12.08.2024

Tulossa Suomeenkin: Kia EV3 -sähköauto

Osoite kopioitu

Kia on jo esitellyt uuden sähköautomallin, Kia EV3:n, joka perustuu E-GMP -alustalle. Autoja on varmsti pian koeajettavissa laajalti Suomessa, mutta päätin jo ennen ensimmäistä omakohtaista kokemusta selvittää mistä on kyse EV3:ssa.

(avauskuva sekä muut auton kuvat ovat Kia EV3 lehdistötiedotteesta)

Melko kompaktin kokoinen SUV-kori

Minkä kokoisesta autosta on kyse? Selkeästi esimerkiksi Tesla Model Y:tä, Toyota Bz4x:ää tai Volkswagen ID.4:ää pienemmästä autosta on kyse.

EV3 ei silti ole missään nimessä pieni auto, vaan se on noin viisi senttiä pidempi ja 3-4 senttiä leveämpi kuin esimerkiksi alkuvuoden aikana peräti 1433 kpl uuden auton ensirekisteröintiin yltänyt Volvo EX30. Suunnilleen saman verran EV3 on myös ID.3:a pidempi. Korkeutta on aavistuksen enemmän kuin Volvossa tai Volkkarissa ja akseliväli sattuu näiden kahden välimaastoon. Olemukseltaan ainakin kuvissa Kia EV3 on kuitenkin enemmän SUV-henkinen kuin vertailuun valitsemani Volvo ja Volkkari. Otin vertailuun mukaan myös hiljattain koeajamani toisen etelä-Korealaisen, eli KGM Torres EVX:n, vaikka se onkin olennaisesti suuremman kokoluokan SUV-korilla varustettu. Koeajoin KGM Torres EVX:n aiemmin elokuussa 2024.

EV3:n ulkomitoista vielä vertailua saman konsernin malleihin:

  • EV3 on 11,5 cm Kian nykyistä Soul EV:tä pidempi
  • EV3 on 4,5 cm Hyundai Kona Electricia lyhyempi
  • EV3 on 11 cm Kian nykyistä Niro EV:tä lyhyempi

EV3 on ulkomitoiltaan myös lähellä MG4:ää. EV3 on 2,3 cm pidempi.

Sisätilojen todellisuus selviää vasta kun pääsen itse istumaan autoon, mutta numeroiden valossa EV3:n tavaratila on huomattavasti EX30:sta ja ID.3:a suurempi, 450 litraa ja edessä on lisää tilaa 25 litran verran, eli type2-kaapelille ja jollekin muulle mukana kulkevalle tavaralle sopivasti säilytystilaa.

E-GMP -alusta, etuvetoinen yksimoottorinen sähköauto

Kia EV3:ssa on yksi 150 kW / 283 Nm voiman etuvedolle tuottava sähkömoottori ja satasen vauhtiin auto ehtii maahantuojan mukaan 17" renkailla varustettuna 7,7 sekunnissa. Auto siis antaa kaulaa voimavaroissa ja kiihtyvyydessä ID.3:lle ja EX30:lle, jotka ovat myös vetotavaltaan erilaisia takavetoisina.

E-GMP -alustaan perustuvia aiempia Hyundain ja Kian autoja:

  • Genesis GV60, 800V akustolla, takavetoisia tai nelivetoisia, ei Suomessa myynnissä
  • Hyundai Ioniq 5, 800V akustolla, takavetoisia tai nelivetoisia, alk 53 990 e Suomessa (13.8.2024 hinnastossa)
  • Hyundai Ioniq 6, 800V akustolla, takavetoisia tai nelivetoisia, alk 57  990 e Suomessa (13.8.2024 hinnastossa)
  • Kia EV6, 800V akustolla, takavetoisia tai nelivetoisia, alk 48 110 e Suomessa (13.8.2024 hinnastossa)
  • Kia EV9, 800V akustolla, takavetoisia tai nelivetoisia, alk 74 730 e Suomessa (13.8.2024 hinnastossa)

Ainakin omaan käyttöö EV3:n kiihtyvyys ja voimavarat riittäisivät paremmin kuin hyvin. Toisin kuin monet muut sähköautoilijat, en lähtöohtaisesti vierasta myöskään Kian etuvetoisuutta. Teen sen toimivuudesta omat johtopäätökseni vasta koeajolla, jossa selviää myös jousitusmukavuus, ajomelu sisällä sekä ohjautuvuus muutoinkin.

Nykyisten etelä-Korealaisten sähköautojen tapaan myös Kia EV3:ssa on V2L, eli siitä saa suoraan ulos 230V sähköä pistorasiasta. Nyt en tosin löytänyt tietoa, että onko V2L käytettävissä myös auton sisällä olevasta rasiasta, vai pelkästään latausportista sovittimella.

81,4 kWh 400V akulla hyvää toimintamatkaa

Toisin kuin Kian EV6 tai EV9 -malleissa sekä Hyundain Ioniq5 ja 6 malleissa, ei Kia EV3 ole saanut 800 voltin jännitteen akkua. Käsitykseni mukaan kyseessä on E-GMP -alustalle ensimmäinen 400V akulla varustettu sähköauto. Tarkemmin esitettä katsoessa voi huomata, että EV3:n isomman akuston 343 volttia ja pienemmän 369 volttia. Akkuja on siis tarjolla kahden kokoisia. Lyhyemmän toimintamatkan versiossa akuston nettokapasiteetti on 58,3 kWh ja pidemmän toimintamatkan versioissa 81,4 kWh. Pienempi akku painaa 375 kg ja suurempi painaa 470 kg, eli suuremman akuston paino on noin 5,8 kg/kWh. Vertailun vuoksi ID.3:n 77 kWh akku painaa 495 kg, eli 6,4 kg/kWh. 

Toimintamatkan pituuden kannalta yhtä olennainen asia, kuin akun käytettävissä oleva kapasiteetti on toteutuva kulutus. Kia EV3:n isommalla akulla varustetulle kerrotaan 17" renkailla jopa 605 km WLTP-yhdistetty toimintamatkalukemaksi. Vertailuryhmäni kookkaimman akun lisäksi myös vastaavilla renkailla varustetun version kulutus on vertailuryhmäni pienin 14,9 kWh/100 km (WLTP-yhdistetty).

Ennakoin, että Suomalaisessa maantieajelussa, esimerkiksi Tampereelta pohjoisen suuntaan toteutuva kulutus olisi poutaisena kesäpäivänä jotain noin 16-17 kWh / 100 km tasoa, jolla toimintamatka toteutuisi noin 475 - 500 km tasolla. Tiukille vetämällä ja oikein otollisessa olosuhteessa siis uskoisin auton suoritutuvan Tampereelta Oulun eteläpuolelle Zeppelinin kieppeille ennen ensimmäistä pakollista lataustaukoa. Se on toki jo niin pitkä siivu, etten itse halua ajaa pysähtymättä.

Valmistaja ilmoittaa, että 10 prosentista 80 prosenttiin lataus suoriutuu 81,4 kWh:n akkuun 31 minuutissa, eli 110 kW:n keskiteholla ja tuossa ajassa auton akkuun ehtii kertyä noin 56 kWh lisää liikenne-energiaa. Sillä pääseekin sitten vastaavalla kulutuksella jälleen noin 329 kilometriä lisää. Eli tiiviillä ruokatauolla pääsee Tampereelta vaikka Rukalle. 

Talvella ja vesisateella kulutus tietenkin kasvaa ja toimintamatka lyhenee ja samoin käy Suomen kesäisillä 120 km/h nopeuksien moottoriteillä.

Vaikka vertailutaulukkoni ID.3:lla ja EX30:lla on on huomattavasti suuremmat DC-latauksen piikkitehot, niin latauksen keskiteho sekä matala kulutus ratkaisevat pitkän matkan suoriutumisnopeuden. Se näyttäisi olevan omassa sarjassaan EV3:lla kunnossa, vaikka jääkin saman merkin 800V autoista jonkin verran jälkeen.

Suomen hinnat vielä auki

Pidän uskottavana ennusteena, että Kia EV3:n hinnat eivät kovin pitkälle heitä löytämistäni ja arvioni mukaan todellisista Hollannin hinnoista. Siellä ne alkavat pienemmän mallin 37 000 eurosta. Itseäni eniten kiehtova Kia EV3 81,4 kWh Plus Advanced maksaa siellä alkaen noin 46 000 euroa. Kallein GT Plusline maksaa Hollannissa hieman alle 50 000 euroa.

Pidän tätä Kia EV3 -sähköautouuttuutta erittäin kiinnostavana itsellenikin seuraavaksi sähköautoksi, vaikka lähtökohtaisesti olenkin ollut suunnittelemassa matalampaa, vielä pienemmän kulutuksen sekä suurempien lataustehojen autoa. Nimittäin esimerkiksi Tesla Model 3 LR, mikä itseäni on kiinnostanut, maksaa uutena tällä hetkellä 52 090 euroa ja arviolta noin 6 000 euron hintaero Kiiaan saattaa houkuttaa. Hyundai Ioniq 6 maksaa uutena vielä enemmän haluamallani varustelulla, mutta käytettynä alkaa jo näkymään noin 40 000 euron hintaluokassa. 

Toisaalta esimerkiksi kiinalainen MG4 on suunnilleen saman kokoinen ulkomitoiltaan ja maksaa 77 kWh akulla Suomessa noin 44 000 euroa, eli asettuu suunnilleen samoihin EV3:n isolla akulla varustetun kanssa.

Pidin vertailutaulukoissani myös aivan toisen kokoluokan etelä-Korealaisen sähköauton, KGM Torres EVX:n, koska se sattuu maksamaan 41 390 - 43 390 euroa. Sen huomattavasti kookkaaman auton hinnat siis sattuvat samaan tasoon suurammalla akulla varustettujen EV3:sten kanssa. Toiset tarvitsevat enemmän tilaa, toiset ottavat mieluummin vastaan pienemmän auton pienemmän kulutuksen ja pidemmän toimintamatkan.

Keskivertotaloudelle, joka ajaa 15 000 - 20 000 kilometriä vuodessa, on Kialla puolellaan myös hyvä takuu. Seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä autolle ja korkeajänniteakulle. Kilometriraja on sen verran matala, että runsaammin ajaville tuo on oikeastaan aika kehno takuu.

Jään kiinnostuksella odottamaan mahdollisuutta koeajaa Kia EV3.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

EV3 Kia

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (30) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (40) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (83) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (59) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb