16.06.2021
Sähköauto Volkswagen ID.4:llä mökkeilemään 290 km päähän Viitasaarelle
Nopeasti sähköautot ottivat loikan käytettävyydessä parempaan suuntaan. Vuonna 2015 Leaf 24 kWh:llani, koeajoautoista Zoella, Ioniqilla ja muutamilla muilla noin 290 kilometrin mökkimatkani oli vielä matkailukäytön mittapuu blogissani. Kuinka hyvin toimintamatka riitti Tampereelta ensin Jyväskylään, kuinka hyvin siellä sai ladattua ja kuinka hyvin pikalatauksen jälkeen vielä hieman vajaalla akulla pääsi loppumatkan Viitasaarelle Kolimajärven rannalle.
Toisin on nyt vuonna 2021, kun ajoimme ID.4 Pro Performance -sähköautollamme mökille. Nyt matkatarina on yksinkertaisuudessaan:
"Lähdimme lähes täyteen ladatulla (98%) akulla Tampereelta pienen mutkan kautta ajamaan Viitasaarta kohti. Saavuimme perille ja laitoimme auton latautumaan 11 kW:n latausvirralla."
Mutta avaan kuitenkin tähän enemmän reissua.
Lähdimme aamun ajojen jälkeen 98% varaustasossa olleella akulla liikenteeseen, eli auton 77 kWh:n (netto) akussa oli energiaa noin 75 kWh:ia. Noukin kuljetajaksi Linnainmaalta 17-vuotiaan poikani ja menin auton takapenkille itse pitämään Teams-palaverejani.
Ajo oli täysin normaalia muun liikenteen ja rajoitusten mukaista ajoa ja tietenkin kaikki mukavuusvarusteet päällä etumatkustajien pyytäessä 19,5°c ja toisen 20,5°c ja minä takana pyysin 21°c lämpöä kolmialueiselta automaatti-ilmastoinnilta. Kyydissä oli kevyt kolmen hengen ja matkatavaroiden kuorma. Keli oli puolipilvinen tai aurinkoinen ja lämpöä noin 13°C..15°C.
Jyväskylän lähestyessä matkaseurueellamme oli jo nälkä, joten tilasimme Palokankeskuksen SUBiin ateriat odottamaan kello 13.30 saapumistamme. Vaikka autossa oli vielä 61% akun varaustaso, päätimme ladata Palokan Kotikeskukselta maksutonta DC-latausta Virtapisteen 50 kW-pikalaturista sen aikaa, kuin kuljettajan osalta ruuan nouto, syöminen ja vessatauko kestävät. Virran mobiilisovellus kertoo, että 20 minuutin taukomme aikana auton akkuun ehti kertyä 14,5 kWh lisää energiaa, eli latauksen keskiteho toteutui 80% tasolle katkettuaan 43,5 kW:n tasolla.
Matka jatkui Palokasta kylläisemmillä vatsoilla Viitasaarelle Kolimajärven rannalla olevalle mökille saakka muun liikenteen mukana.
Perillä akussa oli 51%, eli noin 39 kWh energiaa. Laitoin auton saamaan 3x16A, eli 11 kW latausta ja akku täyttyy alle neljässä tunnissa.
Koko matkalle kertyi mittaa 283 km ja keskikulutus oli 17,1 kWh/100 km, eli sähköä koko mökkimatkalla kului noin 48 kWh. Auton 77 kWh akku olisi siis riittänyt odotustenkin mukaan tämän 283 km mökkimatkan ilman välilatausta tai minkäänlaistä jännitystä perille. Nyt kun otimme pienen latauksen Jyväskylässä, oli perille päästyämme toimintamatkaa jäljellä vielä 232 kilometriä.
Olen aina sähköautoa suunnitteleville kysyjille sanonut, että mitoittaa toimintamatkan riittämään kaikki normaalin arjen ja säännöllisten mökki- tai mummolamatkojen ajamiset ilman välilatausta. Nyt minulla on itsellänikin vihdoin sellainen auto ja kyllä, nyt on sähköautoilu poikkeuksellisen helppoa. Itseasiassa polttomoottoriautoilua helpompaa, kun ei tarvitse käydä missään erikseen tankkailemassa. Lisäksi matkanteko on edullista. Tämän mökille menomatkan liikenne-energian hinta oli noin kuusi euroa.
Onko 77 kWh akku sitten jo tarpeettoman suuri käyttööni? Ei ole. Palaan tähän puoleen kun Juhannuksen jälkeen suuntaan Kilpisjärvelle ja siitä johonkin Koronan sallimaan suuntaan.
Keskustelu
Onnittelut hankinnasta! Toivottavasti saavat painettua loputkin "ID.4 1st"-mallit tässä piakkoin ja Suomelle löytyy prioriteettia. Nopeasti saitte auton ja kyllä varastosta ostava on aina tyytyväisempi. Ennakkotilaajan etuna pirssiä on saanut tässä odotella ~7kk.
Moi Sami
tuo ei ollut 1.st, vaan Pro Performance Max -varustelulla ja oli liikkeen esittelyauto, jonka ostin. Siis käytettynä tavallaan ostin, siksi sain nopeasti ja siksi ostin. Taisin maksaa taas kerran hiukan liikaa kärsimättömyydestäni, mutta minulle ei vain sovi pitkät odotusajat. Viimeisin Pösö oli vähemmän aikaa minulla kuin on monien sähköautojen jonotusajat :-)
Hieno auto, onneksi olkoon! Vaikuttaa myös pätevältä moneen tarpeeseen.
Tilattu ID.4 Pro Performance Juhlamalli maltillisilla 19” vanteilla.
Auto löytyi K Auton varastovalikoimasta ja on tällä hetkellä vielä Saksassa odottamassa laivausta. Luovutus heinäkuun puolivälissä eli toimitusaika siedettävät 4 viikkoa.
Alunperin tarkoitus oli hankkia ID.4 GTX, mutta hinta ja toimitusaika ratkaisi asian. Eiköhän takavedollakin matka taitu…
mutta kävin silti lataamassa. Ja heti perille päästyäni, aloin lataamaan.
Moro
Juuri niin. Sähköautoilu on muuttunut niin vaivattomasti. Lähes aina, kun pysähtyy saa ladattua. Ja miksi ei lataisi? Ei siitä mitään haittaa ole, eikä edes vaivaa.