Helppo ajaa, äärimmäisen suorituskykyinen, riittävä toimintamatka: sitä oli sähköauto Tesla Roadster jo lähes kymmenen vuotta sitten!
Sain 3.8.2016 koeajettavakseni todellisen autoharvinaisuuden, sähköisen liikenteen uranuurtajan, Tesla Roadster Sportin. Tämä koeajossani oleva yksilö on toinen kahdesta Suomessa olevasta Roadsterista. Siitä toisesta minulla ei tosin ole tietoa, onko auto päivittäisessä ajokäytössä. Tämä yksilö on normaalissa liikennekäytössä. Ohessa on alla videokooste koeajosta:
Kannustan aivan ensin käymään tutustumassa sähköisen liikenteen historiasta kertovaan blogitekstiini, jossa samalla hahmottuu perustelu sille, miksi pidän Roadsteria sähköisen liikenteen uranuurtajatuotteena, todellisen käänteen tehneenä autona. Tesla Roadster -sähköisen liikenteen vallankumouksesta autoharvinaisuudeksi
Muskin vision 1-vaihe: Tehdään pienivolyyminen auto, joka voi olla kalliskin
Muskin iso visio oli alunperin kolmivaiheinen, jonka ensimmäistä vaihetta toteuttamaan kehitettin Tesla Roadster. Roadster oli tarkoitettu näyttämään, mihin sähköauto pystyy. Se oli kallis ja epäkäytänöllinen urheiluauto pienellä tuotantomäärällä.
Visioon kuului, että tällä vision ykkösvaiheella saadaan rahoitettua seuraavaa vaihetta, johon kuului suurempi volyyminen perheauto hieman edullisemmassa hintaluokassa, eli Model S. Vision kolmas vaihe on sitten tehdä edellisen vaiheen autolla saaduilla tuotoilla massatuotantoon tarkoitettu täyssähköauto. Uusin neljäs vaihe yhdistää näihin edellisiin myös aurinkokennoteknologian.
Koko vision taustalla on halu tehdä sähköisen liikenteen vallankumous. Teslalla nyt vaan on automallisarja joka on s≣x tarinassa olen Model3 julkistustilaisuuden jälkeen kijoittanut tästä visiosta tarkemmin.
Tesla Roadster tuotannossa 2008 - 2012
Roadsterin valmistuksen aloittamiseksi Musk osti Lotukselta 2500 kappaletta Elisen rullaavia alustoja, jotka se muutti sähköautoksi. Roadsteria myytiin maailmalla yhteensä vain 2400 kappaletta.
Tesla Roadster Sport
Tesla Roadsteriin sai 2010-vuonna Sport päivityksen sijoittamalla 19500 USD perushinnan 110950 USD päälle Yhdysvalloissa. lähde: www.caranddriver.com
Hinnalla sai esimerkiksi uudelleen ohjelmoidun moottorinohjauksen ja noin 20% nousseen väännön sekä enemmän tehoa. Myös jousitus oli kehittyneempi Sport-mallissa.
Tesla Roadster Sport tekniset tiedot
Mitat ja paino:
pituus: 3,946m
leveys: 1,873
korkeus: 1,12 m
akseliväli: 2,352 m
omapaino: 1305 kg Tavaratila: 160l kaksi paikkainen ohjaamo
Moottori ja voimansiirto: 3-vaiheinen, nelinapainen AC oikosulku sähkömoottori takana, alennusvaihde 8,27:1 teho: 215 kW vääntö: 400 Nm Renkaat: edessä 175/55 -16 ja takana 225/45 -17
Suorituskyky: 0-100 km/h: 4 sekuntia 1/4 maili: 12,757 s / 168,56 km/h Huippunopeus: rajoitettu 201 km/h
Akku, Lataus ja toimintamatka Akku: 53 kWh litium-ion, 6831 kpl 18650 akkuja. toimintamatka: 393 km EPA lataus: 16,8 kW, 70A, 240V, SAE J1772-2009 liittimellä varustetusta latauslaitteesta. Autossa vakiona kannettava latauskaapeli 40A, (noin 9,6 kW) latausaika: 3,5 tuntia tehokkaimmalla latauslaitteella ja arviolta 6 tuntia 40A latauskaapelilla.
esimerkiksi www.zemotoring.com löytyy erittäin tarkkoja teknisiä tietoja lisää Roadsterista.
Korin muotoilu ja uusi väri Automatrixista teippaamalla
Auton kori on tosiaan saanut muotonsa Englannissa Lotuksen tehtaalla. Eikä niissä todellakaan ole mitään valittamista vielä tänäkään päivänä. Roadster-tyyliä virtaviivaisella, mutta siron pröystäilemättömällä tavalla.
Tämä auto on originaalina hopean harmaa väriltään. Automatrix on teipannut autoon erittäin onnistuneen mattasinisen värin. Teippaus on jopa henkeäsalpaavan hieno yksityiskohtia myöten. Löytyy hiilkuitua ja tarkkoja viimeistelyjä vaikeissa taitekohdissa. Hieno ykstiyiskohta on kohokuvioitu salaman kuva latausluukussa.
Värivalinta on myös niin onnistunut, että en ollut uskoa autoa samaksi, kuin näin muutamaa viikkoa aiemmin originaalivärissä. Tämä mattapintainen metallihohtosininen tuo niin vahvoja valon ja varjon taitoksia autoon, että se näyttää nyt matalammalta ja vielä urheilullisemmalta.
Myös auton vanteet on käsitelty mattamustalla muovipinnoitteella.
Autoon sisään istuminen ja tilat
Ulkoisen ihmetelyn jälkeen olikin aika istua autoon ja lähteä koeajolle.
Mutta ensin pitää opetella menemään roadsteriin sisälle!
Etuovi aukeaa reilusti, mutta jättää noin 30 senttiä leveän ja varmasti kymmenen senttiä penkin yläpuolelle asti ylettyvän kynnyksen, jonka yli kuljettajan ja matkustajan tulee onnistua sujauttamaan itsensä sisään. Tekniikka on kuitenkin etenkin katto auki helppo. Oikea jalka sisään penkin ja ratin välistä, sitten laskeutuu käsillä tukea pitäen istumaan penkille ja sen jälkeen nostaa vasemmankin jalan sisälle. Tuohon ei ehkä kovin huonojalkainen tai vahvasti ylipainoinen enää taipuisikaan.
Tähän autoon istutaankin sitten todella matalalle. Oman Leafini korkeus toki korostaa tuota mataluuden tunnetta. Tuntui, kuin istahtaisi suoraan maan pinnalla olevalle ohuelle penkille.
Kun kuljettajan paikalle oli istuutunut, tuntui kuin vasemmalla kädellä voisi poimia kivet kadulta ohiajaessaan vain ojentamalla kättään alas.
Ohjaamossa on muutoinkin roadster-tyyliin sopivasti tiivis tunnelma. Olen noin 176 cm pitkä ja sain kyllä erinomaisen ajoasennon, enkä voinut kuljettajan istuinta pitää lähellekään taaimmaisessa asennossa, joten pidemmällekin kuljettajalle säätövaraa vielä löytyy.
Istuin on urheiluautomaisen tukeva ja tukevuuden tunnetta lisää se, että molemmat jalat nojaavat tukevasti koko reiden ja säären matkalta seinämiin, silti jaloille oli aivan riittävä tila toimia luontevasti kaasulla ja jarrulla.
Penkit ovat lähellä toisiaan. Ville-poikani, joka oli kartturin paikalla kuvaajan roolissa, on vasta noin 145 cm pitkä ja kovin hoikka rakenteinen. Silti tunsimme olevamme hyvin lähellä toisiamme istuessamme. No meitähän se ei haitannut millään tavalla.
Minulla jäi pää vielä selkeästi ajoviima-alueen alapuolelle tuulilasin taakse, mutta pari kymmentä senttiä pidemmällä saattaa tulla haasteeksi "yläpään pituus". Tämä siis on joka kohdaltaan roadster.
Onhan autossa myös tavaratila, johon sopii kaikki roadsterilla matkaajalle tarpeellinen :-) Tavaratila löytyy aivan auton takimmaisesta osasta suuren lujitemuovisen takaluukun alta. Tilasta kuitenkin suurimman osan vievät akkupaketti sekä PEM-yksikkö, joten tavaratila on auton levyinen, mutta vain muutaman kymmenen sentin pituinen syvä kaukalo. Sähkömoottori ja alennsuvahde eivät ole kovin suuria fyysisiltä mitoiltaan ja ne ovat kätkössä alempana taka-akselin yhteydessä.
Auton käynnistäminen ja liikkeelle lähteminen
Tesla Roadsterissa on vielä perinteinen avain, jolla autoon kytketään virrat päälle. Esimerkiksi Model S -mallisahan on jo erityisen edistyksellinen älyavainjärjestelmä, joka saa olla koko ajan taskussa.
Kun autoon on saanut virrat päälle ja ajonestolaitteen poistettua päältä, painevaan keskikonsolin D-napista ja vapautetaan manuaalinen käsijarru.
Tämän jälkeen jarrua nostamalla auto lähtee liikkeelle todella loogisella kaasuvasteella sähköautomaiseen tapaan äänettömästi ja eleettömästi. Jos kaasua painaa voimakkaammin, niin kyllä alkaa tapahtua, onhan auton kiihtyvyys 0-100 km/h vain noin neljä sekuntia!
Tesla Roadsterin ajotuntumat
Ensimetreillä tulee hieman ristiriitainen olo. Liikkelle lähdössä oli hyvin paljon samaa tunnetta, kuin uusissakin sähköautoissa ja myös laadukkaassa Model S-autossa.
Kuitenkin nyt ensi metreillä huomio kiinnittyy auton brittijuuriin. Ne näkyvät, tai paremminkin kuuluvat ohjaamossa Model S - malleista poiketen tämän auton olemukseen. Ne ovat erilaisia pintojen rapinoita ja nititöitä. Ensimetrien ja hiekkatieosuuksien jälkeen niihin ei kylläkään enää kiinnittänyt mitään huomiota.
Seuraavaksi huomio kiinnittyy hyvin pieneen, mikroautomaiseen rattiin ja ohjaustuntumaan. Ja tämä oli positiivinen huomio. Autossa on nopea ohjaus, mutta renkaiden kääntösäde on yllättävän pieni. Ohjaustehostimen puuttuminen tekee pysäköintikääntelystä kieltämättä raskasta, mutta vastaavasti sitten mutkatiellä ja maantiellä ohjaustunto on jotain, mihin vain hyvin harvat nykyiset autot pystyvät. Tarkka ja tunnokas. Myös raskaus on poissa.
Tämä olisi varmasti hauska auto ajaa radallakin, mutta itse en sitä hennoisi koskaan sinne viedä. Mieluummin lipuisin tällä hiljaisesti rantakatuja pitkin auringonpaisteessa.
Autolla ajamista leimaa nimittäin sama vaivattomuuden tunne koko ajan, kuin on ollut kaikissa moderneissa sähköautoissa. Ajat painamalla kaasua. Kun haluat hiljentää, nostat kaasua ja regenerointi hoitaa suurimman osan jarrutuksesta. Tunnokkaat jarrut sitten pysäyttävät lisää tarpeen mukaan yhtä eleettömän vaivattomasti.
Moottoritiellä katto auki ajettaessa vielä 80 - 95 km/h nopeuksissa on hyvin miellyttävän vedottoman tunne sisällä vaikka ulkona on vain 16 ºC enää lämmintä. Nopeuden nosto yli satasen tuo pyörteitä ohjaamoon, eikä ajomukavuus silloin ole enää yhtä hyvä katto auki.
Normaaleissa ajotilanteissa auton jousitus nielee yllättävän nöyrästi ja taitavasti tien epätasaisuudet. Auto ei siis ole missään nimessä ainakaan näissä alustan säädöissä kivikova pintajousitukseltaan. Vastaavasti isommissa heitoissa jousitus otti meidän kuormamme ainakin hyvin tasaisesti joustaen vastaan.
Mutkissa kori ei juurikaan kallistele. Tästä varmasti saadaan kiittää alustan lisäksi myös alhaista painopistettä. Hahmottelin alla olevan ottamani valokuvan päälle laatikoin suuntaa-antavasti Roadsterin akun, BEM ja moottorin sekä alennusvaihteen sijoittelua autossa. Tämäkin kuva mielestäni hyvin kuvastaa, kuinka alhaalla ja keskellä auton painopiste on todellisuudessa. Pitää muistaa, että auton on kokonaisuudessaan pieni ja matala.
Henkeä salpaava kiihtyvyys
Auton luvataan siis kiihtyvän noin neljässä sekunissa nollasta sataan. Tämän uskon helposti.
Paikaltaan kiihdytettäessä on lievää pehmeyttä esimerkiksi Model S:n Ludi -ohjelmoituun autoon verrattuna. Epäilen tuon johtuvan osittain luistonhallinnan aiheuttamasta tunteesta ja todellinen kiihtyvyys on tässäkin erittäin räjähtävää. Model S:n Ludi -ohjelmoidut autot eivät oikeastaan ole edes reilu vertailukohta tällekään autolle. Eihän sille Ludin kiihtyvyydelle nimittäin pärjää mikään superautokaan!
Ohituskiihtyvyys tuntuu jopa vielä räjähtävämmältä, kuin paikaltaan lähtö. Siinä varmastikaan ei enää ole niin paljoa luistoa takapyörillä, vaan voimaa voidaan antaa täysillä käyttöön.
Auton huippunopeus on rajoitettu 201 km/h -lukemaan, mutta sillähän nyt ei Suomen oloissa ole enää mitään merkitystä. Katto auki autolla tekee mieli ajella muutonikin alle 100 km/h. Katto kiinni tilanne varmasti on toinen.
Suorituskyky oli yksi keskeisistä asioista, jotka Musk onnistui Tesla Roadsterilla osoittamaan sähköauton ylivertaisuudesta.
Varusteita
Autosta löytyy tietenkin radiolaitteet ja lämmityslaitteet sekä istuinlämmittimet. Lisäksi ylemmässä isossa näytössä on peruutuskamera. Auton ajotietokoneesta pystyy tarkastelemaan monipuolisesti auton tietoja sekä tekemään säätöjä. Pystyipä sillä jopa avaamaan kauko-ohjattavan autotallin ovenkin!
Autossa on nahkapenkit ja nahkapäällysteinen ohjauspyörä. Myös erittäin taitavasti ja huomaamattomasti toimiva luistonesto on vakiovarusteena.
Alhainen energian kulutus ja pitkä toimintamatka
Autossa oli ajotietokoneessa pitkän matkan ajalta keskikulutus noin 15 kWh/100 km.
Ja tuo on varmasti helppo alittaakin näin kevyellä ja pienen ilmanvastuksen omaavalla sähköautolla.
Tästä johtuen 53 kWh akku riittää varmasti hyvin lähelle luvattua 393 km toimintamatkaa. Saadessani auton koeajoon akku oli noin 80% ladattuna ja ajomatkaa luvattiin lähes 300 km.
Normaalissa arkiajossa riittävä toimintamatka oli toinen keskeisistä seikoista, jonka Roadster todisti sähköautoista.
Roadster, kangaskatto ja kovakatto
Auto on tietenkin parhaimmillaan auringonpaisteella roadsterina nautittuna! Siihen saa nerokkaan yksinkertaisen kangaskaton kuitenkin viritettyä hetkessä. Tavaratilasta vain otetaan kaksi rautaa, jotka taivutetaan tuulilasin yläkaaren ja penkkien takana olevan turvakaaren väliin kannakkeiksi. Sen jälkeen kangaskatto napsutellaan vaikka kuskin puolelta sille varattuihin kiinnikekohtiin ja rullataan yli. Kun vielä toiselta puolelta kangaskaton kiinnikkeet napsauttaa paikalleen, kiristyy kangas tiukalle katoksi. Aikaa koko hommaan meni ensikertailaiselta ehkä 4 minuuttia ilman kiirehtimistä.
Entä mitä nämä maksavat?
Jos sinä olet tästä autosta kiinnostunut, niin nyt voi oikeasti sanoa, että hinta ei ole oikea kysymys. Oikea kysymys on, että löydätkö myynnistä hyvän yksilön. Jos löydät ja haluat sen, niin osta.
Mobile.de sivustolla oli 4.8.2016 myynnissä 12 Tesla Roadsteria. Hinnat olivat 48000 - 117000 euron välillä. Kannattaa myös muistaa sellainen sanonta, että niille kaikkein halvimmille on syynsä, miksi ovat halvimpia. Veroahan näistä ei paljoa mene Suomeen tuodessa, nollapäästöisiä kun ovat.
Yhtä asiaa minä pidän varmaan näiden hinnoissa: se tulee nousemaan.
Hinnat tulevat nousemaan viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi Roadster rullaa ulos tehtaalta.
Tämä Tesla Roadster on nimittäin todellista sähköautojen vallankumouksen lähdettä. Keräilijät tulevat varmuudella haalimaan kaikki kelvolliset yksilöt lähivuosina halleihinsa korkoa kasvamaan. Joten, jos olit oikeasti kiinnostunut, ole nopea. Äläkä katso ensimmäisenä hintalappua, vaan auton kuntoa ja historiaa.
Ylläpito, huoltaminen ja korjaaminen sekä varaosien saatavuus
Vaikka Roadsterin tuotanto on loppunut jo vuosia sitten, on varaosien saatavuus varmalla pohjalla. Teslan intressissä on pitää nämä alkutaipaleensa autot esimerkillisen hyvässä kunnossa. Lisäksi Lotus osathan käyvät autoon voimansiirtoa lukuunottamatta pääosin sellaisinaan. Teslallahan on Helsingissä huolto myyntipisteensä yhteydessä.
Akku päivitettävissä nyt 40% isompaan
Tesla tarjoaa nyt päivityspakettia, olla Roadsterin akun saa päivitettyä jopa 40% suuremmaksi.
Tämä on jälleen yksi osoitus Teslan halusta kehittää aktiivisesti sähköautoja paremmiksi. Toistaiseksi tiedossani on vain BMW i3, johon Teslan lisäksi voi ostaa akkupäivityksen isompaan.
Roadsterilla saavutetaan jopa yli 600 km toimintamatka uudella isommalla akulla!
Yhteenveto: Miksi enää valmistetaan avoautoja muilla kuin sähkömoottoreilla?
Tämän koeajon jälkeen jäi sellainen tunne, että en voi ymmärtää miksi kaikki avoautot eivät ole sähköautoja. Avoautoon jos johonkin sähkömoottori käy kuin nenä päähän!
Siinä on kiva nauttia hiljaisesta ja vaatimattomasta menosta lipuen rantakatuja pitkin. Tai sitten sähkömoottorin voimin pinkaista ajatuksen nopeudella huikeisiin nopeuksiin täysin tasaisen voiman ansiosta.
No todellisuudessahan tällä hetkellä ei tehdä mitään sähköavoautoa. Ei edes Tesla. Ennen kuin julkaisee uuden Roadsterinsa.
Olen avoimesti niin iloisen positiivisesti ylpeä, että sain tilaisuuden koeajaa tämän Roadsterin. Tämä oli kokemus! Kiitos.