24.11.2016
Onko sähköauton paino ongelma?
Sähköautojen todellisen läpimurron alkaessa häämöttää yhä useamman tietoisuuden rajamailla on myös kovaääninen sähköautojen vastustaminen kasvanut.
Keskustelu
1500 kiloa on todella paljon pikkuautolle, jonka toimintamatka jää kuitenkin melko lyhyeksi.
Kiitos kommentista.
Leaf on saman kokoinen auto kuin Golf ja painaa tosiaan noin 150 kg enemmän, kuin esim. saman kokoluokan automaattivaihteisista bensiiniautoista osa. Zoe on tosiaan pienemmän kokoluokan auto ja painaa 41 kWh akusta johtuen 1500kg, joka on kokoluokaansa nähden paljon. Toisaalta sen toimintamatka on sellainen, että keskivertoautoilijan ei tarvitse sitä ladata kuin kerran viikossa. En siten koe painoa vs toimintamatkaa olennaiseksi ongelmaksi. Toki useille sähköauton toimintamatka on edelleen se perusongelma, ellei ole halua tai varaa investoida Teslaan.
Kulutus tehokkuushan tuossa selvisikin. Vielä kun saadaan vertailtua tuotetun energian kustannukset sähkö vs bensiini, diesel. Suomessahan verottaja kyllä hoitaa jatkossa asian niin, että sähköautoilu tulee kallistumaan huomattavasti nykyisestä. Egoloogisuuden (ydinmiilusähkö) ja akkuteknologian (sormiparistojen) suhteen olen vielä varauksellinen.
Hyvä Sähkö tulee pistoras -nimimerkki
nyt oli kyllä sen verran kryptinen viesti, että en tiedä mitä tuohon haluaisin edes vastata.
Sähkö on Suomessa halpaa. Jos sen hinta lähtee yhtään nousuun, toteutan aurinkoenergia + tuulivoima paketin, jonka meinasin jo pari vuotta sitten tilata. Muuta en tuohon viestiisi nyt edes yritä kommentoida.
Kyllä tuo lisääntyvä paino on ongelma teille. Jo nyt jopa päätiet ovat surkeassa kunnossa. Maalla asuvana huomaa selvästi, kuinka esimerkiksi traktorit (jopa ilman perävaunua) henkilöautoa raskaampina rassaavat teitä. Kenellä on varaa korjata kaikki pikkutiet? Kustannukset otetaan tieosakkaiden kukkarosta vaikka ulosotolla!
Hei Marja,
kiitos näkemyksesi jakamisesta.
Taitaa traktori ilman peräkärryäkin olla aika paljon raskaampi. Ei sähköauton painoero vs vastaava automaattivaihteinen polttomoottoriauto nesteineen ole kuitenkaan kovinkaan merkittävä pienempienkään teiden kestävyyden näkökulmasta.
Juu ei se kyllä sähköautojen paino ole joka tiet rikkoo.
Jos mä otan tuosta keskikokoisen traktorin ja vaikka aurat perään niin mennään jossain 7 tonnin huitteilla josta yhdellä akselilla ehkä 6 t. Voin ottaa myös isoimman pihalta löytyvän kärryn ja siihen täyden lastin niin lopputulos on 6+4,5+18 t eli ollaan jo lähellä 30 tonnia :-)
Totuus on kuitenkin se että heikkojen teiden runkovauriot syntyvät raskaan kaluston alla. Painot 10 - 60 t. Syvät ja kapeat kulumaurat päällysteessä taas ovat niiden nastarengasautoilijoiden ikiomia jotka ajavat koko talven tismalleen juuri sitä samaa märkää latua eikä vahingossakaan hiukan eri kohtaa. Ja hiekkateiden kuopat taas syntyvät kun vesilammikosta roiskaistaan vedet (ja hiekat) vauhdilla sivuun ja syventynyt kuoppa kerää yhä enemmän pohjaa pehmittävää vettä. Siihen vesikuopan kasvattamiseen riittää painoltaan vaikka mopo :-( Tuossa kuopan syntyprosessissa ajonopeus on merkittävämpi vaikuttaja kuin paino - jos sitä juuri syntymänsä alkuvaiheessa olevaa pientä painaumaa ei korjata tai kierretä.
Huonolla pohjalla olevaa tietä rikkomaan ei edes tarvita mitään liikennettä, tien rungon vettyminen ja talven routa pistää sen uuteen uskoon joka tapauksessa. Ojat ja vesitalous pitäisi hoitaa kuntoon.
Henkilöautoluokan painoilla (luokka 500 - 2000 kg) ei juurikaan ole suurempaa merkitystä tien kulumiseen, nastojenkin pistovoima on auton painosta riippumatta rajattu suhteellisen vakioon arvoon. Myös rengaskoko yleensä korreloi jotenkin painon kanssa, tielle on parempi mitä korkeampi ja leveämpi rengas - ja raskaassa kalustossa runsas akselimäärä auttaa myös vähentämään yksittäisen pyörän aiheuttamaa kuormitusta.
Tuossa traktorin ja perävaunun tapauksessakin 4 leveintä rengasta on yli 700 mm leveitä ja pari korkeinta taas 650 mm leveitä ja lyhyen ihmisen korkuisia. Kaikkiaan siis 8 kpl.
Nimimerkki 'tiekunnan toimitsijamies'.
Hei Juhani,
kiitos erittäin ammattitaitoiselta vaikuttavasta kommentista!
Tiestöä ei kuluta nastarenkaat vaan suuret rekkojen painot.
Esim kun metsälästä lähdetään hämeenlinnantielle siihen mäkeen.
Tämä hämeenlinnan tien möki pällystetiin kesällä.
Jo smuutamn kuuka u den kuluttua siinä oli kåjo paripyörien urat kesällä.
Ei monikaan nastarengas ollu t kuluttanut näitä uria millään.
Näyttää siltä, että sähköauton akkujen paino on salaisuus. Kuka viisas murtaa väitteeni
Moikka,
Autovalmistajat eivät yleensä nettisivuillaan kovin helposti löydettävästi ainakaan kerro akuston painoa, mutta lehdistötiedotteista välillä tuon tiedon löytää.
Tuossa sivustossa on joitain esimerkkejä
https://batteryuniversity.com/learn/article/electric_vehicle_ev