtyvyydet 0-100 km/h vaihtelevat perheautolle kohtuullisesta noin 11,4 sekunnista urheilullisiin lähes 6 sekunnin lukemiin
- 330 - 549 km toimintamatkoja (WLTP)
- 4 - 5 paikkaisia versioita
- vetomassalla ja ilman
- lisäksi valittavissa on suurella kirjoilla varusteita, joilla auton voi personoida omiin tarpeisiin ja samalla hintahaarukka kasvaa.
- AC laturit ovat 7,2 kW:n kaksivaiheisista 11 kW:n kolmivaiheisiin ja DC-lataustehot 50 - 125 kW:n luokkaa parhaimmillaan (hetkellisesti).
- Suomessa VW maahantuoja lupaa ensi vuonna toimituksiin tulevan ID.3 Puren halvimmillaan alle 32.000 euron hinnalla.
ID.4 ja Skoda ENYAQ ovat tilavia perheautoja
Ulkomitoiltaan ID.4 ja ENYAQ ovat hieman ID.3:sta suurempia. Selkeästi pienemmäksi jää esimerkiksi oma e-208 Peugeotini ja toisaalta olennaisesti kookkaampi on mm Audi e-Tron 55 Quattro. Jos sisätilojen runsaudella on merkitystä, kannattaa ehdottomasti tutustua molempiin autoihin, ID.4 ja ENYAQ ja uskoisin niiden tilojen ja avaruuden tunnun riittävän useimpien todellisiin tarpeisiin. Skodan näyttäisi olevan tietojen valossa näistä autoista hieman pidempi ja leveämpi sekä aavistuksen suuremmalla tavaratilalla varustettu.
Autojen painot vaihtelevat runsaasti ja sitä määrittää myös ajoakun koko. Poimin taulukkoon joitain esimerkkejä autoista ja kirjasin alle millä akkukoolla ko paino on ilmoitettu.
Omaan käyttöön riittävän toimintamatkan määrittely
Toimintamatkan riittävyys omaan käyttöön on edelleen keskeinen asia, jonka selvittämiseen kannustan kaikkia ensimmäistä sähköautoaan hankkivia. Ykkösauton virkaa tai etenkin talouden ainoan auton virkaa toimittavan sähköauton toimintamatkan on hyvä riittää kaikkiin arjen ajoihin sekä säännöllisesti toistuviin viikonloppujen mökki- tai mummolamatkoihin ilman välilatauksen tarvetta. Silloin sähköautolla ajaminen on edullisinta ja vaivattominta tienpäällä. Jos säännöllinen viikonloppujen matkailu ylittää auton toimitamatkan, voi sitä tietenkin pikaladata nopeasti laajenevassa pikalatausverkostossa ja nykyisin jo lähes kaikkialle suuntautuviin matkoihin uskallan suositella yhden lataustauon taktiikkaa.
Toimintamatka riippuu useista tekijöistä. Jos ensin rajaan ulos ulkoiset tekijät, kuten kelin, niin olennaista on auton kulutuksen ja akkukapasiteetin suhde toisiinsa. Kulutus taasen riippuu useista tekijöistä, kuten ilmanvastus (ilmavastukerroin sekä otsapinta-ala), rengastus, paino ja sähköisen voimalinjan tekniset ratkaisut.
Omaan vertailuuni kiinnitin toisessa taulukossa akkukoot 77 kWh:n tasolle, paitsi e-208.ssa, johon ei ole yli 45 kWh saatavilla. Volkswagen Groupin tuotteista ID.3:n, ID.4:n ja ENYAQin 77 kWh akku riittäisi esimerkiksi omaan noin 300 km mökkimatkaani kaikissa olosuhteissa, mutta e-Tronin kanssa menisi jännäksi.
Jos tilantarvetta on ID3:sta enemmän, ovat ENYAQ ja ID.4 ilmoitettujen kulutusten sekä yleisesti arvioitujen lukujen valossa niin tasaveroiset, että en usko tästä löytyvän näiden kahden auton välille merkityksellistä eroa. Molemmilla siis uskottasti pääsee suomalaisessa maantieajossa helposti yli 300 km matkan ilman välilatausta kaikissa olosuhteissa.
Kaikissa olosuhteissa riittävä toimintamatka -käsite pitää sisällään Suomessa olennaisesti sähköautojen toimintamatkaan vaikuttavan kelin huomioimisen. Pakkanen kasvattaa sähköauton kulutusta lämmitystarpeen mukaan, mutta oman kokemuksen mukaan sade ja vastatuuli samanaikaisesti nostavat kulutusta enemmän esimerkiksi noin -10°C kuiva keli. Kesällä taasen sähköautojen kulutusta nostavat korkeammat nopeusrajoitukset.
Omalla sähköautoilu kokemuksella uskaltaisin lähtökohtaisesti luottaa ev-database.org sivustolla olevien todellisen kulutuksen arvioihin ja otin taulukkooni sieltä ko arvot.
* lähde ev-database -sivusto.
** laskettu yllämainitun kulutuksen ja akuston nettokapasiteetin mukaan.
Ei siis ENYAQin ja ID.4:n välille tullut eroa tästäkään taulukosta, mutta e-Tron, I-Pace, EQC400 ja Volvo putoavat pois korkeamman kulutuksen ja sen kautta heikomman toimintamatkan takia. Oma e-208:n ei myöskään suoriudu tavoitematkasta ilman välilatausta.
Niinpä ENYAQ IV ja ID.4 jatkavat tasaveroisina 77 kWh akuillaan. Periaatteessa mielenkiintoisia autoja useitakin tuossa rinnnalla edelleen.
Tehot ja suorituskyky
ENYAQ ja ID.4 käyttävät samaa alustarakennetta ja kun molempiin oli valittuina 77 kWh akku ja takaveto, ovat niiden moottorien tehot ja suorityskykyarvot saman tasoiset. Kun pidin muut verrokkiautot rinnalla, voin nähdä mielenkiinnosta koviakin tehoja ja suorituskykyjä sähköautoissa. Toisaalta havainnollistuu myös ero edullisemman sarjan ID.3 Pureen sekä e-208:aan.
ENYAQ iv 80 varustelijalla rakennettuna omaan tarpeeseen
Rakensin ensin Skodan sivustolla autonrakentajalla omiiin tarpeisiin vastaavan ENYAQ iV 80:n ja sain hinnaksi niin korkean, että se ei kuulostanutkaan uskottavalta. Sähköautot -Nyt! -Facebook-ryhmästä saamani vihjeen perusteella muokkasin hinnastosta lähemmäs todennäköistä toteutuvaa hintaa olevan auton. Perusvalintana Skodan sivustolla siis ENYAQ iV 80 Lauch Edition perushinnaston mukaisilla 19" vanteilla ja sisustuksella sekä siihen sitten varusteita seuraavasti 48836 euron lähtöhinnan päälle:
-
- Red Blue alumiiniväri 664e
- Assist plus 1125e
- Light & Viev basic 1372e
- Trasnsport 321e
- Vetokoukun asennusvalmius 204e
- Vetokoukku esiin taitettava 954e
- DC 125 kW pikalatausvalmius 536e
Autolle kertyi rakentelijalla hinnaksi yhteensä 54 012 euroa, eli ilmeisesti hiukan pitäisi jostain tinkiä, jotta saisi valtion 2000e euron hankintatuen. Varmastikin vetokoukku menisi silloin jälkiasennukseen. Yllättävän arvokas tuli Skodasta ja hiukan jää epäilyttämään nettisivujen autonrakentajan loogisuus ja arvelen, että todellisuudessa Skoda näillä varusteilla on hiukan edullisempi.
ID.4 1.st
Volkswagen ID.4:stä on rakennettavissa ja varattavissa vasta toistaiseksi ainoastaan 1.st erikoismalli. Sen mukana tulee vastaavat varusteet, mitä yritin ruksia edellä Skodaan. Jopa vetokoukku on vakiona ensitomitusmalleissa. Hintaa ID.4 1.st -mallilla on 48 789,94 euroa Volkswagenin sivuston mukaan, joten siihen saa vielä 2000 euron hankintatuen, jolloin hinta olisi noi 47 000 euroa.
Arvokkaita autoja hankkia
Yllättävän arvokkaita autoja molemmat ovat siis. Mitä muuta uusista sähköisen liikenteen autoista olisi tarjolla ID.3:sta saati e-208:aa suurempien tilojen ja vetokyvyn tarvitsijoille.
Kun laitoin vertailutaulukossani vierekkäin myös hinnat, kutistui vaihtoehtojen määrä uudelleen kahteen: ID.4 ja ENYAQ iV. Muut tämän kirjoituksen alussa vielä minimi vaatimuksia täyttäneistä autoista osoittautuivat huomattavasti kalliimmiksi hankkia. Tässä vaiheessa kaksikolle ei tunnu olevan kovin suoria kilpailijoita tarjolla ja itse ottaisin todellakin ID4. 1.st mallin huomattavasti mieluummin alle 50.000 euron hinnalla, kuin esimerkiksi saman konsernin E-tronin. Näin tekisin, vaikka tiedostan e-tronin olevan erityisen hiljaisen ja hyvän ajettavuuden auton sekä vieläpä suurempikin. Käytettävyys vs hinta ratkaisisi minulla.
Olen kuullut VW maahantuojan merkkiliikkeen myyjältä, että ns aloitusjaossa olisi Suomeen tulossa jopa noin 500 kpl ID.4 1.st -malleja. Tämänkin vertailuni pohjalta epäilen, että autot tulevat menemään kuumille kiville, kuten myös Skodan ENYAQ-mallit.
Audi, MB, Porsche, Teslat ja Volvo ovat kaikki ehdottomasti liian kalliita autoja verrata ID.4 1.st tai Skoda ENYAQ iV 80. Mustang ja I-Pace pääsivät yllättävän lähelle alkae hinnoillaan, mutta tarjoavat kalliimmalla hinnalla huonompaa käytettävyyttä.
Alkuperäiseen kysymykseeni vielä vastaus: kumpi? Taitaa jäädä makuasiaksi ja koeajolla se selviää, jos malttaa odottaa tilausta niin kauan. Ellei malta, niin silloin ulkonäkö on makuasia. Oma valintani olisi sen perusteella ID.4.
kuva Frankfurtin autonäyttelystä 2017, itse otettu.
Keskustelu
Kiitos vertailusta. Katselin tänään 25.1.2021 Skodan konfiguraattoria. Lämpöpumppu näyttäisi olevan reilun tonnin arvoinen lisävaruste Skodassa. Minusta se on melko pakollinen varuste meidän oloihin, jos toimintamatka yhtään huolettaa. Eli 50 k€ raja paukkuun vielä helpommin.
Moro,
Niissä Volkswagen Groupin auton rakentajissa on jotain häikkää. Käsittääkseni ILP on Suomessa vakio, vaikkei se siltä tosiaan rakentajalla näytäkään. Asia kannattaa joka tapauksessa varmistaa myyjältä ennen kuin tilaa.
I-Pacen hinta taitaa olla käytetylle, kun monen muun hinnat uusien hintoja?
Audin halvimmissa malleissa on pienempi akku, tässä vertailussa ilmeisesti laskettu isomman akun mukaan kantamat ja suorituskyky, mutta hinta pieniakkuiselta halpamallilta?
Vertailusta on jäänyt jostain syystä Model3 pois, joka lähentelisi hinnalta jo 50k€ rajaa.. käsittääkseni tuohon model S:ään ei ole saatavilla vetokoukkua.