29.03.2022
Onko pääsiäisliikenteessä 2022 odotettavissa sähköautoille latauspaikkaruuhkaa?
Julkaisin Facebookin ryhmistä mm Latausverkosto -Nyt!, Sähköautot -Nyt!, Tesla Club Finland ja muissa merkkikohtaisissa ryhmissä sekä Twitterissä Google Forms -kyselyyn linkin sisältävän kirjoituksen. Kyselyllä kerään meille sähköautoilijoille käytettäväksi ennakoivaa tietoa pääsiäisliikenteen 2022 latauspaikkaruuhkista. Päivitän tätä kirjoitusta vastausten kertymisen myötä.
Vastauksia on tullut vasta 237, joten kyselyn otanta on aivan liian pieni antaakseen luotettavaa tietoa. Muutoinkaan tätä kyselyä ei voida toteutustapansa vuoksi pitää tilastollisesti pätevänä, mutta antaa riittävästi suuntaa sille, miten suurta latauspaikkaruuhkaa on odotettavissa sekä milloin.
Sähköautojen määrä nousee jyrkästi
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli rekisteröitynä 22 921 sähköhenkilöautoa ja tammi - maaliskuussa 2022 rekisteriin päätyi 3044 uutena rekisteröityä sekä 1560 käytettynä maahantuotua. Pidän uskottavana, että kun Q1/2022 tieliikennekäyttöön rekisteröityjen ajoneuvojen tilasto valmistuu, on sähköautojen määrä siinä noin 28 000 autoa, ehkä jopa yli 30 000. Käytän tässä kohtaa laskennan kantalukuna riittävän pyöreää 30 000 autoa.
Teho- ja suurteholatauspaikkojen määrä nousee myös jyrkästi
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli 430 latausasemalla 689 teho- tai suurteholatauspistettä. Sen jälkeen karkean arivioni mukaan on Suomeen tullut noin 40 uutta asemaa lisää, joissa on teho- tai suurteholatausta. Alla olevassa kuvaajassa ennuste Q4/2022 on oma arvioni latausverkoston kasvusta tänä vuonna ja siinä on reilusti särkymävaraa.
Latauspaikkojen ruuhkaisuuteen vaikuttaa useampia tekijöitä, joista osa laskee ja osa nostaa ruuhkautumisen riskejä. Sähköautojen määrä nousee ennätystahdilla ja kehitys jatkunee tai jopa kiihtyy entisestään. Samaan aikaan autojen toimintamatkat ovat kasvaneet ja yhä useampi ei tarvitse mökki- tai mummolamatkallakaan yhtään latausta. Toisaalta sähköautoilla tunnutaan tekevän aikaisempaa runsaasti pitkiä matkoja esimerkiksi Lappiin, jolloin latauskertojen määrä yhdellä matkalla kasvaa. Varmaa on siis, että julkisten latausten ja etenkin suurteholatausta haluavien määrä kasvaa nopeasti, mutta onneksi myös verkosto kasvaa nopeasti.
Pääsiäisliikenteessä olevien sähköautojen arvioitu määrä:
Kyselyn mukaan 70 % sähköautoilevista talouksista on hiihtolomaviikoilla liikenteessä sähköautollaan, mikä tarkoittaa noin 21 000 liikenteessä olevaa sähköautoa. (hiihtolomaliikenteessä 2022 vastaava luku oli 15 200 kpl, kasvu on linjassa autojen määrän kasvun kanssa.)
Teho- tai suurteholatausta tarvitsevien sähköautojen arvioitu määrä:
72 % liikenteessä olevista sähköautoista tarvitsee yhden tai useamman latauksen, eli noin 15 000 autoa. Ilman välilatausta tehtävien matkojen määrän näyttäisi olevan prosentuaalisesti suurempi, mutta matkaan lähtevien sähköautojen määrä on niin paljon suurempi, että latauksen tarvitsijoiden määrästä on tulossa ennätyksellisen suuri.
Matkojen ajoittuminen viikoille ja viikonpäiville:
Pääsiäisen liikenne ajoittuu selkeästi talvilomamatkailua lyhyemmälle ajanjaksolle, eli poikkeuksia lukuunottamatta kahdelle viikolle, 15 ja 16. Viikko 15 on ylivoimaisesti vilkkaampi ja silloin 60 % eli noin 9 300 sähköautoa on yhden tai useamman teho- tai suurteholatauksen tarpeessa. (latausten tarttijoiden määrä viikolla 15 on selkeästi korekeampi, kuin talvilomaviikkojen vilkkaimman viikon, eli viiko 8 tarvitsijoiden 7800 kpl määrä oli)
Katselin aiempien vuosin Traficom-tiedotteita yleisestä pääsiäisliikenten ajoittumisesta ja näyttäisi siltä, että suurimmat liikenneruuhkat saattavat painottua kiirastorstaina kello 13 - 19 väliselle ajalle. Samalle päivälle näyttäisi ajoittuvan myös pääsiäisliikenteen latauspaikkaruuhkan riski. Latauspaikkaruuhka näyttäisi alkavan kehittyä jo viikon 15 keskiviikkona ja jatkuu vielä pitkäperjantaina.
Paluuliikenteen ruuhka näyttäisi Traficom edellisten vuosien tiedotteita katsoessani keskittyvän vahvasti toiseeen pääsiäispäivään, eli viikon 16 maanantaille kello 12 - 20. Samalla päivälle näyttää ajoittuvan ymmärrettävästi myös latauspaikkaruuhkan huippu koko pääsiäisen 2022 liikenteessä.
Yhteenveto
Pääsiäisestä 2022 näyttäisi tulevan kaikkien aikojen suurin sähköautojen lataustarpeen ruuhkapiikki kiirastorstaille viikolla 15 sekä toisena pääsiäispäivänä, eli maanantaina viikolla 16. Suuria määriä latausautoja on liikenteessä viikon 15 keskiviikosta viikon 16 maanantaihin asti.
Ajoittaista ruuhkautumista varmuudella esiintyy suosituimmilla paikoilla, esimerkiksi Heinolan, Palokan, Viitasaaren/Pihtiputaan ja Pyhäjärven tienoilla. Huom lukijani: toivon sinulta kommentteja, mitkä muut kohteet uskotaan olevan erityisen ruuhkaisia. Lisään niitä tänne.
Etekin uusille ja kokemattomammille sähköautoilijoille tiedoksi, mitä käytännössä tarkoittanee vuonna 2022 sähköautojen latauspaikkaruuhka:
-
- Ruuhkahuiput ovat todennäköisesti jälleen kohtalaisen lyhyitä, joitain tunteja kestoltaan. Jos mahdollista aja joitain tunteja pahimpien liikenteen ruuhkahuippujen vieressä.
- Ruuhkaisimmilla paikoilla, kuten Heinolassa tai Pyhäjärvellä on myös Teslan Supercharger. TSC:t keskittävät latausruuhkaa, koska Tesla on yleisin sähköauto Suomessa ja niillä ajetaan runsaasti pitkiä matkoja hyvän toimintamatkan ja TSC-verkoston takia.
- Ruuhkautunut latauspaikka Suomessa ei ole vielä ainakaan tähän mennessä aiheuttanut kymmenien autojen jonoja, jollaisista maailmalta on kuvia levitelty netissä. Tyypillinen ruuhka on sitä, että saapuessa ainoa tai kaikki latauspaikat ovat varttuina ja jonossa on yleensä yksi tai kaksi autoa.
- Ruuhka-aikana en kannusta laskemaan yhden latauspisteen kohteita nopean ja varman matkan jatkumisen latauskohteiksi. Jonon eteneminen toimii huomattavasti nopeammin kun latauspaikkoja on useita kohteessa. Yhden latausauton lataaminen kun saattaa kestää joistain minuuteista esimerkiksi tuntiin. Jos kohteessa on jo edes kaksi latauspistettä, vapautuu niistä toinen suuremmalla todennäköisyydellä kohtuullisella odotuksella ja kun latauspaikkojen määrä kasvaa, vapautumisen nopeus on entistä todennäköisempää.
- Dynaamisella tehonjaolla varustetuissa kohteissa (tyypillisesti Kempowerin laitteistot) ruuhkassa kaikki latauspaikat saattavat täyttyä ja latausteho saattaa laskea merkittävästikin, jolloin tarvittavan seuraavan 200-300 kilometrin latauksen saaminen saattaa kestää monikertaisenkin ajan.
Ja vielä loppuun ihan pari latausetikettitoivetta kokeneelta sähköautoilijalta: Kohteliasta on vapauttaa latauspaikka seuraaville tarvitsijoille heti kun se on oman matkan jatkuvuuden kannalta mahdollista. Lataa kun tarvitset ja niin paljon kuin tarvitset, mutta olisi hyvin ystävällistä olla tavalla tai toisella tavoitettavissa, jos lataustaukosi venyy matkasi jatkuvuuden kannalta tarpeettoman pitkäksi esimerkiksi matkailijoiden ruokailun takia. Jos mahdollista, voi olla järkevää myös siirtää auto peruslatauspisteeseen, jos tauko venyy ja halua vielä viimeisiä hitaammin latautuvia wattitunteja akkuun valuttaa.
Kiitos vastaajille.
Keskustelu
Ei kommentteja