(edit 17.8.2016 lisätty loppuun hankintahintavertailu Aurikseen)
Sosiaalisen median kanavissa sekä kahvipöytäkeskusteluissa törmään hyvin usein vahvoihin yleistyksiin sähköautoista. Kaiken lisäksi nämä yleistykset on valitettavan usein tehty vailla omaa kokemusta tai ymmärrystä sekä vanhoilla tiedoilla.
Kovin usein sähköautot tyrmätään. "Ei niistä mihinkään ole, eikä ne koskaan voi yleistyä." tai "Ei pääse kertavedolla Espoosta jäämerelle traileria vetäen." Sekä muita tuon kaltaisia perusteluita ja yleistyksiä kuulee ja saa lukea, joiden perusteella sitten vedetään mutkat suoraksi johtopäätös, etteivät sähköautot voi toimia.
Vastaavasti sähköautoja kannatetaan välillä tulevaisuuden haavekuvilla, joista osa ei varmasti toteudu koskaan tai toteutuu joskus jossain määrin. Sitten näillä perusteilla myös sähköautoa tyrkytetään kaikille pakkona.
Onneksi sähköautoa ei ole kenenkään pakko ostaa. Eikä se kaikille vielä ainakaan sovikaan, eikä kaikkiin tilanteisiin. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että meitä sähköautoilijoita on jo useita, joille se on erittäin hyvä valinta.
Kirjoitan nyt pari esimerkkiä, kenelle ja missä tilanteessa nämä low-range sähköautot voisivat toimia. Ja taas muistetaan: nämä ovat vain esimerkkejä, eivät yleistyksiä.
Keskituloinen perheellinen mies tai nainen, jolla työmatka päivittäin 100 km/suunta vaihtaa sähköauto Nissan Leaf 30 kWh (tai BMW i3 33 kWh)
Tämä henkilö on perheen pää. Isä tai äiti, jolla on työmatkaa noin 100 km/suunta päivittäin. Lisäksi perheen toinen päähenkilö käy työssä, jossa myös hän tarvitsee autoa pävittäin. Taloudella on siis joka tapauksessa oltava kaksi autoa.
Taloudessa on joka tapauksessa ollut noin 35000 - 45000 euron hintainen uusi auto muutaman vuoden välein ja toista autoa pidetään hieman pidempään.
Pitkää työmatkaa kulkeva perheen pää on jo etukäteen selvittänyt, että työnantaja tarjoaa maksullisen mahdollisuuden ladata autoa työpaikalla olevasta type2-rasiallisesta latauslaitteesta.
Nyt perhe vaihtaa jälleen kerran tuon arvokkaamman ajoneuvon uuteen. Tällä kertaa Nissan Leaf 30 kWh Acentaan hyödyntäen
https://www.nissan.fi tarjouksen, jossa saa kaupan päälle laadukkaan kotilatauslaitteen. Autolle tulee hintaa 39850 euroa + talvirenkaat. Tämä on samassa hintaluokassa, kuin he olisivat joka tapauksessa ostaneet, joten pääoman erotusta ei tarvitse huomioida.
Pelkästään työmatka-ajoissa 200 työpäivän aikana kertyy taloudelle yli 100 euron säästöt kuukausittain polttoainekuluissa. Kaikki muut vapaa-ajan matkat tämän päälle vielä. Lisäksi vertailukohdakseni ottamasani dieselautosta tulee vuosittain maksettavaksi kalliimpi käyttövoimavero sekä kalliimmat huoltokulut.
Päätöksellään talous saa säästöjen lisäksi hyvää mieltä. Nissan Leaf on erittäin mukava ja vaivaton työmatka-autona. Koskaan ei tarvitse tankata. Akku on aina lähtiessä täysi ja se latautuu jälleen pysäköinnin aikana.
Hyvää mieltä saattaa tulla myös tietoisuudesta, että sähköauto on aina vähintään paikallisesti päästötön. Suomen keskiverto sähköllä se on myös kokonaisudessaan erittäin pieni päästöinen. Jos perheen kotona on vielä aurinkokenno ja/tai he muutoin saavat sitä ladattua uusiutuvilla energioilla tuotetulla sähköllä kokonaispäästöt vähenevät ennestään. Lähteitä:
Nissan Leaf on myös mukava matka-autona ja sen käyttöominaisuudet korostuvat kaupunkiajossa. Auton mukavuus korostuu vielä lisää talven pakkasilla, koska sähköauto on aina lämmin.
Jos tällä taloudella säännölliset mökki- ja mummola ja muut kyläilymatkat pysyvät alle 150 km tai pikalatauspisteen reitille sattuessa alle 300 km, niin myös nämä matkat tulevat tehdyiksi aina sähköautolla. Tämän uskallan väittää oman kokemuksen perusteella sekä muiden Leafistien kertomana. Hyvin usein on käynyt niin, että talouden kakkosautoksi ostettu sähköauto onkin ollut nopeasti se ehdoton ykkösauto taloudessa.
Talouden ainoaksi autoksi 30 kWh Leaf, BMW i3 tai uusi tulossa oleva Huyndai Ioniq BEV 28 kWh
Väitän, että edellisen esimerkin auto sopii useille Tampere - Lahti seudulla tai sen eteläpuolella asuvalle myös ainoaksi talouden autoksi.
Etenkin jos säännöllistä työmatka-ajoa tulee noin paljon tai muuton vuotuiset ajot ovat luokkaa 40000 km, niin säästö energiakuluissa vuodessa on niin suuri, että sille satunnaiselle lapinmatkalle hennookin lähteä junalla tai muulla mahdollisella ratkaisulla.
Vetokoukun asentaminen ei näihin autoihin ole mahdollista, joten se on useille omakotitalouksille rajoite näiden autojen ainoaksi autoksi hankkimiselle.
Edullisempiakin sähköautoja löytyy
Iltalehden artikkeli toukokuussa 2015 tiesi kertoa Suomessa ostettujen uusien autojen keskihinnaksi 32000 euroa ennen silloin tullutta veronalennusta. lähde:
http://www.iltalehti.fi/autot/2015052719762028_au.shtml Jos sähköautolla on tarkoitus ajaa pääosin hieman edellistä esimerkkiä lyhyempiä matkoja, löytyy myös sähköautoista edullisempia ratkaisuja, joten sähköauton valinta ei tarkoita välttämättä lisäinvestointia kaikille.
Nissan Leafin hinnat alkaen malli on 12.8.2016 hinnastossa 34990 euroa.
Nettiautossa edullisimmat lähes ajamattomat alle vuoden ikäiset esittelyautot ovat olleet alle 30000 euron kauppahintojen tasoilla.
Euroopasta löytää runsaasti tarjolle käytettyjä Leafeja selkeästi alle 20000 euron hintaan, alkaen noin 10000 euron hinnasta. Veroahan näistä menee tuotaessa tuhannen euron luokkaa, koska ovat nollapäästöisiä. Euroopasta tuodessa kannattaa olla tietoinen todennäköisestä akun lämmittimen puuttumisesta.
Käytettyä Leafia ostaessa kannattaa kokeneemman Leaf-kuljettajan avustuksella vaikka varmistua ajoakun kunnosta. Sen näkee tarkoin OBD-lukijan ja LeafSpy mobiilisovelluksen avulla. Akut näissä tuntuvat kestävän käyttöä erittäin hyvin. Itselläni on nyt noin 60000 km ajettu ja akku on edelleen 100% uuden veroisessa kunnossa. Erityisen kuumat olosuhteet tai pitkään jatkunut käyttämättömyys ja väärä varastointi ovat kokemusten mukaan nopeimmin syöneet akun kuntoa.
Myös erittäin hyviä ja kalliimpia sähköautoja löytyy Teslalta
Jos on kyvykkyyttä investoida noin 100000 euroa autoon, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa Tesla. Esimerkiksi Teslan 90 kWh akulla ajaa helposti yli 500 km yhdellä latauksella! Uuden Teslan verollinen hinta Suomessa näyttää olevan elokuussa 2016 Model S 60 kWh mallille 83699 euroa.
Käytettyjä Tesla Model S -autoja on ollut Suomessa esimerkiksi Auto Outletilla myynnissä alkaen 69900 euroa.
Ostopäätöksen lisäksi on syytä vain varmistua, että auton saa kotonaan ladattua. Omakotitalouksilla tämä ei ole mikään ongelma ja taloyhtiöt ovat nyt useiden esimerkkien voimalla lähteneet mukaan sähköautojen latauspisteitä toteuttamaan.
Yksittäiset ja yksinkertaistetut esimerkit
Yllä kertomani olivat siis vain äärimmilleen yksinkertaistetut ja yksittäiset esimerkit. Sähköauto sopii hyvin moniin eri käyttökohteisiin ja käyttäjille. Jokaisen, jota asia kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti pyytää sähköauto pitkään koeajoon siihen aitoon omaan käyttötarkoitukseensa.
Kaikille sähköauto ei sovi, ainakaan vielä
Lisätään tähän tarinaan vielä linkki, johon jo vuosi sitten kirjoittelin tarinoita erilaisista ihmisistä, joille en sähköautoa halua suositella. Lisääkin löytyy. Onneksi siis kenenkään ei ole pakko ostaa sähköautoa.
Tilanne tulee parin seuraavan vuoden aikana muuttumaan
Kun markkinoille tulevat Model 3, Opel Ampera-e sekä Nissan Leafin uusi malli, muuttuu tilanne merkittävästi. Uskottavasti näistä autoista tullaan näkemään Suomessakin hinnat alkaen malleja, joissa on 45 - 60 kWh akku noin 40000 - 50000 euron hintaluokassa. Muitakin vastaavia on varmasti tulossa markkinoille.
Liikenteen vähäpäästöisempää tulevaisuutta kohti erilaisilla ratkaisuilla
Itse uskon ja toivon, että kohti vähäpäästöisempää liikennettä mennään monimuotoisilla ratkaisuilla. Erilaisilla hybrideillä on varmasti tärkeä rooli ja ne tulevat vielä kehittymään. Itse lasken aidosti vähäpäästöisyyttä edistäviksi sähköhybridit vasta kun niissä on vähintään 18 kWh akku ja nopeat latausmahdollisuudet.
Lisätty 17.8.2016:
Hankintahinnat sisältävä vertailu Toyota Auris -autoon
Lisään tähän sosiaalisessa mediassa nousseen keskustelun johdosta mukaan myös oman näkemykseni hankintahinnat sisältävästä vertailusta.
Murobbs-keskustelussa verrattiin Leafia Aurikseen ja valitsin tästä johtuen tämän auton vertailuun.
Itselleni tuo ei ollut vaihtoehto, koska olisin joka tapauksessa käyttänyt suunnilleen saman hinnan autooni, kuin nyt käytinkin. Olen pari kertaa aiemminkin kirjoittanut, että BMW 100-sarjan diesel automaatilla olisi ollut vaihtoehtoni. Minulla on tosiaan nytkin Bemari kakkosauton, joten tiedän erittäin hyvin mitä kaikkea se taasen olisi tarjonnut enemmän.
Olen myös uusimmalla Auris Hybridillä aika paljon ajanut, eikä se olisi ollut Leafin korvike minulle. Ei missään nimessä silti huono auto, tai ei pidä yleistää että olisi huonompi kuin Leaf.
Nyt kun kuitenkin Aurikseen halutaan verrata, niin mielestäni oikea vertailukohta on automaattivaihteiset mallit. Niitä saa hybridiin sekä 1,2 bensiiniturboon.
Laskelma Toyota Auris Hybrid vs Toyota Auris 1,2T multidrive vs Nissan Leaf 24 kWh 45000 km vuotuisella ajolla
HUOM! nämä ovat vain esimerkkilaskelmia omista lähtökohdistani. Jokaisen kannattaa tietenkin laskea itse omilla valinnoillaan omat vertailulaskelmansa. Erot saattavat olla suuriakin.
Automaattivaihteisten ja edes lähelle Leafia olennaisilta varusteiltaan varustellun Auriksen hinnat nousevat lähelle 30000 euroa. Silti Leafin mukavuudesta jää pois mm. aina lämmin auto, myös lähdettäessä valmiiksi lämmin. Sähköauton vahva voiman tunne käytännön tilanteissa. Sähköauton mukavuus arkiajossa. Ei koskaan arkiajossa tankkaamisen vaivaa (uskokaa pois arkiajoissa sähköauto on huomattavan vaivaton käyttää, laitat vain latauskaapelin seinästä kotiin tullessa paikalleen. Töissä pitää laittaa kaapeli molemmista päistä kiinni. Kuitenkin etenkin pakkasilla hymyilyttää aina kun ajaa pakkasessa tankkaavien ohi.)
Laskelmani näyttäisi siltä, että ilman huoltokulujen huomiointia runsaasti ajavalla (45000 km/v) kestäisi noin 2 vuotta 9 kuukautta säästää takaisin bensiinimalliin verrattuna kalliimpi hankintahinta. Hybridin osalta tarvittaisiin noin 3 vuotta ja 3 kuukautta. En tiedä, mutta epäilen vahvasti, että hybridi ja bensa Auriksen huoltokulut ovat korkeammat kuin Leafin.
Tämä laskelma ei ota huomioon sitä, että merkittävä osa sähköauton lataamisesta saattaa tapahtua maksuttomissa ostoskeskusten latauspisteissä. Toisaalta laskelma ei myöskään huomioi sitä, että pikalataaminen maksaa merkittävästi enemmän. Nämä kumulatiivisesti tarkastellen kumoavat toistensa vaikutukset aika hyvin. Laskelimissa en myöskään ole edes pyrkinyt huomioimaan polttoaineen hinnan muutoksia tai sähköautoilijan mahdollista omaa sähköntuotantoa esimerkiksi aurinkopaneeleilla.
Hybridi Auriksen kulutuksen olen ottanut omien kokemusteni perusteella. Tuo käyttämäni kulutus on vielä alakanttiin siitä, mitä omilla ajoillani toteutui. Bensa-Auriksen kulutuksen arvioin rehellisesti sanoen lonkalta. Leafin kulutus on omista yli vuoden mittaisista ajoistani keskiarvoa nostettu hieman ylöspäin kattaakseni lataushäviötä. Leafille on mitattu käyttämälläni mode2 eli Type1/2-latauksella 90,5% lataustehokkuus.
Laskelma Toyota Auris Hybrid vs Toyota Auris 1,2T multidrive vs. Nissan Leaf 30 kWh 45000 km vuodessa ajoilla
Tein laskelman myös 30 kWh Acenta Leafiin verraten. Tuo olisi se Leaf, jonka nyt ostaisin, jos olisin uutta ostamassa. Silloin hintaeron kerääminen kestäisi noin 3 - 4 vuotta.
Edelleen tunnutan, että ei rahan säästö ole ollut eikä tule olemaan päällimäinen motiivi sähköauton ostolleni. Minulle nämä laskelmat vain ennen ensimmäisen sähköauton ostopäätöstä osoittivat, että minulla on mahdollisuus se ostaa, koska se ei ole ainakaan kalliimpaa, kuin ajoni muutoin olisi.
Laskelma vähän ajavalle (16000 km / vuosi)
Kun 24 kWh Leafin laskelmaan laitetaan keskiverto Suomalaisen 16000 km / vuosi ajomäärä, nähdään että uuden Leafin korkeampi hinta, jos verrokkina on Auris, ei säästy kovinkaan nopeasti takaisin. Aikaa takaisin kertymiseen saa varata noin 5-6 vuotta.
Kaikissa laskelmissa on huomattavasti muuttujia, joita jokaisen kannattaa pyrkiä itse hahmottamaan, jos haluaa tämän tarkemmin laskea.
Sähköauton hinnan pudotus
Lisäsin vielä tänään 17.8.2016 Nettiauto.com tarjonnasta löytyvien 2013-vuoden mallisten autojen alimpien hintapyyntien keskiarvohinnat ja niistä lasketut hinnan pudotukset tämän hetken uusihinnoista.
Yllätykseni oli suuri, kun Leafin hinnan pudotus oli pienin.
Tässä tosin saattaa olla selityksenä se, että minä tiedän 24 kWh Leafin maksaneen 2013-vuonna noin 4000 euroa enemmän kuin nyt se maksaa. En kuitenkaan tiedä näillä varusteilla tehtyjen Auristen uusihintoja 2013-vuonna, joten en nyt tee tarkempaa vertailua. On myös lisättävä, että hyvin harva on ymmärtääksen maksanut uudesta Leafista listahintaa. Niistä on ollut niin usein tarjouskampanjoita sekä sen lisäksi olen lukenut aika suurista alennuksista kun on vain osannut tinkiä.
Tältä osin yhteenveto: Leafin hinnan pudotus ei olekaan ainakaan niin suurta, kuin siitä yleisesti kirjoitellaan ja puhutaan, tai itse olen kuvitellut. Tämäkään ei poista sitä seikkaa, että kaikkiin autoihin liittyy tällä hetkellä voimakas nopean hinnan pudotuksen riski, joka ehkä kieltämättä korostuu näissä low-range sähköautoissa.