27.11.2022
Joululiikenteessä 2022 odotettavissa latauspaikoilla hetkittäistä ruuhkaa -tässä todennäköisesti pahimmat ruuhkapäivät
Julkaisin Facebookin ryhmistä mm Latausverkosto -Nyt!, Sähköautot -Nyt!, Tesla Club Finland ja muissa merkkikohtaisissa ryhmissä sekä Twitterissä Google Forms -kyselyyn linkin sisältävän kirjoituksen. Kyselyllä kerään meille sähköautoilijoille käytettäväksi ennakoivaa tietoa joululiikenteen 2022 latauspaikkaruuhkista. Päivitän tätä kirjoitusta vastausten kertymisen myötä.
Vastauksia on tullut lähes 520 kpl, joten kyselyn otanta on hyvällä tasolla, eikä tulos ole enää merkittävästi elänyt viimeisimpien vastausten myötä. Koska lataustarvetta on kysytty ainoastaan sosiaalisen median kanavissa, ei tätä kyselyä voida toteutustapansa vuoksi pitää tilastollisesti pätevänä. Tulokset antanevat kuitenkin riittävästi suuntaa sille, miten suurta latauspaikkaruuhkaa on odotettavissa sekä milloin.
Sähköautojen määrä nousee jyrkästi
Q3 2022 lopussa Suomessa oli rekisteröitynä 39 074 sähköhenkilöautoa ja lokakuusa-marraskuussa rekisteriin päätyi 2822 uutena rekisteröityä sekä 1378 käytettynä maahantuotua. Pidän olettamana että joulukuun rekisteröintimäärät ovat suunnilleen samalla tasolla, eli jonkin verran yli 2000 sähköautoa on päätynyt Suomen teille. Näin ollen teen olettaman, että tieliikennekäyttöön sähköautojen määrä on nyt noin 46 000 autoa, jota käytän tässä kohtaa laskennan kantalukuna.
Teho- ja suurteholatauspaikkojen määrä nousee myös jyrkästi
Q2/2022 lopussa Suomessa oli 573 latausasemalla 1 236 teho- tai suurteholatauspistettä. Sen jälkeen karkean arivioni mukaan on Suomeen tullut noin 20-30 uutta asemaa lisää, joissa on teho- tai suurteholatausta. Alla olevassa kuvaajassa ennuste Q4/2022 on oma arvioni latausverkoston kasvusta tänä vuonna ja siinä on reilusti särkymävaraa.
Latauspaikkojen ruuhkaisuuteen vaikuttaa useampia tekijöitä, joista osa laskee ja osa nostaa ruuhkautumisen riskejä. Sähköautojen määrä nousee ennätystahdilla ja kehitys jatkunee tai jopa kiihtyy entisestään. Samaan aikaan autojen toimintamatkat ovat kasvaneet ja yhä useampi ei tarvitse mökki- tai mummolamatkallakaan yhtään latausta. Toisaalta sähköautoilla tunnutaan tekevän aikaisempaa runsaasti pitkiä matkoja esimerkiksi Lappiin, jolloin latauskertojen määrä yhdellä matkalla kasvaa. Varmaa on siis, että julkisten latausten ja etenkin suurteholatausta haluavien määrä kasvaa nopeasti, mutta onneksi myös verkosto kasvaa nopeasti.
Joululiikenteessä olevien sähköautojen arvioitu määrä:
Kyselyn mukaan 61 % sähköautoilevista talouksista on joululiikenteessä sähköautollaan, mikä tarkoittaa noin 28 000 liikenteessä olevaa sähköautoa.
Teho- tai suurteholatausta tarvitsevien sähköautojen arvioitu määrä:
73 % liikenteessä olevista sähköautoista tarvitsee yhden tai useamman latauksen, eli noin 20 200 autoa. Tässä vaiheessa vastausten keräämistä näyttäisi siltä, että jouluna 2022 on ylipäätään selkeästi enemmän latausautoja liikenteessä ja niillä ajetaan pidempiä siirtymiä kuin esimerkiksi juhannuksena, pääsiäisenä tai hiihtolomaviikolla sekä näistä johtuen lataajien määrä lienee ennätyksellisen suuri.
Matkojen ajoittuminen viikoille ja viikonpäiville:
Joulun liikenne jakautuu tasaisesti viikolle 51 ja 52, viikolla 1 on jo huomattavasti vähemmän liikennettä odotettavissa. Menoliikenteen suurin latauspaikkaruuhka näyttäisi olevan odotettavissa perjantaille 23.12.2022.
Kyselyn vastausten kertyessä Tapaninpäivän, 26.12.2022 ruuhkaisuus nousi jopa menoliikenteen suurinta ruuhkahuippua korkeammaksi. Merkittävää paluuliikenneruuhka näyttää nyt jakautuvan myös tiistaille 27.12. Myös perjantai 30.12 on odotettavissa merkittävää lataustarvetta ja silloin onkin jo varmuudella uudenvuoden liikenne vilkkaana.
Ruuhkaisia latauspaikkoja
Tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä sähköautoista peräti 49 % on Uudellamaalla, joten latauspaikkaruuhkautumisen realiteettina voitanee pitää, että erittäin suuri osa sähköautoilijoita lähtee 23.12 perjantaina pääkaupunkiseudulta tai jostain sen välittömästä läheisyydestä liikenteeseen. Päävirrat suuntautuvat varmasti tänäkin vuonna pohjoiseen ja itään. Samanaikainen liikkeelle lähteminen samalta suunnalta lisää hetkellisen ruuhkautumisen riskiä tuntuvasti. Kyselyyn tulleiden avointen (ei pakotettu) latauskohteiden analysointi kertoo, että eniten ruuhkaa on odotettavissa ainakin Mikkelissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Heinolassa, Oulussa, Lahdessa, Tampereella, Kuusamossa, Hämeenlinnassa sekä Kajaanissa. Nuo edelliset olivat siis vastaajien top10 -lista todennäköisistä latauspaikoista.
Yhteenveto
Joulun 2022 menoliikenteessä perjantaille 23.12 sekä paluuliikenteessä Tapaninpäivälle näyttäisi muodostuvan ennätyksellisen suuria sähköautojen lataustarpeen ruuhkapiikkejä. Ajoittaista ruuhkautumista varmuudella esiintyy suosituimmilla paikoilla, esimerkiksi Heinolan, Palokan, Viitasaaren/Pihtiputaan ja Pyhäjärven tienoilla. Nyt on kuitenkin olennaista huomioida, että kysely on ollut auki vasta hetken ja tilanne elää tulosten osalta vielä runsaasti.
Huom lukijani: toivon sinulta kommentteja, mitkä muut kohteet uskotaan olevan erityisen ruuhkaisia. Lisään niitä tänne.
Etekin uusille ja kokemattomammille sähköautoilijoille tiedoksi, mitä käytännössä tarkoittanee vuonna 2022 sähköautojen latauspaikkaruuhka:
-
- Ruuhkahuiput ovat todennäköisesti jälleen kohtalaisen lyhyitä, joitain tunteja kestoltaan. Jos mahdollista aja joitain tunteja pahimpien liikenteen ruuhkahuippujen vieressä.
- Ruuhkaisimmilla paikoilla, kuten Heinolassa tai Pyhäjärvellä on myös Teslan Supercharger. TSC:t keskittävät latausruuhkaa, koska Tesla on yleisin sähköauto Suomessa ja niillä ajetaan runsaasti pitkiä matkoja hyvän toimintamatkan ja TSC-verkoston takia.
- Ruuhkautunut latauspaikka Suomessa ei ole vielä ainakaan tähän mennessä aiheuttanut kymmenien autojen jonoja, jollaisista maailmalta on kuvia levitelty netissä. Tyypillinen ruuhka on sitä, että saapuessa ainoa tai kaikki latauspaikat ovat varttuina ja jonossa on yleensä yksi tai kaksi autoa.
- Ruuhka-aikana en kannusta laskemaan yhden latauspisteen kohteita nopean ja varman matkan jatkumisen latauskohteiksi. Jonon eteneminen toimii huomattavasti nopeammin, kun latauspaikkoja on useita kohteessa. Yhden latausauton lataaminen kun saattaa kestää joistain minuuteista esimerkiksi tuntiin. Jos kohteessa on jo edes kaksi latauspistettä, vapautuu niistä toinen suuremmalla todennäköisyydellä kohtuullisella odotuksella ja kun latauspaikkojen määrä kasvaa, vapautumisen nopeus on entistä todennäköisempää.
- Dynaamisella tehonjaolla varustetuissa kohteissa (tyypillisesti mm Kempowerin laitteistot) ruuhkassa kaikki latauspaikat saattavat täyttyä ja latausteho saattaa laskea merkittävästikin, jolloin tarvittavan seuraavan 200-300 kilometrin latauksen saaminen saattaa kestää monikertaisenkin ajan.
- Kannattaa huomioida myös oman ajoneuvon latausnopeuden mahdollinen hidastuminen kylmässä kelissä.
Ja vielä loppuun ihan pari latausetikettitoivetta kokeneelta sähköautoilijalta: Kohteliasta on vapauttaa latauspaikka seuraaville tarvitsijoille heti kun se on oman matkan jatkuvuuden kannalta mahdollista. Lataa kun tarvitset ja niin paljon kuin tarvitset, mutta olisi hyvin ystävällistä olla tavalla tai toisella tavoitettavissa, jos lataustaukosi venyy matkasi jatkuvuuden kannalta tarpeettoman pitkäksi esimerkiksi matkailijoiden ruokailun takia. Jos mahdollista, voi olla järkevää myös siirtää auto peruslatauspisteeseen, jos tauko venyy ja halua vielä viimeisiä hitaammin latautuvia wattitunteja akkuun valuttaa.
Kiitos vastaajille. Kysely on edelleen auki ja toivottavasti saadaan vielä huomattavasti lisää vastauksia.
Keskustelu
Ei kommentteja