03.06.2022
Onko Juhannusliikenteessä 2022 latauspaikkaruuhkaa odotettavissa?
Julkaisin Facebookin ryhmistä mm Latausverkosto -Nyt!, Sähköautot -Nyt!, Tesla Club Finland ja muissa merkkikohtaisissa ryhmissä sekä Twitterissä Google Forms -kyselyyn linkin sisältävän kirjoituksen. Kyselyllä kerään meille sähköautoilijoille käytettäväksi ennakoivaa tietoa Juhannusliikenteen 2022 latauspaikkaruuhkista. Päivitän tätä kirjoitusta vastausten kertymisen myötä.
Vastauksia on tullut vasta 274 kpl, joten kyselyn otanta on aivan liian pieni antaakseen luotettavaa tietoa. Muutoinkaan tätä kyselyä ei voida toteutustapansa vuoksi pitää tilastollisesti pätevänä, mutta antaa riittävästi suuntaa sille, miten suurta latauspaikkaruuhkaa on odotettavissa sekä milloin.
Sähköautojen määrä nousee jyrkästi
Q2 2022 lopussa Suomessa oli rekisteröitynä 27 559 sähköhenkilöautoa ja huhtikuussa - toukokuussa 2022 rekisteriin päätyi 1769 uutena rekisteröityä sekä 1635 käytettynä maahantuotua. Näin ollen teen olettaman, että tieliikennekäyttöön sähköautojen määrä on nyt noin 30 963 autoa. Käytän tässä kohtaa laskennan kantalukuna 31 000 autoa.
Teho- ja suurteholatauspaikkojen määrä nousee myös jyrkästi
Q1/2022 lopussa Suomessa oli 457 latausasemalla 769 teho- tai suurteholatauspistettä. Sen jälkeen karkean arivioni mukaan on Suomeen tullut noin 10-20 uutta asemaa lisää, joissa on teho- tai suurteholatausta. Alla olevassa kuvaajassa ennuste Q4/2022 on oma arvioni latausverkoston kasvusta tänä vuonna ja siinä on reilusti särkymävaraa.
Latauspaikkojen ruuhkaisuuteen vaikuttaa useampia tekijöitä, joista osa laskee ja osa nostaa ruuhkautumisen riskejä. Sähköautojen määrä nousee ennätystahdilla ja kehitys jatkunee tai jopa kiihtyy entisestään. Samaan aikaan autojen toimintamatkat ovat kasvaneet ja yhä useampi ei tarvitse mökki- tai mummolamatkallakaan yhtään latausta. Toisaalta sähköautoilla tunnutaan tekevän aikaisempaa runsaasti pitkiä matkoja esimerkiksi Lappiin, jolloin latauskertojen määrä yhdellä matkalla kasvaa. Varmaa on siis, että julkisten latausten ja etenkin suurteholatausta haluavien määrä kasvaa nopeasti, mutta onneksi myös verkosto kasvaa nopeasti.
Juhannusliikenteessä olevien sähköautojen arvioitu määrä:
Kyselyn mukaan 68,1 % sähköautoilevista talouksista on juhannusliikenteessä sähköautollaan, mikä tarkoittaa noin 21 200 liikenteessä olevaa sähköautoa.
Teho- tai suurteholatausta tarvitsevien sähköautojen arvioitu määrä:
60,9 % liikenteessä olevista sähköautoista tarvitsee yhden tai useamman latauksen, eli noin 13 000 autoa. Tässä vaiheessa vastausten keräämistä näyttäisi siltä, että Juhannuksena on vähemmän ylipäätään latausautoja liikenteessä ja niillä ajetaan lyhyempiä siirtymiä kuin esimerkiksi pääsiäisenä tai hiihtolomaviikolla.
Matkojen ajoittuminen viikoille ja viikonpäiville:
Juhannuksen liikenne painottuu selkeästi viikolle 25 ja käytännössä lähes kaikki vastaajat (96%), eli noin 12 500 latausta tarvitsevaa ilmaisee olevansa ko viikolla liikenteessä. Juhannuksen merkittävin paluuliikenneruuhka ajoittuu viikon 25 sunnuntaille, jolloin peräti 56 % Juhannusliikenteessä olevista kertoo olevansa liikenteessä, mikä tarkoittanee teho- tai suurteholataustatarvitsevien määränä ko päivälle noin 11 800 sähköauton olevan liikenteessä, mikä puolestaan tarkoittaa noin 7 200 latausta tarvitsevaa autoililjaa yhtenä päivänä.
Paluuliikenteen päivä näyttäisi siis muodostuvan suurimmaksi ruuhkapäiväksi latureilla. Toiseksi suurin ruuhka on odotettavissa menoliikenteen aiheuttamana viikon 25 torstaina.
Ruuhkaisia latauspaikkoja
Kyselyyn tulleiden avointen (ei pakotettu) latauskohteiden analysointi kertoo, että eniten ruuhkaa on odotettavissa Mikkelissä sekä Vierumäellä. Palokassa, Pyhäjärvellä, Äänekoskella ja Lahdessa myös on odotettavissa reilummin pysähtyjiä. Itse veikkaan näistä Mikkelin suunnan ruuhkautuvan pahimmin lataustarpeen suhteen, koska sinne tuntuu olevan paljon menossa lataustarvisijoita ja suurhtelatausta ei vielä ole kuitenkaan samassa määrin tarjolla kuin esimerkiksi Jyväskylän seudulla. Toki Mikkelin seudulla on teholatausta tarjolla jo melko hyvin usealta tarjoajalta. Etelämmässä Tampere - Helsinki -välillä on tänä vuonna syytä tunnistaa, että Hämeenlinnassa on erittäin heikosti teho- tai suurteholatausta tarjolla. Kannattaa ehdottomasti ladata jo aiemmin tai myöhemmin olevissa kohteissa.
Yhteenveto
Juhannuksen 2022 paluuliikennepäivästä sunnuntaina viikolla näyttäisi tulevan melko suuri sähköautojen lataustarpeen ruuhkapiikki. Myös viikon 25 torstai ja perjantai ovat ruuhkaisia. Ajoittaista ruuhkautumista varmuudella esiintyy suosituimmilla paikoilla, esimerkiksi Heinolan, Palokan, Viitasaaren/Pihtiputaan ja Pyhäjärven tienoilla. Toki näistä Pahimmat pullonkaulat ovat saaneet merkittävästi lisää latausvoimaa. Pyhäjärven ruuhkaisuutta helpottaa, jos ja todennäköisesti kun Kärsämäen 12 x 250 kW Tesla Super Charger ehtii aueta ennen Juhannusta. Samoin Viitasaaren ja Pihtiputaan seutu on saanut lisäkapasiteettia.
Huom lukijani: toivon sinulta kommentteja, mitkä muut kohteet uskotaan olevan erityisen ruuhkaisia. Lisään niitä tänne.
Etekin uusille ja kokemattomammille sähköautoilijoille tiedoksi, mitä käytännössä tarkoittanee vuonna 2022 sähköautojen latauspaikkaruuhka:
-
- Ruuhkahuiput ovat todennäköisesti jälleen kohtalaisen lyhyitä, joitain tunteja kestoltaan. Jos mahdollista aja joitain tunteja pahimpien liikenteen ruuhkahuippujen vieressä.
- Ruuhkaisimmilla paikoilla, kuten Heinolassa tai Pyhäjärvellä on myös Teslan Supercharger. TSC:t keskittävät latausruuhkaa, koska Tesla on yleisin sähköauto Suomessa ja niillä ajetaan runsaasti pitkiä matkoja hyvän toimintamatkan ja TSC-verkoston takia.
- Ruuhkautunut latauspaikka Suomessa ei ole vielä ainakaan tähän mennessä aiheuttanut kymmenien autojen jonoja, jollaisista maailmalta on kuvia levitelty netissä. Tyypillinen ruuhka on sitä, että saapuessa ainoa tai kaikki latauspaikat ovat varttuina ja jonossa on yleensä yksi tai kaksi autoa.
- Ruuhka-aikana en kannusta laskemaan yhden latauspisteen kohteita nopean ja varman matkan jatkumisen latauskohteiksi. Jonon eteneminen toimii huomattavasti nopeammin, kun latauspaikkoja on useita kohteessa. Yhden latausauton lataaminen kun saattaa kestää joistain minuuteista esimerkiksi tuntiin. Jos kohteessa on jo edes kaksi latauspistettä, vapautuu niistä toinen suuremmalla todennäköisyydellä kohtuullisella odotuksella ja kun latauspaikkojen määrä kasvaa, vapautumisen nopeus on entistä todennäköisempää.
- Dynaamisella tehonjaolla varustetuissa kohteissa (tyypillisesti Kempowerin laitteistot) ruuhkassa kaikki latauspaikat saattavat täyttyä ja latausteho saattaa laskea merkittävästikin, jolloin tarvittavan seuraavan 200-300 kilometrin latauksen saaminen saattaa kestää monikertaisenkin ajan.
Ja vielä loppuun ihan pari latausetikettitoivetta kokeneelta sähköautoilijalta: Kohteliasta on vapauttaa latauspaikka seuraaville tarvitsijoille heti kun se on oman matkan jatkuvuuden kannalta mahdollista. Lataa kun tarvitset ja niin paljon kuin tarvitset, mutta olisi hyvin ystävällistä olla tavalla tai toisella tavoitettavissa, jos lataustaukosi venyy matkasi jatkuvuuden kannalta tarpeettoman pitkäksi esimerkiksi matkailijoiden ruokailun takia. Jos mahdollista, voi olla järkevää myös siirtää auto peruslatauspisteeseen, jos tauko venyy ja halua vielä viimeisiä hitaammin latautuvia wattitunteja akkuun valuttaa.
Kiitos vastaajille. Kysely on edelleen auki ja toivottavasti saadaan vielä huomattavasti lisää vastauksia.
Keskustelu
Ei kommentteja